recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af akustik stof.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af akustik stof.

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2013 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 

Hvis du bruger et materiale der ikke er porøst, vil du ende op med en membranabsobent, og den vil være tunet til et bestemt frekvensområde, og ved brug at rockwool som absorbent vil det formentlig ikke være i den lave ende af spektret. 


Det er mere korrekt at sige at puste-testen ikke siger noget om materialets gennemtrængelighed i bassen. Et stykke stof der ikke er "akustisk transparent", og som du ikke kan puste igennem, er bestemt ikke en membran-basabsorbent - det er nøjagtigt lige så gennemtrængeligt i bassen som højttalerfrontstof. Der skal meget mere masse til for at stoppe bas-frekvenser. Med andre ord er puste-testen fuldstændigt irrelevant for absorbentens egenskab som bas-absorbent, men hvis man reelt vil lave en bredbåndsabsorbent, som også absorberer i bassen, så er det ret væsentligt at stoffet er gennemtrængeligt. 

To kommentarer til trådstarter: 1: Basabsorbenter skal som diskuteret i andre tråde være ret store for at være virksomme i sub-området, så man skal være obs på hvilket område af bassen det er man har problemer i. 2: Hvis bassen ikke hænger sammen med resten, men ikke i sig selv virker dårlig, så er det ikke nødvendigvis bassen der er problemet. Hvis der er for meget efterklang i højere frekvenser, så giver det en rodet lyd, progressivt værre jo mere kompleks musikken er. Hvis Diana Krall lyder fantastisk men Rage Against The Machine lyder forfærdeligt, så er det som regel på grund af for lang efterklang. Det er helt normalt at man subjektivt oplever bedre bas, selv om det eneste man har gjort er at sænke efterklangen ved høje frekvenser.

Det vil jeg så stadig mene ikke er korrekt. Er dog interesseret hvis du har en dokumenteret kilde af din påstand. 

Hvis materialet ikke er luftgennemtrængeligt er der tale om en membran, og så er der tale et (dårligt) resonatorsystem, ikke en porøs absorbent. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2013 kl. 23:30
Kan vi blive enige om at din membranresonator kan være så ineffektiv at den i alt væsentligt fungerer som en absorbent? Sagt på en anden måde, hvis du sætter er membran med en dæmpning på meget tæt på nul - såsom et lag stof ved bas-frekvenser - foran en bredbåndsabsorbent - rockwool'en - så skal du i akustiske beregninger ignorere membranen og regne med absorbenten.

Dette gælder selvsagt kun op til et givent frekvensområde hvor vi antager at det ene stof har mere reflektive egenskaber end det andet (hvilket jeg ikke ved noget om).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2013 kl. 23:33
Bemærk, jeg skrev ikke at stof ikke er en membran. Jeg skrev at det ikke er en membran-basabsorbent, og det er det ikke fordi det, membran eller ej, ikke stopper bassen på noget meningsfyldt niveau.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 11:47
Der findes groft sagt to typer absorbenter. De porøse som er bredbåndede, og så resonatorsystemer der virker ved to frekvenser (på hver sin side af systemets resonansfrekvens) hvor den kinetiske energi halveres. 

Hvis en porøs absorbent skal fungere,  skal evt beklædning tillade luftgennemtrængning ellers er der tale om et resonant system. 

Du skrev: " Med andre ord er puste-testen fuldstændigt irrelevant for absorbentens egenskab som bas-absorben". 

Tråden handler om beklædning af en porøs absorbent: "Skal lave nogle bass traps til og stille bag mine højtalere, bestående af træ remmer fyldt ud med Rockwool." 

For mig at se roder du begreberne sammen. 

Måske du skulle blive ved din læst, så bliver jeg ved min Wink

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:



For mig at se roder du begreberne sammen. 

Det er meget muligt - jeg mener i hvert fald ikke du har forstået hvad det er jeg forsøger at argumentere for. Jeg påstår at det ikke har nogen nævneværdig forskel for absorbentens effektivitet specifikt i bas-området, om stoffet er gennemtrængeligt eller ej. Jeg er helt med på at det gør en forskel, men mener du at det gør en relevant forskel _i bassen_?

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Måske du skulle blive ved din læst, så bliver jeg ved min Wink


Det bliver jeg jo ikke klogere af Wink Men det er nok et generelt problem som jeg må tage på mig og overveje om jeg formulerer mig forkert, at når jeg skriver hvordan jeg har forstået at tingene hænger sammen, hvilket altid er åbent overfor rettelser, så læser folk det som om jeg mener det er endegyldigt fakta skåret i granit. Jeg bør nok formulere det som et spørgsmål: "Er det ikke sådan at...", i stedet for at fremstille en påstand som man så kan skyde ned.

Med andre ord: ER DET IKKE SÅDAN at hvis membranen ikke opsuger (eller reflekterer) nogen nævneværdig energi i bas-området, så gør det ingen forskel på absorbentens effektivitet om membranen er der eller ej? Hvis nej, så vil jeg gerne have en forklaring på hvor energien så bliver af.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu