recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reference niveau??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reference niveau??

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

"Åbenbaringer"?

Måske skulle man lade være med at tillade moderatorer at moderere sine egne tråde, hvis de ikke kan finde ud af at gøre det uden at fornærme de andre skribenter, tilsigtet eller ej.


+ 1
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 09:51
Ej, nu holder i op med alt det fnidder. Jeg lavede bevidst en separat tråd for at slippe for det ovre i Hothers tråd, så prøv nu at holde jer til emnet hvis i har noget at sige.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3959
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 09:58
Kære alle, prøv nu at holde jer til emnet.

Jeg kan sagtens se det problematiske i at en emnestarter kan moderere sin egen tråd. Men det er ikke en option man kan sætte i forum softwaren, så Lars og jeg må lige tale forum politik. Jeg kan nu ikke se at der er gjort noget i ond mening. 

Problemet med vores forum software, er at den i sin grundopbygning er meget basal, og sorterer på dato/klokkeslet, så man kan ikke selv vælge hvornår og hvor de skal sættes ind i kontekst.

Back on track, og god søndag derude Smile 
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 09:58
Lige et ?.
Hvis jeg har kørt rumkorretion og receiver har indstillet ref level til 0. Så skifter jeg højttalerne til nogle med andre specifikationer og kører rumkorrektion igen.
Er lyd så samme niveau ved de forskellige levels jeg afspiller på?
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:21
Principielt ja. Afhængigt af om volumenskalaen er lineær, og subjektivt kan det opleves anderledes hvis højttalerne har forskellig karakteristik.
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:32
Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14.
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:



Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14.

I bund og grund ja. Men det kan opleves på to helt forskellige måder afhængigt af rum og udstyr.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:



Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14.

I bund og grund ja. Men det kan oplevehttp://forum.recordere.dk/help.asps på to helt forskellige måder afhængigt af rum og udstyr.


NEJ.

- i hvert fald ikke om man tager udgangspunkt i hvad der står på ens display på receiveren!
I sagens natur vil en receiver som er opgivet til f.eks. 50 watt, og som spiller med -14 db output, spille langt lavere end hvis en receiver som er opgivet til 200 watt, spillede med -14 db output.

Antallet af db-angivelse på en given forstærker/receiver er ikke en sammenlignelig størrelse, det er en angivelse for den specifikke receivere og kan derfor ikke sammenlignes med andre receivers db-angivelse.
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:46
Har hørt den samme film ved -14 ude og hjemme syntes ikke det var behageligt ude.
Det må så skyldes forvrængning da det skulle være lige højt selvom det føltes højere.
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Principielt ja. Afhængigt af om volumenskalaen er lineær, og subjektivt kan det opleves anderledes hvis højttalerne har forskellig karakteristik.


Øhh.....nå!?!.....Om højtaleren har en anden følsomhed, sådan som jeg læser at der forudsættes i spørgsmålet, så er svaret vel Nej!
- om følsomheden på højtaleren f. eks. er højere, vil outputtet/lydstyrken da alt andet lige også være højere?????

- trækker lige ovenstående tilbage; læste lige at forudsætningen var at man forinden havde kørt en NY kalibrering...og så passer det naturligvis hvad Otto siger

Redigeret af JesA - 01-September-2013 kl. 10:50
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:



Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14.

I bund og grund ja. Men det kan oplevehttp://forum.recordere.dk/help.asps på to helt forskellige måder afhængigt af rum og udstyr.


NEJ.

- i hvert fald ikke om man tager udgangspunkt i hvad der står på ens display på receiveren!
I sagens natur vil en receiver som er opgivet til f.eks. 50 watt, og som spiller med -14 db output, spille langt lavere end hvis en receiver som er opgivet til 200 watt, spillede med -14 db output.

Antallet af db-angivelse på en given forstærker/receiver er ikke en sammenlignelig størrelse, det er en angivelse for den specifikke receivere og kan derfor ikke sammenlignes med andre receivers db-angivelse.

Jo, db angivelsen er netop en sammenlignelig størrelse, givet at man har kalibreret begge receivere identisk vha. den indbyggede testtone. At nogle receivere ikke har muskler nok til at spille ved -14db er så en anden sag.
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 10:50
Går ud fra at det bliver korrigert af rumkorrektionens volume sådan tolker jeg det
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu