recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Philips 42PFL9603D tænder ikke - power LED blinker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Philips 42PFL9603D tænder ikke - power LED blinker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Philips 42PFL9603D tænder ikke - power LED blinker
    Sendt: 04-September-2013 kl. 20:03
Mit Philips 42PFL9603D virkede så sent som i går aftes men ville i dag ikke tænde.

Power LED'en blinker tre gange, pause, blinker tre gange, pause, etc, i en uendelighed. Jeg har prøvet at tage strømstikket ud i både kortere og længere tid for at give den en pause, men lige lidt hjælper det.

Jeg har haft bagbeklædningen af og checket strømforsyningsprintet men det ser ikke umiddelbart ud til, at nogle kondensatorer er begyndt at bule ud eller at noget er lækket. Alt ser fint ud.

Sikringen er ikke sprunget.

Jeg har checket de fleste lodninger med et multimeter (specielt omkring kondensatorerne og transformerne) og de ser også ud til at være OK.

Heller ikke noget at se på printet med tv-kredsløbet.

Det eneste jeg har bemærket på det seneste er, at tv'et har været lidt længe om at skifte mellem kanalerne - noget som jeg ved nærmere eftertanke synes er blevet værre den sidste uges tid. Jeg har kun et middelmådigt signal fra en antenne på loftet og har været vant til, at den ikke kunne skifte så hurtigt som da jeg havde kabel-tv. Måske hænger disse symptomer sammen med tv'ets pludselig død snarere end at mit signal er blevet ringere på det seneste.

Jeg har et multimeter og en loddekolbe men har ellers ikke beskæftiget mig med elektronik de sidste 30 år. Jeg havde håbet på at finde en "bulet" kondensator eller noget andet, der klart og tydeligt trængte til at blive udskiftet, men no such luck. Havde det været tilfældet går jeg også ud fra, at symptomerne havde været nogle andre, f.eks. at den ville slukke når den havde været tændt et stykke tid i stedet for slet ikke at ville tænde.

Står jeg overfor en reparation til flere tusinde kr. eller er der nogen herinde, der har et bud på, hvad jeg kan kigge efter?

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2013 kl. 20:13
Blinkene fra led'en fortæller muligvis hvad fejlen er. Det er sikkert en fejlkode, når led lampen blinker som beskrevet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2013 kl. 20:13

 Det at der blinkes, er tegn på en fejl, og måden der blinkes på henviser til en bestemt fejl, står der e.v.t. noget i manualen om de enkelte blinkkoder.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2013 kl. 21:28
Kabinettet hedder "Q529.1e LA" og jeg fandt en service-manual her:
http://elektrotanya.com/philips_chassis_q529.1e_la_sm.pdf/download.html

PDF-filen hedder "PHILIPS+Q529.1E+LA.pdf" eller "philips_chassis_q529.1e_la_sm.pdf".

Dog: Omend kabinet-nummeret er det samme og tv'et ligner det, som ses på billedet i denne service manual, så er printlayoutet til strømforsyningen ikke det samme som det, der er afbildet.

Men hvis vi går ud fra at det alligevel ca. er det samme kan jeg ud fra tabel 5.2 (Error Code Overview) se, at tre blink betyder 12V (power supply board).

"Error 16 (12V). This voltage is made in the power supply and results in protection (LAYER error 1 = 3) in case of absence. When SDM is activated we see blinking LED LAYER error 2 = 16."

Så det kunne tyde på, at strømforsyningen ikke kan levere varen. Det store spørgsmål er så, hvilken komponent, der fejler og hvordan jeg finder frem til den. Mit multimeter kan teste strøm, spænding, modstand og transistorer, men ikke kondensatorer.

Jeg må læse videre og se, om jeg kan finde ud af noget.

Tror næsten det vil være billigere blot at udskifte samtlige kondensatorer fremfor at købe et nyt måleinstrument.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2013 kl. 18:26
Lige et tillægsspørgsmål, hvis nogen stadig læser med: Hvor køber man kvalitets-elektrolytkondensatorer nutildags?

Det er ved at være nogle år siden at halvdelen af SK Sound bestod af stumper og byggesæt.

Jeg kan ikke på nettet se (men kunne selvfølgelig spørge) hvilken type Vejle-RC sælger.

Elektronik-Lavpris ser ud til at sælge Jamicon, som ikke får de bedste ord med på vejen på nettet - slet ikke til dette formål.

Jeg kan ikke se, hvilken type Elextra sælger.

Så: Hvilke(t) mærke(r) og hvorfra?
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 18:10
Elfaelektronik kan sikkert også hjælpe dig Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Gonardo Gonardo skrev:



Elfaelektronik kan sikkert også hjælpe dig Smile


Tak! Kendte dem ikke. Men som sagt har jeg ikke leget med elektronik i over 30 år og dengang havde jeg rigeligt i to mere lokale butikker. Imponerende hjemmeside og udvalg.

Jeg har dog allerede bestilt en ESR-måler og en kapacitetsmåler på eBay. Ikke just professionelt udstyr, men de skulle efter sigende være gode nok til husbehov.

Men Elfaelektronik står nu øverst på min liste når jeg har fundet ud af, hvilke stumper jeg skal have fat i.
Til top
pingu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pingu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2015 kl. 09:18
Hejsa
Ved godt det her indlæg er gammelt, men fandt du overhovedet ud af noget?
Jeg har samme fejl nu nemlig!!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2015 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af pingu pingu skrev:

Hejsa
Ved godt det her indlæg er gammelt, men fandt du overhovedet ud af noget?
Jeg har samme fejl nu nemlig!!


Nej, desværre.

Jeg udskiftede nogle af elektrolytterne på strømforsyningskortet (målte dårligt, men dog indenfor tolerancerne) men det hjalp selvfølgelig ikke.

Jeg sendte den derefter til en lokal TV-reparatør for at få et tilbud på en reparation. Jeg fik at vide, at det var den store BGA-chip på mainboardet der skulle udskiftes og at det ville koste flere tusinde kr. Jeg valgte at betale undersøgelsesgebyret på 500 kr. og tage TV'et med hjem igen.

Da der ikke var noget at miste udskiftede jeg nogle komponenter i DC/DC-converteren på mainboardet, som jeg mistænkte for at være defekte pga. høj varmeafgivelse. Det bragte mig så langt at den hvide lysbjælke på fronten begyndte at pulsere som den normalt vil gøre under opstart men den kom ikke længere end det.

Derefter tog jeg langt om længe ud og købte et nyt TV (Sony 46W905A). Jeg savner stadig den gode lyd i det gamle Philips men Ambilight har jeg vænnet mig af med.

Alt i alt spild af tid og penge at forsøge at reparere det gamle Philips selv men nu har jeg da lidt udstyr stående til en anden gang og blev også nogle erfaringer rigere.

Det står stadig i en krog for det tilfældes skyld, at et tilsvarende TV hos et familiemedlem går i stykker og vi får brug for nogle reservedele. Det nytter så selvfølgelig ikke noget, hvis det er det samme, der går i stykker.

Som jeg forstår det på de diskussioner jeg stødte på, så er det meget normalt, at BGA-chippen ryger på netop denne model. Det, sammenholdt med at modellen ikke er så udbredt, gør, at det er vanskeligt at finde et nyt mainboard. Selv hvis man finder et er det ikke sikkert, at det fungerer. Som jeg forstår det, så stammer mange brugte TV-reservedele på eBay o.l. fra dumpster divers som skræller kasserede TV-apparater og sælger de enkelte boards som reservedele. Det er jo som sådan i orden, hvis de dele de sælger, ikke har været årsag til, at apparaterne blev kasseret, men det er lidt af et lotteri. Jeg havde ikke lyst til at løbe den risiko men jeg kunne heller ikke finde et nyt (brugt) mainboard så det var jo så nemt med det.

Nej, ud med det. Hvis der kun er tale om strømforsyningen og du har udstyret til at ordne det selv kan man måske argumentere for at få det ordnet men skal du have det lavet på et værksted kan det under ingen omstændigheder betale sig. Du får intet lavet for under 1.000 kr. og hvis der er tale om, at mainboardet skal udskiftes bliver prisen mindst 2.000-2.500 kr. Du kan p.t. få et Philips Aurea til 1.500 kr. i Den Blå Avis så alene af den grund kan en reparation af et 9603D ikke betale sig - men det afhænger selvfølgelig af, hvorvidt man bor i nærheden af et af de gode brugttilbud.
Til top
pingu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pingu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2015 kl. 09:01
Hejsa

1000 tak for fyldestgørende svar :-)
Det var da vist en ordentlig omgang du var igennem!!!

Jeg ved ærlig talt ikke helt hvad jeg gør. Havde egentlig overvejet at købe et helt nyt tv alligevel, så kan være jeg gør det. Men bliver nok ikke lige nu.
Jeg har lånt et tv af naboen indtil videre. Han havde et ekstra.
Så vil jeg prøve at indhente et tilbud på rep af det andet.

MVH
Jacob
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu