recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kamera ude af fokus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kamera ude af fokus

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kamera ude af fokus
    Sendt: 08-September-2013 kl. 17:54

Hej.


Jeg har et Sony Alpha 350 kamera, som er ude af fokus og som laver skygger i toppen af billedet. 


Når jeg fokuserer, og har motivet midt i søgeren, ender motivet med og ligge for lavt, - eller som om, at jeg har skudt hend over motivet. 

Jeg har samtidig skygger i toppe af billedet, i hver side. 


Jeg vedhæfter et billeder, så i bedre kan se hvad jeg mener.



Morten
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2013 kl. 18:57
Sidder optikken korrekt?
 
Eller har du tabt det?
 
Det ligner noget mekanisk.....
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2013 kl. 19:26
Ja, objektivet sidder korrekt. Har to forskellige objektiver, og problemet er det samme.

Jeg er enig i det er noget mekanisk, men hvor?
Morten
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Juni-2008
Status: Offline
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2013 kl. 19:48
Hvis du har modlysblænde på objektivet kunne det sidder forkert eller være en forkert model.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2013 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af arnely arnely skrev:

Jeg er enig i det er noget mekanisk, men hvor?
Måske spejlet der ikke klapper rigtigt på plads, dvs. kun næsten får den vinkel det skal have. Når du kigger i søgeren gør spejlets fejlvinkel at du peger kameraet svagt opad for at få dit motiv midt i søgeren, men når du trykker på udløseren og spejlet klapper op, snupper sensoren et billede i den opadgående retning du holder kameraet.

De sorte hjørner for oven kan så være det underste af spejlet, der ikke længere kan komme helt fri af billedfeltet fordi det sidder en anelse forkert.

Det kan sagtens være en skruphamrende forkert teori, men det er da et bud på noget der kunne have begge symptomer.
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 06:31
Oprindeligt skrevet af Peter49 Peter49 skrev:

Hvis du har modlysblænde på objektivet kunne det sidder forkert eller være en forkert model.

Begge mine objektiver er Sony, hvoraf den ene fuldte med kameraet da jeg købt det. 
Morten
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 06:37
Får nu denne meddelse på displayet "Intet objektiv monteret. Lukker er låst". Geek

Hvis jeg slår kameraet over på "M" for manuelt, forsvinder denne besked.


Redigeret af arnely - 09-September-2013 kl. 06:43
Morten
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 06:48
Som i enhver anden fejlsøgningssituation, skal du starte med at bruge din hukommelse:

Hvornår startede det?
Skete det pludseligt, eller er det stille og roligt blevet værre og værre?

Når vi ved det kan vi bevæge og videre med årsagen (hvad er der sket lige inden det startede? Har det været en tur på gulvet osv osv)?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 07:04
Hej Klaus. 
Kameraet har ikke været på gulvet el. Jeg opdager fejlen i Juli måned, da jeg er på ferie.

Kameraet bruges også på et stjerneteleskop, hvor jeg afmonterer objektivet og sætte en såkaldt T2 ring (adapter) på, så kameraet kan sidde på teleskopet. Måske er der med tiden opstået et "slid" - noget er blevet "bøjet" el. som udløser fejlen!

Jeg kunne godt have en mistanke om, at fejlen er omkring "kransen" hvor objektivet monteres og låses. 


Morten
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 07:22
Umiddelbart lyder det ikke som en fejl du kan klare selv.
 
Ting bliver jo slidt og går i stykker.
 
Til top
arnely Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arnely Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2013 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Umiddelbart lyder det ikke som en fejl du kan klare selv.
 
Ting bliver jo slidt og går i stykker.
 

Det har du ret i. Jeg har et ældre Sony Alpha 200 som jeg evt. kan flytte kransen over fra, hvis det passer sammen, og fejlen ligger der.
Morten
Til top
lmic Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-April-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lmic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2013 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af arnely arnely skrev:

Jeg har et Sony Alpha 350 kamera, som er ude af fokus og som laver skygger i toppen af billedet. 

Når jeg fokuserer, og har motivet midt i søgeren, ender motivet med og ligge for lavt,

...

Har to forskellige objektiver, og problemet er det samme.

 
Når fejlen viser sig på begge objektiver er det mest sandsynligt noget i kamerahuset.
 
Dit Sony Alpha 350 er udstyret med Steady Shot anti ryste systemet, det fungerer ved at selve billedsensoren bevæges under optagelsen. Hvis sensoren køres helt op under optagelsen kan det muligvis give den effekt du oplever. Se evt. diskussionen på http://www.flickr.com/groups/sony_alpha/discuss/72157621830808486/
hvor en del fotografer fortæller om samme problemer.
 
Den anden mulighed er at spejlet ikke kan gå helt ned.
 
Prøv at tage objektivet af og sætte kameraet i "Cleaning mode" (side 3 i setup menuen). Det vil først  vibrere sensoren (for at ryste støv af), derefter klappe spejlet op og åbne lukkeren, så du kan se sensoren. Du skal tydeligt kunne mærke rystelserne fra sensorens vibrationer, og sensoren skal være midt i objektivåbningen, se evt. billedet på http://pixinfo.com/en/articles/sony_alpha_dslr_a350_preview/
 
Kig også efter om der sidder noget på undersiden af spejlet, eller på de steder spejlet hviler når det er nede, som kan forhindre det i at komme helt ned. 
 
PS. Når du bruger cleaning mode kan der komme støv på sensoren, så sørg for det sker et støvfrit sted. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu