recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overføre VHS til computer, hvilket udstyr?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overføre VHS til computer, hvilket udstyr?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Overføre VHS til computer, hvilket udstyr?
    Sendt: 27-September-2013 kl. 13:52
Jeg skal have digitaliseret et par gamle VHS videobånd. Er dog i tvivl hvad jeg skal vælge for at opnå så god kvalitet som muligt.

Et yderligere krav er at jeg ikke vil spendere flere tusind kroner på nødvendig hardware. - herved så billig som muligt (Vi snakker primært hardware her, ikke nødvendig software)

Styresystemet der benyttes til opgaven er windows 7.

Har fundet følgende:


Aner ikke hvorvidt denne er tilstrækkkelig, så nogle eksempler rundt omkring med folk ikke kunne få den til at virke med windows 7. Dog fremgår det af producentens hjemmeside, at der findes en driver til windows 7..

Hvad vil i anbefale?


Redigeret af rskadk - 27-September-2013 kl. 13:54
Til top
bluebucket Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-April-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bluebucket Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 14:19
Nu er det en rimelig billig converter du har fundet, men du kunne også overveje at lade en service gøre det som f.eks. Bilka. Jeg kan dog ingen priser se direkte.

Der findes også en converter, der hedder EasyCap, men den er vist lidt dyrere end den du selv har fundet. Til gengæld er der diverse sider/YouTube videoer, der fortæller, hvordan man får den til at virke i Windows 7.

Jeg har ingen personlige erfaringer med hverken service eller EasyCap.
I reject your reality and substitute my own!
Panasonic 42PX80
HTPC (Zotac GF9300-A-E, TerraTec H7)
WDTV Live
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af bluebucket bluebucket skrev:

Der findes også en converter, der hedder EasyCap, men den er vist lidt dyrere end den du selv har fundet. Til gengæld er der diverse sider/YouTube videoer, der fortæller, hvordan man får den til at virke i Windows 7. 

Hej.

Jeg ved ikke om EasyCap er bedre end de andre. Men den kan købes billigt fra Hong Kong. Så billigt at der hverken skal betales moms eller gebyr. Men regn med 2-3 ugers levering tid:

http://dsa.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=EasyCap&_sop=15

Hilsen Carsten.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 18:20
Jeg har et Hauppauge WinTV 250 PVR kort liggende. Det har hardware encoder og er perfekt til formålet, og jeg kan garantere, at det er klasser over den grabber du selv har fundet. Det kan du købe for kr. 150 + forsendelse. Befinder sig i Aalborg.
Skal lige tilføje, at der ikke findes driver til 64 bit version af Windows 7, kun til 32 bit.

Flemming

Redigeret af fltk - 27-September-2013 kl. 18:26
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 17:55
Det ville jo selvfølgelig være nemmest at lade eks. bilka gøre det. Har dog aldrig hørt om stedr hvor man kan det.. Men ville være interessant med info, såfremt folk har erfaring med de..

Den easycap der omtales, der ligner til forveksling MEGET den jeg linker til.. Så kunne det tænkes at det er samme hardware indeni?

fltk> Har ingen stationær computer desværre.


Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 17:58
Jeg har fået overført VHS til en fil jeg kunne downloade her http://www.medieland.dk/vhs-til-dvd

Det kostede godt 100 kroner stykket så vidt jeg husker. Tog sin tid, men ellers udemærket service.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 22:57
mvh Christian
Til top
thegenni Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-April-2011
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thegenni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 05:18
Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

Jeg har fået overført VHS til en fil jeg kunne downloade her http://www.medieland.dk/vhs-til-dvd

Det kostede godt 100 kroner stykket så vidt jeg husker. Tog sin tid, men ellers udemærket service.
 
Tak Nikolaj, for din anmeldelse :-)
Er glad for du kunne bruge det. Prisen er 119 kr. 
 
Til trådstarter: Hvis du vælger at gøre det selv og bruge tiden på det, så gør dig selv den tjeneste at købe noget dyrere udstyr. Du har langt mindre problemer, og får en meget bedre kvalitet. F.eks. så bliver lyden bedre og du risikerer IKKE at filmoptagelsen stopper midt i det hele. Det sket nemlig ofte, hvis der er natte eller mørke optagelser.
 
brug omkring 6-700 kroner på en ordenlig konverter og brænd dine DVD-skiver med MAX 4x, tro mig, uanset hvor god du synes din dvd brænder er. MAX 4x speed. Det er noget andet når du brænder film end når du brænder en data-dvd. Du risikerer at dvd-afspilleren hopper i filmen.
 
Skriv endelig hvis du har yderligere spørgmål:-)
 
 
Hilsen Glen fra Medieland.dk
Ps. vi er endnu hurtigere nu ->Nikolaj ;-)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 07:11
Jeg bruger en Sony RDR-HX710 (harddisk-optager m/DVD) hvor jeg først via SCART-stikket overspiller en bunke VHS-bånd til HD'en hvorefter jeg splitter/redigerer optagelserne, dubber dem til DVD+RW-skiver som jeg derefter ripper til ISO-filer på computeren og gemmer på en ekstern HD.

I nogle tilfælde vælger jeg at nøjes med at dubbe til DVD+R og gemme dem i det format.

Der er nogle begrænsninger hvad angår længden på optagelserne og det er en smule mere bøvlet end hvis man har udstyr til at koble VHS-afspilleren direkte til computeren, men på den anden side koster en brugt harddiskoptager m/kopieringsfunktion ofte mindre end man skulle betale for det udstyr, der skal til for at koble en VHS til en computer og få en ordentlig kvalitet uden lipsync-problemer o.l.

Jeg ville nok selv gå udenom de billigste konvertere der er afhængige af software til at få lyd og billede til at gå op i en højere enhed. Mine egne erfaringer (som dog ligger nogle år tilbage) er, at det giver for mange problemer hvis man ikke har encoderen i hardwaren.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 07:28
Jeg har nu selv fået alle mine gamle VHS og SVHS bånd ind og er nu igang med video 8 og HI8 bånd og slutter af med DVCAM og DV båndende på et tidspunkt, jeg benytter en DVCAM båndstation som også kan bruges som analog til digital konverter, dvs. det analog signal kommer ud som (DV) via firewire, det er vigtigt at din kilde er optimal og vil derfor råde dig til at at finde en VHS maskine som har TBC. Min DVCAM maskine er et levn fra fortiden, HI8 maskinen måtte jeg ud og lede efter, de er umulige at opdrive hvis de skal være i tip top, alt bliver så kørt i gennem final cut pro med brug af dvs. filtere få at optimere b.la. skarphed - støj og ikke mindst farve korrektion, og ender med et glimrende resultat.

Køb evt. sådan en konverter som er super godt produkt som laver samme funktion som jeg benytter bare uden en båndstation. link:http://www.dba.dk/a-d-videoconverter-canopus/id-1001452253/
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
wiesel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2008
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiesel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2014 kl. 14:25
Jeg skal også igang med at overføre en del VHS bånd til pc'en. Jeg har en combi DVD/VHS maskine, men jeg vil helst gerne ligge det direkte ind på computeren med det samme, da det ellers vil tage alt for lang tid.

Har kigget lidt på den her http://www.edbpriser.dk/av-capture/ion-video-2-go-id-4665372.aspx
Går ud fra at det er vigtigt, at den understøtter h.264 så det ikke kommer til at fylde alt for meget ik?

Nogen der evt. kan anbefale noget andet? Evt. også software? Max pris er ca. 600 kr.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2014 kl. 15:17

Da det er fra et VHS er det fint med MPEG2. Det er jo DVD standard og fylder ikke mere for en time end hvad en DVD gør.
Så der kan være meget på en HDD.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu