recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad definerer højre/venstre i en opgang?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad definerer højre/venstre i en opgang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2008
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alpha10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad definerer højre/venstre i en opgang?
    Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 14:45
Jeg er lige flyttet, og min adresse hedder 1.tv. men hvis man står foran opgangen ligger lejligheden til højre, i loven stk 19 står der:

Er der 2 eller 3 døre på det fælles adgangsareal på etagen, anvendes sidebetegnelserne tv, th eller mf, som angiver dørens relative beliggenhed set fra ankomstretningen. I en trappeopgang anvendes retningen som set fra trappens øverste trin før etageafsatsen


Det står jo rimelig klart, at jeg har ret.

Er det ikke underligt?
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Jeg er lige flyttet, og min adresse hedder 1.tv. men hvis man står foran opgangen ligger lejligheden til højre, i loven stk 19 står der:

Er der 2 eller 3 døre på det fælles adgangsareal på etagen, anvendes sidebetegnelserne tv, th eller mf, som angiver dørens relative beliggenhed set fra ankomstretningen. I en trappeopgang anvendes retningen som set fra trappens øverste trin før etageafsatsen


Det står jo rimelig klart, at jeg har ret.

Er det ikke underligt?
De to er ikke nødvendigvis det samme. Er de det hos dig?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 16:50
Højre venstre eller venstre højre

Hvis man kommer som postbud og går op ad trapper er det normalt at man tænker tingene begynder fra venstre.
Hvorledes trappen er vendt i forhold til en opgang ( ) ændrer ikke herpå, og det er ikke set udefra eller fra en parkeringsplads man anvender tv, midtfor eller th, nå jo selvfølgelig gælder det i stue etagen.      Og vore trapper drejer normalt højre om.
Således en trappe er lettere at forsvare fra oven med anvendelse af slagvåben af forskellig art.

Redigeret af skyking - 07-Oktober-2013 kl. 17:01
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Hvorledes trappen er vendt i forhold til en opgang ( ) ændrer ikke herpå
Det gør det da netop. Givet, i langt de fleste tilfælde vil det være det samme. Men det lyder lidt som om det ikke er sådan i OPs tilfælde.

F.eks. hvis man står udenfor foran opgangsdøren og kigger ind, så har du typisk en lejlighed til højre og venstre for dig. Hvis du så går ind i opgangen kan det ske at du lige skal op af nogle trapper, hvorpå du får vendt dig 180 grader, og derved er der byttet om på siderne set fra trappens øverste trin før etageafsatsen.

Det er ikke noget der ses tit, men det sker, derfor spørger jeg.

Er begge dele ens, så jo, så er det højest besynderligt at det er markeret som det er.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2008
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alpha10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 08:26
Jamen, som jeg læser loven og har set i mange år, er den korrekte måde at højre venstre skal ses er når man kommer ind i opgangen, at trappen vender er irrelevant, så jeg vil sige, at i min opgang er det forkert, det er bare så underligt.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Jamen, som jeg læser loven og har set i mange år, er den korrekte måde at højre venstre skal ses er når man kommer ind i opgangen, at trappen vender er irrelevant, så jeg vil sige, at i min opgang er det forkert, det er bare så underligt.
Som jeg læser loven, specifikt den linje jeg har fremhævet (set fra trappens øverste trin før etageafsatsen) så er det netop ikke set fra når man kommer ind i opgangen, men når man kommer op på afsatsen/plateauet/salen som dørene er på. Vil det i så fald passe?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2008
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alpha10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 12:41
Denne her forklaring lyder logisk.

"Man betegner adressen til venstre og til højre svarende til det, man ser når man kommer op ad trappen, og står på det øverste trin lige før man træder op på reposen - eller svalegang"
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Denne her forklaring lyder logisk.

"Man betegner adressen til venstre og til højre svarende til det, man ser når man kommer op ad trappen, og står på det øverste trin lige før man træder op på reposen - eller svalegang"
Jah, det er jo også det der menes med "set fra trappens øverste trin før etageafsatsen". Wink
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2008
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alpha10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 15:08
Ja, så det burde faktisk ikke kunne misforståes :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu