recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underlig pladsmangel på Mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underlig pladsmangel på Mac

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Underlig pladsmangel på Mac
    Sendt: 15-November-2013 kl. 21:54
Hej,

Jeg sidder med en MacBook Air med 128 GB harddisk plads. Men der er næsten ingen plads tilbage på harddisken, og vi ved virkelig ikke hvorfor, for den bruges næsten kun til skole.

Går jeg ind i "Om denne Mac" og ind under fanen "Lagringsplads" så kan jeg se følgende:

199,3 MB ledig ud af 121 GB
Lyd: 3 GB
Film: 13,04 GB
Fotos: 13,68 GB
Progr.: 11,1 GB
Sik.kopier.: Nul KB
Andet: 79,46 GB

Jeg aner ikke hvad de 80 GB under "Andet" er og i mine øjne ser det ud til at være grotesk meget? På min egen Mac, med 256 GB harddisk er der kun 20 GB under "Andet", og da computeren stort set kun bruges til skolebrug, og der efter ejerens udsagn kun er installeret Gyldendals ordbøger, Office og Adobe Reader + Flash, så ved jeg ikke hvor alt det under "Andet" kan være. Der er ikke 80 GB af dokumenter, system filer, .zip og .rar.

En der har et forslag?

Jeg har Googlet mig frem til denne post, men de snakker meget om Time Machine, og det er der ikke blevet brugt her, men har jeg overset noget? Jeg synes heller ikke rigtig de kommer frem til noget.


Redigeret af ladiesman217 - 15-November-2013 kl. 22:14
          
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2013 kl. 22:07
http://www.techrepublic.com/blog/apple-in-the-enterprise/how-to-find-and-delete-pesky-other-data-in-os-x-and-ios/

Nogle der har prøvet noget Omni Disk Sweeper scan og kan det ødelægge noget? Det er i hvert fald det som folk skriver om, kan hjælpe her, men er det "sikkert"? Det ser ud til det har hjulpet folk med at finde ud af hvad der fylder.

Jeg er bare bange for at slette noget jeg ikke skal, for det lyder til når man læser om det, at man skal passe på med bare at slette løs Big smile


Redigeret af ladiesman217 - 15-November-2013 kl. 22:24
          
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2013 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af ladiesman21 ladiesman21 skrev:

Men der er næsten ingen plads tilbage på harddisken, og vi ved virkelig ikke hvorfor, for den bruges næsten kun til skole.

Film: 13,04 GB
Fotos: 13,68 GB


En computer der kun bruges til skole og som har 13GB billeder og 13 GB video?


Nå, prøv at læs her:
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-20103652-285/find-out-whats-taking-space-on-your-mac-hard-drive/

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Deaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Maj-2006
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 00:12
Prøv Grandperspective det er ret godt til at danne sig et overblik af ens harddisk på OSX.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 12:36
gå i finder og højreklik på dit navn. Vis Info og så beregner den hvor meget plads der er brugt. - så kan du lige så stille kravle ind gennem folderne til du har fundet ud af hvad det er for filer den gemmer og hvor de ligger henne.

(det skulle ikke tilfældigvis være cache fra webbrowsing? med den mængde video og billeder der ligger som udelukkende bruges til skole, så skulle der vel ikke være surfet ret kraftigt???)
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 12:50
Installer et rense program, jeg bruger CleanMyMac 2, den fortæller hvad der fylder, hvor ofte du bruger de forskellige ting, og på den måde hjælper med at sortere i dine filer.
Til top
Thomas H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ladiesman21 ladiesman21 skrev:

Men der er næsten ingen plads tilbage på harddisken, og vi ved virkelig ikke hvorfor, for den bruges næsten kun til skole.

Film: 13,04 GB
Fotos: 13,68 GB


En computer der kun bruges til skole og som har 13GB billeder og 13 GB video?


Nå, prøv at læs her:
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-20103652-285/find-out-whats-taking-space-on-your-mac-hard-drive/

Klaus

Jeg har ofte brugt det program der omtales på dette link. Det fungere upåklageligt, og man kan hurtigt finde ud af, hvor alle de GB bliver brugt. :)
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
LG 55LB650V - Samsung BD-F6500 - Marantz NR1608 - Dali Concept serie
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Deaster Deaster skrev:

Prøv Grandperspective det er ret godt til at danne sig et overblik af ens harddisk på OSX.

Netop. Her er linket:

Der må ligge et eller andet I har overset.

Venlig hilsen
KB
Til top
rjo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 13:22
Kan det være noget så simpelt, at du skal tømme skraldespanden, det hjalp da jeg havde samme problem!
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 19:08
De programmer der blev linket til her er nu kørt - det gav et super godt overblik over hvad harddisken indeholder, og så til det pinlige... Det gav også en del plads at tømme papirkurven, så det bliver nu gjort hver uge fremover. Tak!

Og ang. det med skolebrug, mange fotos og film, det er ret normalt for personen :)

Tak for jeres hjælp.
          
Til top
Desperate Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Desperate Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 20:33
En af de store syndere kan være "Mobile Applications" under iTunes. Her er min folder nået op over 23 GB. Derudover kan et mail-program også snuppe en del plads, ikke mindst hvis programmet har hentet alle din e-mails gennem lang tid.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

De programmer der blev linket til her er nu kørt - det gav et super godt overblik over hvad harddisken indeholder, og så til det pinlige... Det gav også en del plads at tømme papirkurven, så det bliver nu gjort hver uge fremover. Tak!

Og ang. det med skolebrug, mange fotos og film, det er ret normalt for personen :)

Tak for jeres hjælp.
WTF ??
Det forstår intet af ?

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu