recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et begynder kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et begynder kamera

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Et begynder kamera
    Sendt: 20-November-2013 kl. 16:06
Jeg står i den situation og skal købe et kamera til fruen og jeg.

Vi har ingen krav egentlig. Vi har til dato taget vores billeder med iphone og lignende.

Uden at have været glade for disse billeder og vil derfor gerne have et kamera der uden for meget tingeltangel tager gode billeder..

Da jeg IKKE har forstand på det, er det svært for mig at være mere specifik i krav osv. Det kommer sig mest af et kamera jeg nogengange har lånt som ved første øjekast, bare tager flottere billeder, især lys og detaljer er jo mangen gange bedre end iphone. (surprice:)).

Det långe kamera skal nok være 10 år gammelt.

Hvad er jeres bud på et godt sted at starte - køber gerne brugt
Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 16:16
Budget?
 
Spejlrefleks eller kompakt?
DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 16:18
Åhh se nu er vi allerede forbi min viden;). Hvad har jeg af fordele ulemper ved kompakt og spejl? Ud over noget transport ease, vil jeg gætte på..

Budget er ikke fastlagt, da jeg ikke ved hvad man skal give for den slags:). Men går efter device bang for the buck:)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 16:19
Købte for nogle måneder siden sådan et. http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Lumix+digitalkameraer/Vandt%C3%A6tte+kompaktkameraer+/DMC-FT4/overview/8654906/index.html;jsessionid=0feded0ff2f7e13ea7aa97fe140e5579a6ab52c2b8e01871242598495a6e8db5.e34TaxmMaNeOb40LaxqSaxyRaNeQe0
Det tager rigtig gode billeder i høj opløsning (10MPix), og også i 16:9, så de passer til TVet. Det optager også Video i Full HD enten i AVCHD eller MP4. Vandtæt til 12 meter.
fik det til en pris på under Kr. 1700.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 16:20
Jeg er jo hammer glad for mit Canon EOS 550D. Det har en indstilling så kameraet klare det hele selv, og billederne bliver typisk fremragende. Man kan bestemt også få lov til at være mere avnaceret, og lege med indstillingerne selv. 

Kort sagt, kameraet kan det hele til en synes jeg fornuftig pris - nu er der sikkert kommer en nyere model, men alligevel Smile


Redigeret af Hother - 20-November-2013 kl. 16:20
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 16:25
Sjovt du lige nævner Canon EOS. Sidder lige og læser review på deres eos 1100 model:)
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Det kommer sig mest af et kamera jeg nogengange har lånt som ved første øjekast, bare tager flottere billeder, især lys og detaljer er jo mangen gange bedre end iphone. (surprice:)).

Jo, men det kommer selvfølgelig også an på hvilke krav man har, og hvilket beløb man vil betale. Gode optiker koster...
Til top
nhj4 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nhj4 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 17:47
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 22:52
Jeg ville begynde med at glemme alt om spejlrefleks med mindre der er behov for meget stor zoom eller motiver i fart.
Dette skyldes, at kameraer som kan skifte optik, men som ikke er spejlrefleks efterhånden er blevet voldsomt gode. Ved at kende de optiske karakteristika, kan der kompenseres elektronisk for en del systematiske fejl/afvigelser.

Dernæst ville jeg se på behovet for at kameraet er relativt mobilt. Alt for mange har det store lækre udstyr liggende hjemme i skuffen fordi det er besværligt at tage med. Det bedste kamera er det du har med dig.

Kan du ikke beslutte dig, og er du typen som derfor tager objektiver med til enhver situation, så overvej et kamera, hvor du ikke kan skifte objektiv, så du dermed er tvunget til at bruge denne ene løsning.

Jeg kan følge, at det er rart at gøre en god handel, men det er også fedt at få kvalitet for pengene. Ellers kan du holde dig til din telefon.
Overvej derfor et kamera, hvor pris ikke er væsentligste parameter.

Jeg ville ikke tøve med at vælge Olympus, Sony, Panasonic og Fujifilm. De virker i disse år tvunget til at være kreative og producere kvalitet.


Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2013 kl. 23:16
Her er en hjemmeside med gode råd. Kig på den:
http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm
Venlig hilsen
KB
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 06:19
Det vigtigste er, som B-CLG skriver, at beslutte størrelsen (Kompakt, superzoom, systemkamera eller spejlrefleks) & så holde sig til de anerkendte mærker.

Kenrockwell.com har nogen gode anbefalinger, han er Nikon mand, men anbefaler rask væk alt muligt andet, så han virker relativt objektiv. Desuden er jeg vild med, at han anbefaler det billigste Nikon spejlrefleks & argumenterer for at du ikke behøver den nyeste model eller den største model.

Sidste men ikke mindst: Når du har x antal forskellige kameraer, så prøv at holde dem. Det nytter intet at have et superskønt kamera, hvis det er for stort eller lille til din/jeres hænder.

Edit: Spejlrefleks har den fordel at det fokuserer hurtigt, tager billedet når du trykker på knappen eller evt. 2-4 billeder i sekundet. Jeg kunne mistænke at System kameraer (Mindre end spejlrefleks men objektiverne kan skiftes) fungerer på samme måde. Jeg har en ven der ELSKER hans nye spejlrefleks netop pga. hurtigheden, det er et MUST hvis man har børn Wink


Redigeret af clausols1 - 21-November-2013 kl. 06:23
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 08:23
Det er i den grad værd at bruge tid på at tænke godt over størrelsen, jeg kender mange der har et fint spejlrefleks kamera liggende hjemme på hylden som aldrig kommer med pga størrelsen.

Du kan i dag med de små systemkameraer (spejlløse) få rigtigt gode kameraer der følger fint med de billigere spejlrefleks kameraer og er langt mere kompakte.
En af de kompromiser der er ved disse er en ofte begrænset zoom på standart objektivet (men der fås andre objektiver til disse også - på bekostning af størrelsen)

/ask
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu