recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et begynder kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et begynder kamera

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

@Hother:

Nej, det bliver vi aldrig enige om. Et spejlreflekskamera er altså ikke et begynderkamera. Mit svar gives i forhold til tråd-starter, som jo er nybegynder.

Det er jo også lidt økonomi i det. Hvis interessen ikke er der og han har købt et dyrt kamera er der hurtigt tabt mange penge.

At du selv tager billeder med din iPhone 4 er jo lidt ironisk. Du havde sikkert også været bedre tjent med et peg-og-skyd kamera, som fylder mindre og er nemmere at tage med


Vi behøver heller ikke at blive enige, men du vildeder en anelse med at f.eks. en Canon EOS ikke kan benyttes af en nybegynder.


Hov hov du - læs lige mit råd igen. Jeg har på intet tidspunkt sagt at et Canon EOS ikke kan benyttes at en nybegynder.
Så har jeg misforstået dig, men du omtaler spejlrefleks, og EOS er spejlrefleks, og jeg har kun omtalt EOS.
 
Jamen så er vi måske bare enige på - en eller anden ledLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:32
Jeg har tidligere haft et kompakt Canon kamera, men det er efterhånden nogen år siden. 

Dengang syntes jeg de havde en overskueligt menu og er måske også derfor jeg kigger mest den vej..

Jeg satte mig måske ikke ind i alt for meget med det kamera, faktum er bare at jeg dengang ikke fandt de billeder specielt "lækre". Detaljer var der ikke så meget af.
Rent praktisk kan jeg nu ellers sagtens se fidusen i et sådan lille handy kamera. Spejlrefleks er interessant for mig fordi jeg endnu ikke har haft et sådan, samt det at det netop er et spejlreflekskamera jeg har haft lånt som tager billeder med en detaljegrad/lysniveau jeg syntes om..

Når det er sagt, må der også være sket en hel del på markedet siden dengang, jeg stiftede kendskab til digital kameras
Til top
larsand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:41
SONY  Nex eller et andet spejlløst kamera.
Tager nogle knaldgode billeder, fylder og vejer ikke ret meget, og har i de fleste tilfælde samme features  som spejlreflex
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 13:38
Som der står tidligere i tråden, så kig lidt på de små kompakte kameraer med større censor. De gør det ganske godt efterhånden. Nogle er lidt pebrede, men de har også en kvalitet, som kommer meget nær noget spejlrefleks. Jeg kan ikke se den store forskel på mit 42 tommers tv. 


Jeg har siden købet af mit Sony x-100 næsten ikke haft mit meget dyrere spejlrefleks igang, da jeg ikke gider slæbe rundt på det. Til gengæld kan jeg have mit Sony i lommen og har det altid med. Jeg får taget mange flere billeder og hvad vigtigere er, så får min hustru også taget mange flere billeder. Hun er meget uinteresseret i kameraets teknik og vil bare køre på automatisk. Det er et lidt dyrt, men fedt kamera. Andre mærker har sikkert noget tilsvarende. 

Ang. nex og andre spejlløse, så er størrelsen ikke væsentligt mindre end spejlrefleks. Mine lommer kan i hvert fald ikke store nok.

Spørgsmålet er i bund og grund om du gider sætte dig ind i kameraets teknik. Hvis du gerne vil lære om dybdeskarphed, blænde og hvad det ellers hedder, så køb spejlrefleks. Hvis du ikke gider sætte dig ind i det tekniske, så synes jeg ikke at du får den store fordel ved et spejlrefleks, som dens størrelse berettiger til. 


Redigeret af Bconrad - 21-November-2013 kl. 13:39
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg står i den situation og skal købe et kamera til fruen og jeg.

Vi har ingen krav egentlig. Vi har til dato taget vores billeder med iphone og lignende.

Uden at have været glade for disse billeder og vil derfor gerne have et kamera der uden for meget tingeltangel tager gode billeder..

Da jeg IKKE har forstand på det, er det svært for mig at være mere specifik i krav osv. Det kommer sig mest af et kamera jeg nogengange har lånt som ved første øjekast, bare tager flottere billeder, især lys og detaljer er jo mangen gange bedre end iphone. (surprice:)).

Det långe kamera skal nok være 10 år gammelt.

Hvad er jeres bud på et godt sted at starte - køber gerne brugt
Gå ind på dette site: http://www.dpreview.com/ og går op under Buying Guide måske det kan hjæpe dig lidt hen ad vejen. Jeg er selv fotograf og har kørt med DSLR siden 1999, men som fridtids kamera har jeg og familien altid brugt Canon's compact serie "G serie" den seneste ver. i rækken er G16. Men idag bruger vi et EOS 6D, EOS 6D er et compact fullframe kamera på størrelse med f.eks. et EOS 100D, det er ikke særligt stort af DSLR at være, men har en fantatisk ydeevne omkring billedestøj ved høj ISO.
Mindste mulig støj ved høj iso var et af vores parameterne ved valg af kamera, ligeledes var størrelsen på kameraet/vægt, samt GPS og WIFI også parameter der var på ønskeseddelen. Canon's M og G1X model var også med i overvejelserne.
Bemærk, at et DSLR sat på fuld automatik er lige så idiot sikkrede som et helt alm. digitalt lomme kamera, men med den teknik der i et DSLR kamera i dag, og samtidigt forbundet med noget fornuftig glas, så er der en verden til forskel.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 14:06
Hmm nu er der flere der peger i retning af Canon EOS..

Jeg skal høre om Canon EOS600 er det samme som EOS 600D??

Det er umiddelbart det der tiltaler mig mest. Som sagt så tror jeg at jeg får mest ud af at lade Iphone agere kompakt og evt Canon EOS, som kameraet der tages frem når der skal tages portrætter osv..
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hmm nu er der flere der peger i retning af Canon EOS..

Jeg skal høre om Canon EOS600 er det samme som EOS 600D??

Det er umiddelbart det der tiltaler mig mest. Som sagt så tror jeg at jeg får mest ud af at lade Iphone agere kompakt og evt Canon EOS, som kameraet der tages frem når der skal tages portrætter osv..

EOS 600 må være det samme som 600D. Og det ER et lækkert kameraTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hmm nu er der flere der peger i retning af Canon EOS..

Jeg skal høre om Canon EOS600 er det samme som EOS 600D??

Det er umiddelbart det der tiltaler mig mest. Som sagt så tror jeg at jeg får mest ud af at lade Iphone agere kompakt og evt Canon EOS, som kameraet der tages frem når der skal tages portrætter osv..
Bemærk at EOS 600D er fra 2011 og dennes afløser er 650D (2012) og afløses af 700D i 2013.
 
Bemærk at der Canon Cashback på EOS 700D kr.500,- så koster sådan en fætter godt 4k med kit objektiv 18-55
 
TJEK PRISERNE.


Redigeret af Potter - 21-November-2013 kl. 14:47
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 20:01
I skal have tak for alle jeres råd:-). Det endte med Canyon EOS 600d, da jeg efter at have læst tests og reviews er ret sikker på det er det vi søger.

Til min store overraskelse kan jeg se expert sælger det til 3500kr, hvor billigste pris på nettet er 3250. Så tager gerne den fysiske butik for den merpris og kan måske presse et kort med i handelen:-)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

I skal have tak for alle jeres råd:-). Det endte med Canyon EOS 600d, da jeg efter at have læst tests og reviews er ret sikker på det er det vi søger.

Til min store overraskelse kan jeg se expert sælger det til 3500kr, hvor billigste pris på nettet er 3250. Så tager gerne den fysiske butik for den merpris og kan måske presse et kort med i handelen:-)
Stort tillykke - det kamera bliver du med garanti glad forSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 20:35
EDIT: Ser at du har besluttet dig, men lader denne post stå alligevel :-)


Hold da fest, der sker noget i denne tråd.
Jeg vil tilslutte mig den med konen, som ikke benytter spejlrefleks...

Har selv slæbt rundt på spejlrefleks, masser af billeder af alle mulige andre, men ikke af mig :-)

Nu med et mindre kamera, er verden blevet lettere, og det er ærligt talt sjældent at jeg skal tage billeder ved motorløb eller af fugle i fuld fart samt legende børn.

Jeg skulle på et tidspunkt overveje om jeg ville fortsætte investeringerne i spejlrefleks, eller gå en anden vej. Efter grundige overvejelser stod jeg med en flad fornemmelse af, at min velkendte spejlrefleksleverandør forsøgte at holde liv i et system, som er et overkill for langt de fleste af mine behov. Samtidig ville det blive nødvendigt at anskaffe de rigtig dyre objektiver, hvis fordelene ved spejlrefleks skulle udnyttes.

Jeg nævnte ikke Nikon og Canon som en mulighed blandt de progressive nyskabelser, da de forekommer mig at være fanget på mellemhånd mellem deres spejlrefleks (til dels full frame) og så udviklingen i de spejlfri systemkameraer. De virker angst for at miste deres store marked. Jeg kan tage fejl, men jeg synes at Sony med deres RX1, RX100 og alpha, Ricoh med  GR, Fujifilm med X-E1 og x100, Olympus med OM-D og PEN, Panasonic med Lumix systemkameraerne, viser mere innovative løsninger.
Dertil kommer mulighederne for også at få et kamera i en god byggekvalitet. Dette sætter jeg pris på, da jeg ikke forventer at mangle megapixels med det første, dvs. jeg vil beholde mit kamera i længere tid end jeg plejede under den store udviklingstur fra middelgode kameraer til gode kameraer.
Derfor kommer design og byggekvalitet som i Fujifilm  XF1 i spil.

Øhhh tilbage til emnet.
Jeg tror ikke at du skal have et spejlrefleks som det første efter et mobilkamera.
Vel er de gode, har et selv, bruger det ikke ret meget mere...

Se på kameraer som:
Olympus XZ-1 (et par år gammelt måske på tilbud...)
Pentax MX1
Fujifilm X20 eller X-E1 & XF1



Redigeret af B-CLG - 21-November-2013 kl. 20:37
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 21:11
Jeg vil give B-CLG ret. Jeg tror også det bliver overkill og vil blive brugt for lidt.
 
Ret sikker på, hvilket du også selv skriver, at i stadig vil bruge Iphone til "de rigtige hverdags" billeder og så når i husker det en gang imellem hiver i det tunge skyts frem til "de flotte opstillede" billeder.
Det i hvert fald sådan det ender for rigtig mange, inkl mig selv og konen. Det er også endt med at det aldrig kom med og alle billeder så bliver taget med Iphone.
 
Det kamera i lånte, hvor meget har i brugt det og dets funktioner? 


Redigeret af Denraretiger - 21-November-2013 kl. 21:16
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu