recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
ManU_4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ManU_4ever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
    Sendt: 30-December-2013 kl. 20:04
Jeg kunne godt tænke mig at optimere mit surroundanlæg med nye kabler.

Jeg har lige fået nye B&W M-1 baghøjttalere og vil gerne have optimeret lyden.
Pt. bruger jeg helt almindelige billige tynde kabler.

Men der kan jo fås kabler fra 5 kr - 3000 kr pr meter. Jeg er ikke super hififreak, men vil gerne have et acceptabelt lydbillede ud af højttalerne.

Hvilke kabler kan jeg "nøjes" med at købe??
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 20:17
Med højtaler kabler kan man godt høre forskel på gode højtalere. Men det er ikke sikkert at dyre kabler lyder bedre.
Der er lavet flere blindtest gennem tiderne.
Jeg ville bare gå efter dem med god kvadrat, jeg kører typisk med Supra, kan godt lide deres koncept.
Har selv loddet banan stik på og krympeflex.
SVP03
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 20:22
RIGTIG mange her inde, også mange af de kloge hoveder vil sige at der ikke er en skid forskel..
Personligt vil jeg så sige at deres hørelse fejler noget...
For uden tvivl er der forskel på kabler, spørgsmålet er bare, kan DU hører det.. og der er kun en vej, test det!
Den klart største forskel finder du blandt de forskellige typer kabler..
Der er det aller billigste og tarveligste lort man kan få, som gerne hører med til billige anlæg (det typisk lavet af en tynd ståltråd eller lign.) derefter kommer noget så simpelt som strømkabler, så der alm. kobber (typisk de billige) herefter er der oxygenfri kobber, og efter det forsølvet kobberkabler (det typisk her de fleste hører en markant forskel fra de alm. kobber kabler) og sidst men ikke mindst kommer der fiber kabler til spidsen af en jetjager..
Så er der selvfølgelig os div. avancerede kabler der kan alle mulige tricks, her kan der os være en forskel.. men tror her jeg vil henvise til et spørgsmål jeg fik fra KT radio i kbh..

"Hvad har du af udstyr, og hvad vil du opnå med det?" <- kan du svare på det, så er det langt nemmere at give dig noget mere præcist at lede efter..

(og hvad mener jeg dog med hvad du vil opnå med det? ja, skal det bruges til musik, og i så fald hvilken genre snakker vi typisk? bare alm radio, cd, ægte hifi lyd, film osv?)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 20:47
Jeg håber da kun du mener at kunne høre forskel på analoge kabler.
Hvis du kan vælge det bedste kabel til en genre musik er du godt nok dygtig.
SVP03
Til top
ManU_4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ManU_4ever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 20:51
Mit setup er:

Forstærker: Denon AVR1713
Fronthøjttaler: B&W DM686
Baghøjttaler: B&W M-1
Centerhøjttaler: Jamo Home Cinema et eller andet (Forventer at skifte den ud med B&W CMC eller HTM62)

Fronthøjttalerne er udstyret med Van den Hul ledning og bruges hovedsageligt til musik samt lyd fra TV.

Mine baghøjttalere skal primært bruges til surround, men jeg kan også finde på at bruge dem til musik også.

Ville egentlig gerne købe den samme ledning til alle højttalere, men skal bruge op mod 30 meter og med 50 kr pr meter så løber det jo opSmile
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 21:00
Harald Nyborg har fint kabel i 25 meter rulle.

Vil være super fint i dit setup, og til meget rimlige priser
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 21:58
Puha, er du ude på at starte en krig?? :)

Der er mange meninger og holdninger. Min egen er at så lange du bare vælger et kabel af ordentlig kvalitet (tykkelse/afskærmning) så er det fint nok.

Jeg har hørt på kabler til 50kr/mtr og efterfølgende er der sat et kabel på til 4000kr/mtr.. Jeg kunne ikke høre forskel.

Så det er vel lidt op til hvad du tror på.. Placebo er jo også en faktor. Min ven der havde givet 4000kr/mtr for hans kable kunne sagtens høre forskel.. Det var kun de 3 andre i selskabet der ikke kunne :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 22:31
Uanset at der en dag kunne påvises at der absolut ingen forskel er, så ville jeg ALDRIG bruge det billige bras fra Harald Nyborg.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Uanset at der en dag kunne påvises at der absolut ingen forskel er, så ville jeg ALDRIG bruge det billige bras fra Harald Nyborg.


Du har ikke prøvet det?

Hvordan kan du så vide det er noget bras?

Til top
theman7979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juli-2009
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér theman7979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 22:40
Heller ikke jeg - gik i bauhaus i stedet
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 23:07
Hvad gør HN kablerne til noget bras ?

Billlige ja der har du ret.

HN beskriver jo dem som kvalitets kabler 😄
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 23:14
Recordere har testet HN kabler


Link til test
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu