recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY: Transportabel Jukebox 2.0
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY: Transportabel Jukebox 2.0

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY: Transportabel Jukebox 2.0
    Sendt: 07-Januar-2014 kl. 21:57


Det er efterhånden længe siden jeg byggede min transportable Jukebox, og selvom det var med intentionen om at hardwaren skulle opgraderes, har jeg aldrig fået gjort noget ved det - If it ain't, broke don't fix it...
Men da den besluttede sig for at delvist fejle nytårsaften og kun outputte lyd til den ene højtaler fra bundkortet, må der jo gøres noget.

Så jeg har fået bestilt de fleste dele og er så småt begyndt på projektet.

Planen er følgende:
- Opgradere PC hardware: Indtil nu har der blot siddet et gammel bundkort med en COre2Duo CPU som jeg tilfældigvis havde i overskud da jeg byggede jukeboxen. Lydudgangen på bundkortet er nu fucked og det fylder desuden alt for meget.
- Indbygge et fysisk tastatur. Touchskærmen fungere egentligt rigtigt fint som tastatur, men tror det vil være rigtigt rart at have rigtige tastet istedet for. Samtidigt har jeg indimellem brug for et fysisk tastatur og så er det rart ikke at skulle have et med i tasken altid. Jeg har prøvet at stå i en situation hvor computeren var blevet lukket forkert ned og den bare hang ved boot-skærmen og SKULLE bruge input fra et tastatur. Ikke noget med nedtælling som man er vant til - den ville bare ikke videre.
- Opgradere lyden ved at droppe lydkortet i computeren og istedet bruge en USB DAC. Min første tanke var noget ala denne Argon DAC1, men er efterfølgende faldet over Stoner Acoustics UD110 og har læst ret godt om den. Den passer også langt bedre i forhold til mit ønske om at få downsizet hardwaren. Så nu forsøger jeg at bestille sådan en istedet for.
- Ændre lidt på opbygningen efter at have fået nogle erfaringer og få rettet nogle af de ting jeg ikke var 100% tilfreds med fra det første build.

Her er hvad der kom i dag:


Intel NUC (D34010WYK), 8 GB ram og en 60GB Mini SSD (er ikke med på billedet) skal udgøre selve pc-komponenten i jukeboxen. SSD'en skal kun indeholde OS og programmer, da jeg har en ekstern 2,5" harddisk til at opbevare musikken på. Den eksterne harddisk sidder i en ramme som forbindes med SATA kabel og fungerer som en intern disk når den er tilsluttet. Det gør det meget nemt at til- og frakoble disken når der skal lægges ny musik på.
De nye 4. generation NUC har udover indstik til MiniSSD også et onboard Sata datastik og et Sata strømstik, så der kan tilsluttes en ekstra 2,5" Harddisk, hvilket jeg benytter mig af til den eksterne harddisk.



For at kunne komme til de 2 stik i det lille kabinet, er jeg dog blevet nødt til at skære hul i bunden. Så det første jeg gør med mit nyindkøbte hardware, er at ødelægge det Confused


Men så er der blevet plads til at jeg kan isætte både strømkabel og Sata kabel, og samtidigt også trække en ledning ud til den eksterne Power-on knap (ledningen er endnu ikke med på billedet).

Det betyder godtnokt at den ikke kan stå på bunden som normalt, men må ligge på hovedet nede i kassen, men det kan jeg sagtens leve med, da den alligevel altid er skjult.



Tastaturet på billedet er vist selvforklarende Smile. Jeg ville gerne have et tastatur med lys bag tasterne hvor bogstaver og tegn også bliver oplyst, ligesom på Apples Macbooks, men de er forholdsvis dyre og det var ikke et must. Der bør være lys nok fra skærmen til at oplyse tastaturet nok til at det kan benyttes. Ellers må jeg jo bare opgradere igen...

Derudover er der en Dovado Tiny 3G/4G router med WAN input også (tak til Orm08 og From fra denne tråd for at pege mig i retning af Dovado). Til denne har jeg købt et forlængerkabel og en større antenne til wifi, så jeg kan montere antennen bag på skærmen og få et bedre signal end hvis antennen er gemt nede i kassen.
Der er flere grunde til at jeg opgraderer med denne router istedet for bare at beholde netværksstikket direkte til computeren som det er nu. Den software jeg bruger, Jukebox Jockey, har fået en webserver så man delvist kan styre programmet fra en smartphone, og for at dette fungerer skal der være wifi. Derudover vil jeg gerne have muligheden for at kunne få internetforbindelse selvom jeg ikke er et sted med netværksstik, og Dovado routeren har både en WAN indgang og mulighed for at tilslutte et 3G/4G modem. Det kommer derfor til at fungere sådan at hvis der er tilsluttet et netværkskabel så bruger routeren den kablede forbindelse og hvis der ikke er så bruger den istedet 3G/4G modemmet.



Jeg har ikke fået skilt jukeboxen ad endnu, så der er ikke billeder af den process. Det bliver næste skridt.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2014 kl. 21:37
Så blev der tid til en update.

Har fået skilt jukeboxen ad og pillet de gamle komponenter ud. De fyldte en hel del i forhold til det nye hardware som både er bedre og der er mere af det (dette har jeg desværre ikke fået taget billede af).


Som sagt var et af formålene også at ændre lidt på konstruktionen i forhold til nogle ting jeg gerne ville have ændret i forhold til første gang.
En af tingene er at jeg har gjort beslagene der holder skærmen oprejst mere solide. De støtter nu på en klods og sidder bedre fast end tidligere. Før var de lidt "flimsy", fordi jeg havde måttet hæve den med nogle afstandsstykker, men disse er fjernet nu. Det bevirker at skærmen står meget mere stabilt og der er heller ingen risiko for at trykket fra skærmen knækker pladen som fungerer som låg for "teknikrummet".


Jeg har også gjort adgangen til "teknikrummet" nemmere ved at lave den del af låget som kan pilles af væsentligt større end tidligere. Det har generet mig voldsomt de gange jeg har skullet ned til hardwaren, da der har været meget dårlig plads.
Selve pladen der kan løftes er derfor den nederste del af pladen der ses her, bortset fra at jeg saver en plade på ca 5 cm ud i bunden hvor der skal sidde stik, kontakter mm. og som bliver fastmonteret.



Jeg har også sænket dette låg, da den nye hardware er væsentligt lavere end tidligere. Det gamle bundkort og den store heatsink fyldte utroligt meget i højden. Dette bevirker at skærmen, når den er foldet sammen, nu ikke rager op over kanten, hvilket den gjorde før. Dette betyder nu at låget er alt, alt for stort.
Jeg leger derfor med tanken om at bygge låget om til en højtaler, så jeg altid har højtaler med. Det er dog fuldstændigt nyt for mig, og bliver måske nok også svært, grundet den meget trange plads.
Selve låget er 53*37*7,5 cm indvendigt.

Jeg fjerner selvfølgeligt skummet.
Der er jo allerede både sider og bund, som jo derfor ikke skal trækkes fra, men en plade til at dække fronten vil så skulle trækkes fra dette tal. Det er derfor nogle rent tynde enheder der skal i, men har tænkt mig at undersøge om det kan lade sig gøre. Forslag er meget velkomne Smile.
Min tanke er at lave det som en stereohøjtaler hvis muligt, da alt lyden jo vil blive sendt fra jukeboxen i stereo. Selve fladen er også markant større end fx end Sonos S5 og lignende højtalere og de er jo bygget som stereo højtalere, så tænker at det må kunne lade sig gøre.

Udover dette har jeg prøvet at planlægge placeringen af komponenterne, så de optager mindst muligt plads, da der på sigt gerne skulle være plads til at indbygge en forstærker.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2014 kl. 09:17
super flot!
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu