recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - acces point
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

acces point

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjarnelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: acces point
    Sendt: 19-Januar-2014 kl. 23:53
Hej Derude

Håber nogen kan hjælpe med nogle gode råd om hvilken acces point jeg skal vælge... Har ikke meget forstand på det og mangler noget rådgivning - prismæssigt maks 1000 kr - jeg får en waoo fibernet ind om en uge og skal derfor have gjort signalet trådløst til diverse tablet - bærbare og smartphone´s

Mvh
Bjarne Lund
Til top
Lilleitnørd Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: 7100, Vejle
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lilleitnørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 00:26
Hej hej. 
I hvilket område bor du og hvem får du leveret fiber fra.? Nogle energiselskaber sørger for en indbygget router, mens andre selskaber kun sørger for selve fiberboksen og så skal du selv købe en router efter eget ønske.? 

MVH  Lilleitnørd
Til top
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjarnelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 12:03
Hej
 
Jeg skal have fra energimidt - som jeg har forstået det så får jeg en router, men uden trådløs del. det kan vist tilkøbes, men jeg ønsker selv at lave mit trådløse net i huset da mit teknikskab ligger rigtig dumt i forhold til der hvor vi primært bruger trådløse enheder.
 
Min plan var at tilslutte alle de kabelførte stik (der er kabelførte stik til alle rum i huset) til den nye fiberboks/router - via en swits. i teknikskabet. Fra fiberboksen vil jeg så kabeltilslutte et accespoint på loftet, tæt på det område vi primært bruger.  Er det ikke korrekt forstået at jeg så stadig har alle enheder på det samme net? - og ligeledes hvilken acces point skal jeg købe..?
 
Mvh
Bjarne
Til top
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjarnelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 12:57
Hej Igen
 
Har lige fundet ud af at energimidts fiberboks kun har en internet udgang og at den kun kan tildele maks 5 ip adresser.... Det dur jo ikke når jeg har 5 smartphone - 4 tablet og 4 bærbare... samt sono´s connect - NAS og 3 fjernsyn...
 
Har jeg så ret i at jeg først skal have en router på og derefter koblet et acces point på ?
Og hvis jeg kobler et acces point på - skal jeg så have det trådløse tændt både på router og accespoint? hvis ja - vil det hele så køre på samme net og snakke sammen?
 
Mvh
Bjarne
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 13:41
du har ret i at du skal have en router koblet på. men det skal du først og fremmest snakke med waoo om, da de skal sætte deres router op som bridge til din router. - Dernæst behøver du ikke noget AP (accesspoint) hvis du selv sætter router op da den nok ville kunne klare det meste. Men selvfølgelig hvis du streamer video på alle enheder på samme tid, får du problemer uanset hvad. Routeren du skal have for at kunne holde så mange enheder kørende trådløst (du har ingen mulighed for at kable nogle af TV'erne og sonos etc?) så skal du op i en ret god og stabil version. Mindst asus af de dyre udgaver (den er god til hvis der er appleenheder blandt. ellers har den en ret god performance generelt)
Til top
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjarnelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 13:54

Jo jeg kabler alle tv, ps3, sonos - så her er ingen problemer. Har lige snakket med proshop og han anbefalede denne: http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/ASUS-RT-AC66U-Dual-Band-AC-router-2369323.html

Har lige læst en test som også ser ok ud. Hvis den ikke rækker tilstrækkeligt ind i stuen må jeg jo evt koble et acces point på.
Skal det være et accespoint eller en extender (eller hvad det nu hedder) og hvad er foskelllen og ulemper/fordele
 
Bjarne
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 14:14
Proshop er da nogle rigtig flinke mennesker.
Hvor mange enheder har du, som kan køre AC ??

Mit umiddelbare bud er ingen, eller tæt på ingen.
Hvorfor så en AC router nu, medmindre du har argumenteret for, at du inden for forholdsvis kort tid påtænker at køre AC?
Hvis prisen er den samme, ja så vælg AC modellen. Er den uden AC billigere, så gør dine overvejelser, som Proshop ikke kunne.

Selvsamme router findes også uden AC, den fungere ganske glimragende. Nok noget af den bedste model jeg har haft mellem hænderne.

Men tilbage til dit egentlig spørgsmål. Læs hvad Claus skriver, det er faktisk uhyre vigtigt at vide, hvad du præcis får leveret, og hvordan det er strikket sammen.
Skulle du mod forventing få opsat routeren fra Waoo (EM), så kan du med den router du linker til, altid sætte den op som AP (Access Point) efterfølgende. Så det skal nok virke på den ene eller anden måde, blot et spørgsmål om, hvor meget ballade du skal have ud af det, inden du rammer den rigtige opsætning.

Til top
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjarnelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 14:47
Nej - jeg nævnte også for de flinke mennesker i proshop - at jeg ikke havde noget som kørte ac endnu.. tror prisforskllen er ca. 350 kr... så spørgsmålet om man ikke skal fremtidssikre for rimelig små penge..?
Ved ikke om der også kan være lidt med de nyeste antenner/software..?
 
Men min første tanke var også at jeg ikke kører noget ac  -  endnu..
Lyder goft at du har gode erfaringer med den.
 
Waoo har oplyst mig om at deres leverede router/fiberboks kun har en internetudgang og at den kun kan tildele maks 5 ip adresser
 
Bjarne
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 15:14
Den Asus jeg har erfaring med det er RT-N66U (uden AC). Og den er næsten identisk med den du har fået tilbudt, altså bortset fra AC delen. Så den kan med/uden AC varmt anbefales.
Du kan godt fremtidssikre ved at bruge 350 ekstra nu. Men den fremtid er ikke nødvendigvis den samme, som du bruger 350 ekstra på i dag. Wink

Mht. Waoo, så aner jeg ikke helt præcist, hvad de er de prøver at fortælle dig. Jeg tror det er deres "egen" router de har, som altså ikke sidder lokalt hos dig, ikke er dit modem/fiber modem. Det giver mening, hvis det er det de mener.
Men ja, så skal du have din egen router. Denne vil så få tildelt EEN af de 5 ip numre. Og den vil få den tildelt på WAN siden af din egen router, så du dermed kan skabe dit eget lokale netværk via den.

Det lyder måske lidt tricky, hvis man ikke lige er så meget inde i det. Men egentlig skal du ikke tænke så meget over det. Blot sætte din nye router (Asus) op til DHCP på WAN siden. Så er du flyvende med op til 255 enheder på dit lokale net. Det burde være rigelig dækkende inde for dit hjem. Og hvis ikke, så tror jeg ikke jeg vil høre om det Smile
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 15:23
som kandersen skriver - lad være med at "opgradere" til 802.11C endnu. NÅR du får enheder med C netværk og får brug for båndbredden, så er der nyere udgaver som er langt mere spændende, og så har man sådan set overkøbt sig en tand for meget.
Men det er enormt vigtigt at vide hvordan Waoo vil have tingene skruet sammen inden du foretager alt for mange køb, men det umiddelbare vil så afgjort være RT-N66U'eren på nuværende tidspunkt. Men uanset hvad så vil det kræve at du har fat i waoo supporten for at få dem til at sætte netværket op fra deres side når det komer så langt. hos fullrate tager det ca 45 min i tlf med en supporter og i mit tilfælde 6 genstarter af deres zyxel router, før jeg kan begynde at rode i min egen router.
Til top
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjarnelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 16:37
Ok ja - tak for svar. Nej de 255 enheder er rigeligt...

Som sagt det de oplyste ved waoo i formiddag var at den fiberboks/router de sætter op i mit teknikskab har kun en internetudgang og den kan kun tildele 5 ip adresser. Når opsætningen sker må jeg høre teknikeren til hvordan det virker.

Som så meget andet teknik - er det en verden for sig selv, bare at sætte sig ind i netwærk...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 17:23
Det er blevet en verden fyldt med unødig besvær. Og i dette tilfælde fordi dem du kommunikere med ikke er helt sikre på det spørgsmål, som de nok har fået en million gange før. Så SKAL det ligesom blive besværligt Angry

Men som sagt, tag den med ro. Jeg er ret overbevist om, at oplysningen om 5 IP numre, det er en oplysning du ikke kan/skal bruge til noget som helst. Din fiberboks har een internet udgang. Og den sætter du din router i (på WAN siden). Vupti! Så har du dit eget lille lokale netværk med 255 lokale IP adresser. Og så kan Waoo stikke deres resterende 4 IP numre op hvor de lugter værst, for du, som almindelig dødelig forbruger, skal ikke bruge dem, æv bæv! Wink

Skal man endelig være lidt flink ved sådan en udbyder, så tilbyder man dem, (mod betaling) at lave en beskrivelse til deres kunder, hvordan de kobler deres egen router på nettet. Der er flere andre udbydere derude, som har set dette "lys" for flere år siden. En af årsagerne har sandsynligvis være, at de derved slap for at skulle gentage den samme mølle, når kunderne spørger: 
"Du får 5 IP numre, som du absolut ikke har behov for at vide, men vi siger det alligevel, for ellers ved vi ikke hvad vi ellers skal fortælle dig, når du nu er så flink en kunde, at ringe til os og bestille vores produkt"!!!

Skulle det forholde sig anderledes end jeg antager, så er Energimidt dummere end de har lov til at være. Og de skulle dermed klynges op i den legemsdel der er mest smertefuld, og efterfølgende tæves med en våd søndags Berlinger, til legemet falder af. Og det ville være den mest humane måde at gøre det på, for dem!

Jeg har selv Fiber fra Waoo (Seas-Nve). Og det forholder sig som beskrevet her, ligesom det gør stort set alle andre steder. Der er nogle få steder, hvor det ikke gør, desværre. Og jeg kan ikke forklare, hvorfor de har valgt den løsning. Den giver ingen mening, udover at begrænse og besværliggøre forbrugerne og deres muligheder. 

Og så lige 3 sekunders 100% opmærksomhed på dit spørgsmål fik mig til at søge på Google.
Her er resultatet:


De har sågar også en FAQ, hvor de beskriver det samme. Meeeen, den ville jeg måske lige tænke lidt ekstra over. De skriver nemlig, at deres egen router (altså Energimidts egen router) ikke kører hurtigere end 60mbit. Så hvis du bestiller en hastighed over det, så lad være med at undre dig, hvis du ikke får mere. Energimidt ved det godt, jf. deres FAQ. Du betaler bare for noget du ikke får Ouch
(Jeg vil tro de har "glemt" at opdatere deres FAQ. Det er lige en detalje, når man har en FAQ. Den er intet værd, hvis man ikke husker at opdatere den, når man ændre noget).

Bagefter kan du, hvis du gider/orker og ellers er smæk fyldt med tålmodighed og humor, ringe til de mennesker du snakkede med tidligere fra energi midt, og fortæl dem det, som de ikke kunne fortælle dig. Og måske prøve overbevise dem om, at de enten skal bruge tiden på deres arbejde, eller finde noget andet at foretage sig et andet sted. Mette Frederiksen (S) skulle efter sigende have et godt job tilbud til dem. Noget med hunde efterladenskaber LOL

Pointe - Det tog mig ca. 3 sekunder, at finde disse svar, via Google.

Skulle nogen være i tvivl, så start med at læs den aller første linie jeg skrev i dette indlæg. Og tænk hvad Bjarnelund har stået model til, fra en Internet serviceudbyders side, udelukkende fordi han var interesseret i at købe deres produkt!

Der er også lidt sarkasme og lidt gas i det. Men det er kun lidt Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu