recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berdels Bio - Byggetråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berdels Bio - Byggetråd

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
Zarnarkand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Januar-2012
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zarnarkand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 12:43
Kan også anbefale hifihut - også fra Irland

https://www.trustpilot.dk/review/hifihut.ie
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 13:42
Så kom der baffelwall på - måtte montere det hele fra bagsiden i sektioner, da jeg ikke kan pille mit lærred af. Nu skal der lige tweakes lidt da lyden er blevet noget anderledes - til det bedre.

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal inkludere subs i væggen - jeg kan alligevel ikke lave den over midten i bunden da alt mit grej står der... Nogen der har en mening om det?











Redigeret af Berdel - 11-Juli-2014 kl. 13:43
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2014 kl. 11:12
Jeg går og overvejer om jeg skal lave mig bagvægs absorber om til en diffuser og jeg kunne godt tænke mig at bygge en selv.

I den forbindelse faldt jeg over QED diffusers som ligner en overkommelig opgave. 

Som denne




Jeg fandt info her:

http://www.subwoofer-builder.com/qrd.htm

På samme side fandt jeg et program, som kan hjælpe med at designe diffuseren og jeg fandt frem til følgende opstilling:



Ved den valgte opstilling kommer følgende scorecard



Jeg tænker på at lave den af 6mm MDF til de varierende rum dybber og 3mm MDF til rum inddelingerne. Den skal være så bred som arsorberen, ca 1,5 meter, og indvendig bliver den 80 cm høj så det passer med at jeg kan skære 120x80 MDF plader på det korte led.






Jeg kunne godt tænke mig at lave den dybere for at kunne gå længere ned i frekvensområdet, med i takt med at jeg laver den dybere, så stiger minimum lytteafstanden også (jeg går ud fra at det er lytteafstanden fra diffuser til øre). Med det nuværende design skal der være minimum en meter, som jeg lige præcist har.

Er der nogle af jer der har erfaring med sådan noget her? 


Redigeret af Berdel - 18-Juli-2014 kl. 11:19
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 12:27
Det ser super godt ud det du har fået skruet sammen her Berdel.!!
Thumbs Up her fraThumbs Up
Til top
rammy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rammy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 09:24
Hvor er det fedt! Jeg elsker de her bio-tråde for de stråler af entusiasme og nørderi - love it! Ville ønske jeg selv var udstyret med evnerne til at bygge sådan noget.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 10:00
Hej Rammy og tak fordi du kiggede forbi :-)

Mine hænder er ikke skruet specielt godt på - jeg vil tro at alle vil kunne lave det samme med noget research, planlægning og tålmodighed.

Der sker ikke så meget i tråden mere dels fordi, at opgraderingsprojekterne er kommet i min Hjemme Biograf tråd (link i signatur), men også fordi at jeg føler, at jeg er ved at være i mål, og primært bruger bio'en til at se film nu. Så nørderiet er sat midlertidigt på stand by :-)




Redigeret af Berdel - 25-Oktober-2016 kl. 10:00
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 16:24
Fik du nogensinde lavet dit diffusorprojekt?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 12:41
Ja, den hænger på bagvæggen nu. 

Jeg skiftede absorb på bagvæg ud med denne diffuser og absorb ved siden af stolerækkerne blev skiftet ud med WDS-7 diffuser fra Thomann og jeg synes at jeg fik lidt mere liv i rumme. Jeg synes specielt musik og sang i disney tegnefilm kunne virke lidt livsløse. Men det blev bedre efter dette synes jeg


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 12:50
Har du placeret typen af behandling ud fra højttalernes reflektioner? Ud fra tegningen kunne det godt ligne, at du dræber reflektioner fra venstre højttaler på venstre væg, men du bibeholder energien i reflektionen fra højre højttaler på venstre væg.

Det går imod den fremgangsmåde jeg har lræt og bruger. 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 14:30
Jeg startede med at have absorb hele vejen rundt men synes at det blev for død. Så jeg skiftede noget af det ud med diffuser og valgte at beholde dem der tog den første reflektion hvorefter jeg fordelte diffuser som jeg tænkte var passende. En anden tanke var at jeg vil gerne undgå at mine surrounds gør for meget væsen af sig selv i og med at de hænger så tæt på og det kunne diffuserne måske også hjælpe med.

Hvis du skulle ændre noget hvad ville du så ha gjort?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg startede med at have absorb hele vejen rundt men synes at det blev for død. Så jeg skiftede noget af det ud med diffuser og valgte at beholde dem der tog den første reflektion hvorefter jeg fordelte diffuser som jeg tænkte var passende. En anden tanke var at jeg vil gerne undgå at mine surrounds gør for meget væsen af sig selv i og med at de hænger så tæt på og det kunne diffuserne måske også hjælpe med.

Hvis du skulle ændre noget hvad ville du så ha gjort?
Måden jeg gør det på nu, og kommer til at gøre det på i den kommende bio, er at jeg gerne vil bibeholde nogle af førstereflektionerne.

Basically: Der hvor venstre front rammer venstre væg vil jeg bruge diffusion og der hvor højre front rammer venstre væg, vil jeg absorbere (og modsat den anden side). Dvs. når retningen mellem reflektion og direkte lyd er den samme, vil jeg gerne udnytte den. Hvis du kan huske trigonimetri'en kan du beregne punkterne eller bruge software (Eller spejl langs væggen) til at finde punkterne.

Ift surrounds er jeg helt enig i måden du har gjort det.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 16:57
Det lyder ikke helt dumt - har ikke tænkt på refleksioner fra modsatte side.

Jeg tænker at det vil give et bredere og måske mere præcist lydbillede fra fronter. Det er måske bare at flytte bytte rundt på de 2 rækker paneler tættest på fronterne. Det vil jeg afprøve når jeg engang får lyst til at tweake igen LOL Thumbs Up
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu