recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berdels Bio - Byggetråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berdels Bio - Byggetråd

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Berdels Bio - Byggetråd
    Sendt: 21-Januar-2014 kl. 13:52
Hejsa

Jeg har i en længere periode godt kunne tænke mig at på noget surround ind i stuen men konen og jeg har ikke kunne blive helt enige om hvordan dette skulle integreres i stuen, så jeg går all in og laver et dedikeret rum om til hjemmebiograf. Vores garage et tilbygget huset med carport, værksted og så et roderum som hovedsaglig blev brugt til opmagasinering af cykler, pynt og diverse og fungerede som mellemstation inden lortet kom på loftet. Dette rum har jeg nu fået ryddet op og indraget til formålet Big smile

Nu skrev jeg godt nok at jeg vil gå all in, men mit mål er at få den bedst mulige lyd og filmoplevelse dog også uden at det skal koste en bondegård, så jeg kommer til at gå på kompromis på nogle områder, f.eks AT lærred bliver i første omgang fravalgt. Vi er 4 personer i husstanden og jeg har derfor behov for 4 pladser.

Men her lidt billeder af den model, som ligger til grundlag for bio'en:
(Hele bagvæggen bliver også beklædt med isoleringsmateriale, det fremgår ikke af billedet)










Udstyrgesliste indtil videre

Receiver    : Integra 80.1
Afspiller     : Mac mini 2012 med dirac rum korrektion
Subwoofer : XTZ 12"
Projector   : BenQ W1000
Lærred      : 90" hvidt gain 1.0 rullelærred, som bliver klipset på rammen
Højttalere  : Ikke 100% på plads endnu men planlægger at prøve http://www.xtz.se/cinema-series når de bliver released

Integra 80.1



Biografstole


Her kommer lidt billeder af byggeprocessen

Skulle lige danne mig et indtryk af hvor stort en 90" skærm er i et 13kvm rum. Det blev godkendt Approve




Rummet males koksgrå



Loftsvindue lukkes af












I weekenden fik jeg lagt gulvtæppe på og de første bas traps er kommet op. Jeg valgte at bruge noget skum til at holde isoleringen på plads. Jeg kunne høre at bare de 2 allerede har taget noget af resonanssen i rummet


Det går langsomt men sikkert fremad. Første hjørne er færdig. Nu mangler jeg bare det andet hvorefter stolene skal monteres

Opdatering 10/2-2014

Så skete der lidt mere. Stolene er kommet på plads, væg bag screen wall er blevet isoleret og screen wall skelet blev banket sammen hvorefter lærredet blev klipset på.









Opdatering d 11/3

Spots monteret



Paneler til vægge under opbygning







Og her hængt op. Synes selv at det blev ok trods mine begrænsede færdigheder



Og så de sidste billede af projecteren





Redigeret af Berdel - 11-Marts-2014 kl. 14:29
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 14:04
FedtClap Bliver spændende at følge. Da det ikke ser ud til at du laver akustikloft, så kan du måske overveje nogle akustikpaneler sat op i loftet?
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 14:06
Spændende. Altid sjovt at følge folks biotråde. Beholder du så dit stue-setup eller ryger det?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 14:13
Bliver spændende og følge opbygningen af din kommende totalt fede dirac/xtz bio ;-)
Har rockwoolen på gulvet nogen som helst effekt på lyden når det bliver lukket inde? Eller er det bare for ikke og fryse tæerne :-)
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 14:14
@Stereolab Ja, jeg har planer om at hænge nogle paneler (eller troltekt) op til at tage første reflektion i loftet

@mkirkelund Nej, ikke hvis jeg kan undgå det. Mac mini'en kommer derud i første omgang, så jeg skal ha sparet op til en mere

@armani-thomas Ja, jeg forestiller mig at den kan virke som en bass trap, men jeg ved ikke hvor meget effekt det giver. Det koster ikke mange basører og jeg tror at det er bedre at fylde hulrummet op end at lade være


Redigeret af Berdel - 21-Januar-2014 kl. 14:23
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 15:08
Har du overvejet et scopelærred. Pladsere det lavt. Og montere alle tre fronter oven over lærredet?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 15:54
Spændende projekt! Altid sjovt at følge dedikerede bio'er. 

Kan se at du skriver at det skal være billigt og AT-lærred bliver for dyrt... AT lærred giver bare en meget bedre oplevelse da man kan placere højttalere optimalt samt placere lærred optimalt (begge ting kan stort set ikke placeres optimalt ved non-AT lærreder). 
Du burde derfor virkelig overveje at lave dit eget at lærred med den dug jeg selv har brugt som er ekstremt billig. Jeg købt vist 4-5m og gav 2600kr...

Har ikke lige nærlæst om du har skrevet dimensioner og seating distance, men brug evt. lige denne inden du skruer stolene i: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Documents/Calculators/Room%20Mode%20Calculator.xls

Seatings bør aldrig placeres i et null - det kan selv ikke Dirac løse :)


Redigeret af Jonas_h - 21-Januar-2014 kl. 15:55
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 17:22
Hvorfor er det lige at du har brugt trykimprægneret træ til gulvet? Jeg har altid lært at det er no-go at bruge det indendørs.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Hvorfor er det lige at du har brugt trykimprægneret træ til gulvet? Jeg har altid lært at det er no-go at bruge det indendørs.

ja jeg som håndværker må man ikke bruge tryk indendørs. og trykimprægneret træ er også dårlig end ubehandlet. 

mvh tømrersvende. 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 18:17
@p.las Nej, det har jeg slet ikke tænkt på. Har du et link så man kan se hvordan sådan noget ser ud?

@Jonas_h Det bliver ikke at-lærred i første omgang - tilføjede det i starten for at slå det fast med det samme :-) Men et er en eventuel fremtidig opgradering. Jeg skal lige ha tjekket op på siddepladserne. Tak!

Træet som er brugt som de bærende bjælker er fra vores plankeværk der væltede i stormen. Nu må vi se om jeg overlever, ellers må jeg lave det om... eller noget  LOL


Redigeret af Berdel - 21-Januar-2014 kl. 18:19
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

 
@Jonas_h Det bliver ikke at-lærred i første omgang - tilføjede det i starten for at slå det fast med det samme :-) Men et er en eventuel fremtidig opgradering. Jeg skal lige ha tjekket op på siddepladserne. Tak!

Det var mere at du brugte økonomien som argument og at du måske troede det kostede meget. Derfor jeg nævnte at det kan gøres for 1500kr. :)

Hvis du har RoomEQ Wizard findes der også en sub-simulator hvor du kan placere subs/siddepladser og se variationen på hvert sæde osv. Ret fedt værktøj.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 18:52
En ting der undre mig, er at du ligger de bjælker direkte oven på klinkegulv, i stedet for at ligge noget gulvtæppe under for at beskytte klinkegulvet til fremtiden.. og så os bare for at eliminere enhver resonans der måtte være i rummet??
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu