|
Berdels Bio - Byggetråd |
Besvar | Side 123 8> |
Forfatter | |
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 21-Januar-2014 kl. 13:52 |
Hejsa
Jeg har i en længere periode godt kunne tænke mig at på noget surround ind i stuen men konen og jeg har ikke kunne blive helt enige om hvordan dette skulle integreres i stuen, så jeg går all in og laver et dedikeret rum om til hjemmebiograf. Vores garage et tilbygget huset med carport, værksted og så et roderum som hovedsaglig blev brugt til opmagasinering af cykler, pynt og diverse og fungerede som mellemstation inden lortet kom på loftet. Dette rum har jeg nu fået ryddet op og indraget til formålet Nu skrev jeg godt nok at jeg vil gå all in, men mit mål er at få den bedst mulige lyd og filmoplevelse dog også uden at det skal koste en bondegård, så jeg kommer til at gå på kompromis på nogle områder, f.eks AT lærred bliver i første omgang fravalgt. Vi er 4 personer i husstanden og jeg har derfor behov for 4 pladser. Men her lidt billeder af den model, som ligger til grundlag for bio'en: (Hele bagvæggen bliver også beklædt med isoleringsmateriale, det fremgår ikke af billedet) Udstyrgesliste indtil videre Receiver : Integra 80.1 Afspiller : Mac mini 2012 med dirac rum korrektion Subwoofer : XTZ 12" Projector : BenQ W1000 Lærred : 90" hvidt gain 1.0 rullelærred, som bliver klipset på rammen Højttalere : Ikke 100% på plads endnu men planlægger at prøve http://www.xtz.se/cinema-series når de bliver released Integra 80.1 Biografstole Her kommer lidt billeder af byggeprocessen Skulle lige danne mig et indtryk af hvor stort en 90" skærm er i et 13kvm rum. Det blev godkendt Rummet males koksgrå Loftsvindue lukkes af I weekenden fik jeg lagt gulvtæppe på og de første bas traps er kommet op. Jeg valgte at bruge noget skum til at holde isoleringen på plads. Jeg kunne høre at bare de 2 allerede har taget noget af resonanssen i rummet Det går langsomt men sikkert fremad. Første hjørne er færdig. Nu mangler jeg bare det andet hvorefter stolene skal monteres Opdatering 10/2-2014 Så skete der lidt mere. Stolene er kommet på plads, væg bag screen wall er blevet isoleret og screen wall skelet blev banket sammen hvorefter lærredet blev klipset på. Opdatering d 11/3 Spots monteret Paneler til vægge under opbygning Og her hængt op. Synes selv at det blev ok trods mine begrænsede færdigheder Og så de sidste billede af projecteren Redigeret af Berdel - 11-Marts-2014 kl. 14:29 |
|
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
Fedt Bliver spændende at følge. Da det ikke ser ud til at du laver akustikloft, så kan du måske overveje nogle akustikpaneler sat op i loftet?
|
|
mkirkelund
Guld medlem Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
Funktioner
Tak(0)
|
Spændende. Altid sjovt at følge folks biotråde. Beholder du så dit stue-setup eller ryger det?
|
|
armani-thomas
Guld medlem Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Funktioner
Tak(0)
|
Bliver spændende og følge opbygningen af din kommende totalt fede dirac/xtz bio ;-)
Har rockwoolen på gulvet nogen som helst effekt på lyden når det bliver lukket inde? Eller er det bare for ikke og fryse tæerne :-) |
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
Funktioner
Tak(0)
|
@Stereolab Ja, jeg har planer om at hænge nogle paneler (eller troltekt) op til at tage første reflektion i loftet
@mkirkelund Nej, ikke hvis jeg kan undgå det. Mac mini'en kommer derud i første omgang, så jeg skal ha sparet op til en mere @armani-thomas Ja, jeg forestiller mig at den kan virke som en bass trap, men jeg ved ikke hvor meget effekt det giver. Det koster ikke mange basører og jeg tror at det er bedre at fylde hulrummet op end at lade være
Redigeret af Berdel - 21-Januar-2014 kl. 14:23 |
|
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du overvejet et scopelærred. Pladsere det lavt. Og montere alle tre fronter oven over lærredet?
|
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
Spændende projekt! Altid sjovt at følge dedikerede bio'er.
Kan se at du skriver at det skal være billigt og AT-lærred bliver for dyrt... AT lærred giver bare en meget bedre oplevelse da man kan placere højttalere optimalt samt placere lærred optimalt (begge ting kan stort set ikke placeres optimalt ved non-AT lærreder). Du burde derfor virkelig overveje at lave dit eget at lærred med den dug jeg selv har brugt som er ekstremt billig. Jeg købt vist 4-5m og gav 2600kr... Har ikke lige nærlæst om du har skrevet dimensioner og seating distance, men brug evt. lige denne inden du skruer stolene i: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Documents/Calculators/Room%20Mode%20Calculator.xls Seatings bør aldrig placeres i et null - det kan selv ikke Dirac løse :)
Redigeret af Jonas_h - 21-Januar-2014 kl. 15:55 |
|
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor er det lige at du har brugt trykimprægneret træ til gulvet? Jeg har altid lært at det er no-go at bruge det indendørs.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
michael79
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 258 |
Funktioner
Tak(0)
|
ja jeg som håndværker må man ikke bruge tryk indendørs. og trykimprægneret træ er også dårlig end ubehandlet. mvh tømrersvende.
|
|
Berdel
Funktioner
Tak(0)
|
@p.las Nej, det har jeg slet ikke tænkt på. Har du et link så man kan se hvordan sådan noget ser ud?
@Jonas_h Det bliver ikke at-lærred i første omgang - tilføjede det i starten for at slå det fast med det samme :-) Men et er en eventuel fremtidig opgradering. Jeg skal lige ha tjekket op på siddepladserne. Tak! Træet som er brugt som de bærende bjælker er fra vores plankeværk der væltede i stormen. Nu må vi se om jeg overlever, ellers må jeg lave det om... eller noget
Redigeret af Berdel - 21-Januar-2014 kl. 18:19 |
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det var mere at du brugte økonomien som argument og at du måske troede det kostede meget. Derfor jeg nævnte at det kan gøres for 1500kr. :) Hvis du har RoomEQ Wizard findes der også en sub-simulator hvor du kan placere subs/siddepladser og se variationen på hvert sæde osv. Ret fedt værktøj.
|
|
Muffeh
Guld medlem Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
Funktioner
Tak(0)
|
En ting der undre mig, er at du ligger de bjælker direkte oven på klinkegulv, i stedet for at ligge noget gulvtæppe under for at beskytte klinkegulvet til fremtiden.. og så os bare for at eliminere enhver resonans der måtte være i rummet??
|
|
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|
Besvar | Side 123 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |