recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-amp front af 7.2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi-amp front af 7.2

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
nikodon12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Januar-2014
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikodon12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-amp front af 7.2
    Sendt: 29-Januar-2014 kl. 15:04


Hej kloge hoveder. 

jeg har læst et sted at man kan give sine front power fra andre udgange på sin 7.2 surround receiver, hvis man kun bruger 5.1, men er det så simple at man bare skal bruge front som right kanal og så surround back som left? som jeg har vist på billedet:)
Eller skal man krydse dem så så Left på front og left på surround back går på den samme højtaler og så omvent med right?

min forstærker er en yamaha-rx-v773  og mine front er cerwin vega al 1002 


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 15:31
Helt seriøst - prøv at kig i din brugsanvisning, der står det hele.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
nikodon12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Januar-2014
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikodon12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 15:38
Helst seriøst fik kun en lille brugsanvisning med på dansk som jeg ikke kan bruge til en skid:)
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 16:06
Det siger sig selv at højtaleren ikke skal have info fra både højre og venstre kanal på samme tid. Som du selv siger skal du krydse, så left front og left back går til venstre front, og right front og right back går til højre front.

Men du får ikke mere power hvis det er det du regner med at få :)

Tjek evt. i brugsanvisningen.

http://download.yamaha.com/search/product/?language=da&site=dk.yamaha.com&category_id=16446&product_id=1645662
Til top
AlJones Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AlJones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 16:14
Det tog hele 30 sek. at finde UK manual på net.

Se side 21.

Al J..


Redigeret af AlJones - 29-Januar-2014 kl. 16:16
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 18:48
Lad vær med at bruge tid på at biampe fra sådan en lille drønnert forstærker, du kan næppe høre forskel/mere overskud anyways :D
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 19:38
Jeg har også prøvet. Det giver nada forskel.
Til top
Kim S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2014 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Lad vær med at bruge tid på at biampe fra sådan en lille drønnert forstærker, du kan næppe høre forskel/mere overskud anyways :D


Hvor "stor" skal forstærkeren være før du mener der er en reel forskel?

Redigeret af Kim S - 30-Januar-2014 kl. 11:15
Til top
David O Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2012
Sted: Haderslev
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér David O Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 04:42
Hep hey, endelig en tråd jeg kan være lidt med på ( tror jeg, hvis jeg har forstået tråden korrekt :) )

Da jeg i tidernes morgen købte min Denon AVR-2807 der skulle bruges til et 5.1 sys. hvor min fronter var fra B&W 604 S3, fik jeg beskeden fra Hifiklubben at man snildt kunne Bi-amp fronterne på A+B forstærkerne, hvilket ville give mere kraft til at drive ens højtalere.

Den tro har jeg så været i frem til nu, hvor jeg står for at skal udskifte min reciever til en ny.

I forb. med tlf. kontakt med AV-connection fortalte jeg ham om jeg havde benyttet mig af Bi-amp på A-B forstærkerne. Til dette svarede den iøvrigt flinke sælger, at dette var en udemærket ide også på den nye reciever da det om andet ville give mere kraft til at drive ens højtalere.

Da jeg så under min egen tråd - Recieverkraft = hjælp, oplyser om min erfaring med Bi-amp får jeg af vide af flere fra forummet, at dette reelt ikke giver nogen mærkbar effekt.

Jeg stiller mig derfor en anelse undrende overfor forummets tilbagemelding når der er andre fagpersoner( læs sælgere) der giver mig den modsatte besked og siger det reelt giver effekt.

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg til enhver tid tager forummets svar og tilbagemeldinger for gode varer frem for en sælger der blot vil smide varer over disken.

Siger blot at jeg sagtens kan forstå hvis den tilgængelige information i "hobby verdenen", herunder sælgere siger en ting og det så forholder sig stik modsat når man søger råd og vejledning her i forummet.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Kim S Kim S skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Lad vær med at bruge tid på at biampe fra sådan en lille drønnert forstærker, du kan næppe høre forskel/mere overskud anyways :D


Hvor "stor" skal forstærkeren være før du mener der er en reel forskel?
Det vil jeg også gerne vide.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 09:14
Jeg ved personligt ikke hvor "stor" en forstærker der skal benyttes.

Kan bare konkludere at i samtlige surround recievere jeg har leget med, der har det ikke givet nogen mærkbar effekt. Det siger også lidt sig selv, eftersom de trækker fra samme strømforsyning. Der hvor jeg virkelig kunne mærke der skete noget, var ved ægte bi AMP hvor der blev benyttet to effekt forstærkere... Der kom der mere gang i den...

Langt de fleste surround recievere er jo heller ikke opbygget i separate effekt kanaler..
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af David O Jensen David O Jensen skrev:



Da jeg i tidernes morgen købte min Denon AVR-2807 der skulle bruges til et 5.1 sys. hvor min fronter var fra B&W 604 S3, fik jeg beskeden fra Hifiklubben at man snildt kunne Bi-amp fronterne på A+B forstærkerne, hvilket ville give mere kraft til at drive ens højtalere.

Den tro har jeg så været i frem til nu, hvor jeg står for at skal udskifte min reciever til en ny.

I forb. med tlf. kontakt med AV-connection fortalte jeg ham om jeg havde benyttet mig af Bi-amp på A-B forstærkerne. Til dette svarede den iøvrigt flinke sælger, at dette var en udemærket ide også på den nye reciever da det om andet ville give mere kraft til at drive ens højtalere.

Da jeg så under min egen tråd - Recieverkraft = hjælp, oplyser om min erfaring med Bi-amp får jeg af vide af flere fra forummet, at dette reelt ikke giver nogen mærkbar effekt.

Jeg stiller mig derfor en anelse undrende overfor forummets tilbagemelding når der er andre fagpersoner( læs sælgere) der giver mig den modsatte besked og siger det reelt giver effekt.

Begge grupper kan godt have ret, for hvad betyder mere kraft og hvor meget mere skal der til for at få mere.

Men hvad sker der. En forstærker har en udgangsimpedans, som er en utilsigtet modstand der er i serie med signalet. Denne modstand giver et kraft tab (som i watt tab) og et kraft tab (som i mindre styr på højtaleren). Når der kørers bi-amp (på en SR) vil der blive to modstande per højtaler, som er en halvering.

Kraft som i watt/ mere lyd. Her betyder en halvering af udgangsimpedansen så lidt at det realt er ingenting. 

Kraft som i greb i højtaleren. Her er en halvering en halvering. Er det denne definering sælger har brugt, ja så kommer der mere kraft. Så spørg lige hvad der menes med mere kraft, inden at du påstår at de tager fejl. Personligt vil jeg så ikke bruge ordet kraft i denne betydning, men ville vælge udtryk som "styr på ht" "greb i ht"

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu