recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DMR-EH65 og Digital TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDMR-EH65 og Digital TV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Emne: DMR-EH65 og Digital TV
    Sendt: 22-Juni-2006 kl. 12:18

Jeg bliver i tvivl.

Tunere er jo analog.

Hvad hvis jeg beslutter at købe en digital modtager fra f.eks. Stofa.
Så virker "direct record" osv fra mit Panasonic TV vel ikke, da fjernsynset så ikke længere benytter sin egen tuner? Derved vil funktionen som "pause live TV" osv vel heller ikke virke?

Ligeledes, når det analogt signal lukkes.
Kan en løs digital tuner så tilsluttes Scart-ingangen på optageren?
Men så kan den vel ikke programeres til at optage fra bestemte kanaler på bestemte tidspunker længere.

Bliver kort og godt i tvivl om, om det er et forkert tidspunkt at smide 4000kr efter en optager.

Hvad siger det kloge folk?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 12:40

Jeg har en Pioneer 530. Mit setup er som følger (scart kabling)

Digital dekoder -> Pio 530 -> TV

Scartindgangen på TVet har EasyLink, dvs. Direct Record er understøttet, og recorderen kan finde den analoge kanal, som TVet aktuelt er indstillet på. Via min TV fjernbetjening, som har en Direct Rec tast, kan jeg starte en optagelse af det program, som jeg ser (recorderen tænder, skifter kanal, og starter en optagelse).

Dette virker også hvis jeg ser digitalt TV, som er sløjfet gennem recorderen. Dvs. den registrerer at signalet på TVet kommer fra den digitale dekoder (via scart), og starter en optagelse af dette signal.

Som sagt: jeg har en Pioneer, og jeg kan ikke garantere dig at Panasonic EH65 virker på samme måde. Men alt andet lige skulle funktioner som "direct record" blive nemmere af at du kun har en tuner, nemlig den eksterne digitale dekoder. Du skal ikke synkronisere kanalvalget på TVets analoge tuner og recorderens analoge tuner.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg har en Pioneer 530. Mit setup er som følger (scart kabling)

Digital dekoder -> Pio 530 -> TV

Scartindgangen på TVet har EasyLink, dvs. Direct Record er understøttet, og recorderen kan finde den analoge kanal, som TVet aktuelt er indstillet på. Via min TV fjernbetjening, som har en Direct Rec tast, kan jeg starte en optagelse af det program, som jeg ser (recorderen tænder, skifter kanal, og starter en optagelse).

Dette virker også hvis jeg ser digitalt TV, som er sløjfet gennem recorderen. Dvs. den registrerer at signalet på TVet kommer fra den digitale dekoder (via scart), og starter en optagelse af dette signal.

Som sagt: jeg har en Pioneer, og jeg kan ikke garantere dig at Panasonic EH65 virker på samme måde. Men alt andet lige skulle funktioner som "direct record" blive nemmere af at du kun har en tuner, nemlig den eksterne digitale dekoder. Du skal ikke synkronisere kanalvalget på TVets analoge tuner og recorderens analoge tuner.

Tak for det.

Min bekymring går dog lidt på det rene digitale setup.
Jeg vil jo forbinde med HDMI mellem optager og TV. Og den digitale tuner/modtager, skulle jo også genre sende til TVet via HDMI.

Men der er jo ingen HDMI-ingang på DVD-optageren. Dvs jeg må jo tilslutte begge enheder til TVet, og ikke på række som i dit setup.

Jeg bekymre mig muligvist unødigt. Jeg kan bare ikke lige se hvordan det skal komme til at virke.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Min bekymring går dog lidt på det rene digitale setup.
Jeg vil jo forbinde med HDMI mellem optager og TV. Og den digitale tuner/modtager, skulle jo også genre sende til TVet via HDMI.

Men der er jo ingen HDMI-ingang på DVD-optageren. Dvs jeg må jo tilslutte begge enheder til TVet, og ikke på række som i dit setup.

Jeg bekymre mig muligvist unødigt. Jeg kan bare ikke lige se hvordan det skal komme til at virke.

Tænker du en situation ala følgende: digital modtager er forbundet til TV via HDMI og med scart til recorder (for at kunne optage). Recorderen er slukket, og du ser digitalt TV via HDMI. Kan "direct record" registrere at du ser digitalt TV via HDMI, tænde recorderen og starte en optagelse via scart input fra den digitale dekoder? Det tror jeg ikke at du skal regne med...

Men jeg tror til gengæld, at du bekymrer dig unødigt. Når du har en digital modtager, sker al kanalskifte på denne modtager. Din recorder vil (bør)konstant være indstillet på den kanal, som svarer til scart indgangen. Det vil sige at "Direct Record" bare svarer til at starte en optagelse af den kanal, som recorderen er indstillet på. Det kan maksimalt kræve to tryk på fjernbetjeningen: tænd og record.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Min bekymring går dog lidt på det rene digitale setup.
Jeg vil jo forbinde med HDMI mellem optager og TV. Og den digitale tuner/modtager, skulle jo også genre sende til TVet via HDMI.

Men der er jo ingen HDMI-ingang på DVD-optageren. Dvs jeg må jo tilslutte begge enheder til TVet, og ikke på række som i dit setup.

Jeg bekymre mig muligvist unødigt. Jeg kan bare ikke lige se hvordan det skal komme til at virke.

Tænker du en situation ala følgende: digital modtager er forbundet til TV via HDMI og med scart til recorder (for at kunne optage). Recorderen er slukket, og du ser digitalt TV via HDMI. Kan "direct record" registrere at du ser digitalt TV via HDMI, tænde recorderen og starte en optagelse via scart input fra den digitale dekoder? Det tror jeg ikke at du skal regne med...

Men jeg tror til gengæld, at du bekymrer dig unødigt. Når du har en digital modtager, sker al kanalskifte på denne modtager. Din recorder vil (bør)konstant være indstillet på den kanal, som svarer til scart indgangen. Det vil sige at "Direct Record" bare svarer til at starte en optagelse af den kanal, som recorderen er indstillet på. Det kan maksimalt kræve to tryk på fjernbetjeningen: tænd og record.

Ja hvis den digitale modtager, kan sende både til TV via HDMI, og til optager via Scart på samme tid, så er vi nået en del af vejen.

Problemet kommer så her, i det øjeblik man vil optage på 2 forskellige kanaler, og man ikke er hjemme. Den vil jo kun kunne optage den kanal den digitale modtager nu står på.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 14:40

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Ja hvis den digitale modtager, kan sende både til TV via HDMI, og til optager via Scart på samme tid, så er vi nået en del af vejen.

Alle digitale modtagere, selv dem med HDMI, må formodes at have en scart udgang. I modsat fald kan du ikke optage fra dem, da der endnu ikke findes recordere med HDMI indgang. Og jeg tror ikke at de er på tegnebrædtet.

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Problemet kommer så her, i det øjeblik man vil optage på 2 forskellige kanaler, og man ikke er hjemme. Den vil jo kun kunne optage den kanal den digitale modtager nu står på.

Det er et [helt] andet problem, som der er flere løsninger på.

1) G-Link der kan skifte kanal på den digitale dekoder. Kun visse recordere har G-Link, og ikke alle digitale modtagere er understøttet.

2) Timer på den digitale dekoder (tænd/sluk, skift kanal). Dette kan kombineres med enten
2a) En recorder som optager når den får signal på scart indgangen. Panasonic EH65 kan dette.
2b) En dobbelt timerprogrammering på recorderen (altid en mulighed).

 

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Ja hvis den digitale modtager, kan sende både til TV via HDMI, og til optager via Scart på samme tid, så er vi nået en del af vejen.

Alle digitale modtagere, selv dem med HDMI, må formodes at have en scart udgang. I modsat fald kan du ikke optage fra dem, da der endnu ikke findes recordere med HDMI indgang. Og jeg tror ikke at de er på tegnebrædtet.

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Problemet kommer så her, i det øjeblik man vil optage på 2 forskellige kanaler, og man ikke er hjemme. Den vil jo kun kunne optage den kanal den digitale modtager nu står på.

Det er et [helt] andet problem, som der er flere løsninger på.

1) G-Link der kan skifte kanal på den digitale dekoder. Kun visse recordere har G-Link, og ikke alle digitale modtagere er understøttet.

2) Timer på den digitale dekoder (tænd/sluk, skift kanal). Dette kan kombineres med enten
2a) En recorder som optager når den får signal på scart indgangen. Panasonic EH65 kan dette.
2b) En dobbelt timerprogrammering på recorderen (altid en mulighed).

 

Smart. De sidste instillinger kendte jeg ikke til (med at programmere selve dekoderen, samt optage når der er signal på scartingangen).

Jamen det skal jo nok komme til at virke så.

Jeg siger mange tak for de gode råd.

Til top
Katana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2006 kl. 14:52

 

Det er super ærgeligt at Panasonic EH65 m.fl. ikke har G-Link fjernstyring af ekstern modtager selvom de understytter Guide+.

Gad vide hvorfor de er begrænset der i modsætning til Pioneer og JVC?

Mvh

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu