recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trafo udmåling.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Trafo udmåling.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Trafo udmåling.
    Sendt: 04-Marts-2014 kl. 01:20
Jeg sidder med en Randall RRM 2-250 som springer den indbygget net sikring og prøver så at finde ud af hvor fejlen ligger. 

Jeg har tjekket at de indvendige tilslutninger er korrekte.

Jeg har målt modstanden i primær kredsen (230v in) til at være 2 ohm ( dog blot med multimeter) og på sekundær kredsen (?V ud) er den 1 ohm. Er det den korrekte måde at udmåle det på? 

Der er vedhæftet billeder af diagrammet

Et tillægs spørgsmål: kan en dårlig stel forbindelse være skyld i problemerne efter som begge elektrolytter samt trafo'ens sekundær bruger forstærker chassis som stel men ingen steder er maling blevet skrabet af? 



Her ses sekundær kreds:


Her ses det pillet ud af kabinettet for at have lettere tilgang dog uden 230v til, det ville være lige spændende nok ;) 


Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Rene K Rene K skrev:

Jeg har målt modstanden i primær kredsen (230v in) til at være 2 ohm


Det var ikke meget, mon ikke det er derfor sikringen springer......?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:03
i teorien jo da det burde give et strøm forbrug på ca 115 amp men jeg er ikke sikker på om det er den korrekte måde at måle det ud samt om et billigt multimeter overhovedet kan gøre det.
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Rene K Rene K skrev:

Jeg har tjekket at de indvendige tilslutninger er korrekte.

Jeg har målt modstanden i primær kredsen (230v in) til at være 2 ohm ( dog blot med multimeter) og på sekundær kredsen (?V ud) er den 1 ohm. Er det den korrekte måde at udmåle det på? 
Jo større effekt trafo kan levere, jo tykkere tråd og dermed mindre DC modstand.
Jeg prøvede lige at måle på en ringkerne med 2x6V/2.5Amp sekundær, den har ca. 72 ohm på primær til sammenligning.

Et tip: Prøv at sætte en 230V 60-100W glødelampe i serie med primær og fjern al belastning på sekundær.
Hvis pære lyser kraftigt op, og du har tæt på 0V AC over primær er trafo defekt. 
Fejlen kan også være kortsluttet sekundær vikling, så du stadigvæk vil måle OK DC ohm på primær side.

Hvis trafo er OK skal du måle tæt på 230V AC over primær side med pære i serie, da det kun er trafo tomgangs tab der afsætter effekt i glødelampe. 
Og der skal kunne måles tæt på normale spændinger på sekundær side.

Mvh. JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Rene K Rene K skrev:

i teorien jo da det burde give et strøm forbrug på ca 115 amp men jeg er ikke sikker på om det er den korrekte måde at måle det ud
Det er ikke den rigtige måde, det 50Hz så det er AC impedans der skal måles. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 11:46
Hvad sker der hvis man måler over de store elektrolytter, uden apparatet er tændt?
Og prøver bytte om på test ledningerne og måske arbejde herfra ______ At noget i brokoblingen (de 4 dioder) kan være kortsluttet?

Redigeret af skyking - 04-Marts-2014 kl. 11:48
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 13:00
Springer den også sikringen hvis kun din trafo er forbundet, altså når du har koblet lytterne fra? evt. koble dine lytter og bro på, men ikke selve forstærker kredsløbet og se om den trækker sikringen her. Min fornemmelse sig mig at det ikke fejler noget, og der nok er gået en eller flere udgangstransistore, men det bare jo også batr min fornemelse.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:33
[/QUOTE]
Jo større effekt trafo kan levere, jo tykkere tråd og dermed mindre DC modstand.
Jeg prøvede lige at måle på en ringkerne med 2x6V/2.5Amp sekundær, den har ca. 72 ohm på primær til sammenligning.

Et tip: Prøv at sætte en 230V 60-100W glødelampe i serie med primær og fjern al belastning på sekundær.
Hvis pære lyser kraftigt op, og du har tæt på 0V AC over primær er trafo defekt. 
Fejlen kan også være kortsluttet sekundær vikling, så du stadigvæk vil måle OK DC ohm på primær side.

Hvis trafo er OK skal du måle tæt på 230V AC over primær side med pære i serie, da det kun er trafo tomgangs tab der afsætter effekt i glødelampe. 
Og der skal kunne måles tæt på normale spændinger på sekundær side.

Mvh. JørgenT
[/QUOTE]

Det kunne da godt være at jeg skulle sætte en glødelampe i serie og tjekke spændingsfald over trafoen. Har desværre ikke noget andet at måle ac modstand med desværre. 

Tæt på normale spændinger? Jeg ved ikke hvor stor en spænding kredsløbet kører med desværre. 
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Hvad sker der hvis man måler over de store elektrolytter, uden apparatet er tændt?
Og prøver bytte om på test ledningerne og måske arbejde herfra ______ At noget i brokoblingen (de 4 dioder) kan være kortsluttet?

Der er nul spænding på lytterne.

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvad den mest korrekte måde er at måle de ensretter for der skulle være gennemgang igennem men dog med en rigtig høj modstand men lige for at få hukommelsen frisket op så vil jeg lige prøve at måle efter i aften/nat og så få skrevet ned hvad jeg måler og hvor. 



Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Springer den også sikringen hvis kun din trafo er forbundet, altså når du har koblet lytterne fra? evt. koble dine lytter og bro på, men ikke selve forstærker kredsløbet og se om den trækker sikringen her. Min fornemmelse sig mig at det ikke fejler noget, og der nok er gået en eller flere udgangstransistore, men det bare jo også batr min fornemelse.

Dette har jeg ikke testet men kan det virkelig gøre det? har set en del forstærker både på youtube men også in real life hvor en eller flere udgangs transistore er stået af men derfor har forstærkerne ikke sprunget nogen sikring. 
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
Sanber Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sanber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 19:37
Start med at kobler dioderne fra og ohm dem igennem - det kunne godt være en diode som er kortslutter
- en diode skal lede lidt den ene retning og være helt blokeret den anden vej -
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2014 kl. 19:40
Så har jeg lavet lidt målinger på ens retteren og her er mine resultater.

Har sat numre ved de forskellige ben. 



Første cifre er den som   - fra multimeter er tilsluttet og andet cifre er selvfølgelig +.

Først er der målt med ohm meter sat på 2000k ohm ( ved mindre værdi kunne der ikke måles noget altså OL).

1-2=310 ohm
1-3=OL
1-4=OL
2-4=OL
3-4=OL

Nu er der målet om der er gennemgang med multimeter sat på det der ligner en ensretter.

1-2=461
1-3=513
1-4=1126
2-4=506
3-4=503

Der er blevet målt modsat vej og ja har faktisk været alle muligheder igennem men alt der ikke er nævnt her giver OL altså uendelig stor modstand.


Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu