recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med antenneforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med antenneforstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med antenneforstærker
    Sendt: 08-Marts-2014 kl. 11:48
Hejsa.
I min installation i huset, har jeg anvendt en antenneforstærker, der hedder Comega Multichannel amplifier. Kan se at der står 40-860 Mhz, MC20A, udgang på 130 mA. Pludselig er signalet blevet forringet og efter besøg af teknikker var dommen, at forstærkeren var stået af. Signalet leveres af Sydenergi (Stofanet).
Jeg kunne ikke finde en forstærker magen til, men en sælger prakkede mig nedenstående på, men uden forbedring.
Den hedder Comega Masteforstærker for lokal antenne12db, og har type nr. CPSU 160-2. På den står der 5-1000 Mhz og ved out-porten -3,7db.

Kan det tænkes at den nye forstærker er forkert til min hus-installation..??
iPhone 13, OS 15.3
Til top
DTekTor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Marts-2012
Sted: Kbhn. Østerbro
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DTekTor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2014 kl. 02:12
Hej.

Silvan har i længere tid solgt enheden "Comega Masteforstærker for lokal antenne 12dBs forstærkning" inkl. strømforsyning.

Du kan være uheldig at have købt en vare med falsk betegnelse, for der var ikke skyggen af en forstærker i boksen,
da jeg købte enheden.

Men det er en udmærket strømforsyning, 12V=/160mA, med en indbygget "power supply inserter" for at koble strømmen
til en forstærker sammen med det nedadkommende antennesignal. Den anden metalboks er en 2-deler, LLS02,
tab pr. udgang -3,7 dB. De 2 metalbokse er forbundet med et kort koax-kabel med fastpressede F-konnectorer.
Det er et velkendt Comega-produkt, som Du skriver: CPSU 160-2, en strømforsyning med 2 udgange,
en forstærkerenhed i stil med MC-20A eller MC-20TA er det ikke.

Du kan kontrollere det ved at løsne de 2 skruer som holder plastboksen sammen, dernæst forsigtig løfte låget
(delen med mærkaten) af, bagefter løfte den øverste af metalboksene så lidt op at teksten på den underste metalenhed
kan læses. Der kan formodentlig IKKE læses MC12, derimod ses et diagram med tilslutninger betegnet RF-out, RF-in og en
spole DC+. Frekvensområde 40-2300 MHz.

Havde jeg sat enheden til en antenne med indbygget symmetriled (som kortslutter jævnstrømmen) var strømforsyningen
formodentlig brændt af, antennesignalet ville dog komme fint igennem, bare uden forstærkning.

Jeg meldte fejlen til mellemhandleren, mellem Comega og Silvan, som jeg ikke lige kan huske navnet på. De ville undersøge
problematikken, og tilsende mig forstærkeren MC12 såfremt de kunne konstatere den falske varebetegnelse.
Jeg har aldrig hørt fra firmaet siden, men jeg fulgte heller ikke sagen til ende.


MC-20TA er vist stadig i handelen, den kan Du bruge i stedet for MC-20A. Eneste uheldige egenskab ved enheden er,
at den bliver ret varm så plasthuset med tiden gulner og bliver sprødt.


Redigeret af DTekTor - 09-Marts-2014 kl. 02:21
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2014 kl. 09:01
Hej og tak for udførligt svar.
Jeg er dog ikke med på, hvordan jeg tjekker om enheden mangler forstærkeren.
Hvad skal mangle?

Jeg kan måske også bare overveje 2 x splittere til vores 3 fjernsyn. Måske signalet er godt nok til det.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2014 kl. 09:03
Forstærkeren er i øvrigt købt i Silvan. Hvis forstærkerdelen mangler, så skal de vel bytte den.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2014 kl. 10:06
Hvad sker der hvis du går uden om forstærkeren?
 
Det kunne jo være signalet er dårligt når det kommer ind.
 
Da tråden er lagt under kabel TV, virker det helt skørt at bruge en masteforstærker.
 
Du skal have fat i en Yousee/stofa godkendt forstærker.
 
Alle stik og kabler bør ligeledes være godkendte af hensyn til støj udefra.
 
Smile
 
Du kan finde det her:
 


Redigeret af Mufti - 09-Marts-2014 kl. 10:14
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2014 kl. 13:16
Hvis jeg går uden om forstærkeren og gennem fordelingsfiltrene, så bliver signalet for svagt med pixeleringer og frysninger til følge.
Går jeg uden om forstærker og uden om fordelingsfiltrene, så er signalet perfekt. Dermed konkluderer jeg, at signalet er OK.

Jeg har også prøvet at sætte begge forstærkere mellem signalet fra Stofa og det ene fjernsyn (dermed uden om fordelingsfiltrene). Så får jeg bare sort skærm.
Lugter det ikke af, at signalet går tabt i forstærkeren ? Eller at signalet er for kraftigt?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
DTekTor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Marts-2012
Sted: Kbhn. Østerbro
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DTekTor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2014 kl. 13:29
jjdk, hej igen.

Du skal kontrollere mærkaten på den anden metalboks i enheden (plastboksen).
Den første metalboks er 2-deleren, hvor Du uden at åbne plastboksen kan læse "– 3,7dB".
Den anden metalboks skal være mærket "MC 12" og vise et forstærkersymbol (trekant),
ligesom på forstærkeren MC-20A. Jeg har loddet MC-20A ud af plastboksen og bruger en
anden strømforsyning, men forstærkeren skal ligne MC-20A, bare mærket MC-12.




Den anden/underste metalboks må IKKE være mærket som jeg beskrev i første indlæg.
Iøvrigt skulle enheden/plastboksen udenpå være betegnet MC 12-2, ikke CPSU 160-2.
Begge enheder er anerkendte produkter fra Comega, eneste fejl er at Silvan sælger
produktet CPSU 160-2 som om det er MC 12-2 (forstærker med 2-deler i samme enhed).

Selvfølgelig bør Silvan bytte varen, problemet er bare at Silvan ikke har den rigtige vare,
i hvert fald ikke dengang jeg opdagede fejlen.


@ Mufti,
den forstærkerserie fra Comega er konstrueret til CATV-anlæg, og betegnes abonnentforstærkere.
Det er regulære linieforstærkere som kan bruges til såvel antenne- som kabel-TV-anlæg.
Til antenneanlæg skal der selvfølgelig være passende filtre foran forstærkerindgangen.

Redigeret af DTekTor - 09-Marts-2014 kl. 13:42
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu