recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jack's Bio/stereo - Meridian (Update 15.09.2015)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jack's Bio/stereo - Meridian (Update 15.09.2015)

 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
Forfatter
Besked
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Når man bare ikke tager en beregning som en 100% korrekt placering!

M.v.h.


Rummets stående bølger, kan du ikke ændre på uanset møblering!


Og selvfølgelig er der fintuning som blandt andet vinkling. Mine højttalere spreder lyden godt.

Og han har manuelt plottet placering ind. Nu har han erfaring inde for området i 30 år og kender til højttalere fra Meridian, så mon ikke placeringen er i orden. Det er bedre end at famle i blinde. Men jeg rammer både lytteposition og højttaler placering inden for et par cm. Selv med lærred imellem😀

Redigeret af JackD84 - 05-September-2016 kl. 13:55
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Øhh der vil jo nok være et eller andet kompromi ved enhver placering, så 100% korrekt placering kunne jeg godt stille spørgsmålstegn ved, om overhovedet eksisterer ;-)


Der vil altid være noget med vinklingen og fin justering. Du får et diagram over rummets stående bølger og det regnes ud og du kan derefter se optimal placering med de største tolerancer ved de mest indflydelsesrige frekvenser.. Der er intet hokus pokus mere i det end at regne volumen ud på en subwoofer.


100% enig. Disse beregnere ligger jo også rundt omkring på nettet, og de plejer og stemme meget godt overens med mine målinger. Min kommentar var myntet på Henrik B.


Når du måler, hvilke hjælpemidler bruger du så?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 14:15
Dobbelt post FAIL

Redigeret af armani-thomas - 05-September-2016 kl. 14:17
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

[QUOTE=armani-thomas] Øhh der vil jo nok være et eller andet kompromi ved enhver placering, så 100% korrekt placering kunne jeg godt stille spørgsmålstegn ved, om overhovedet eksisterer ;-)


Der vil altid være noget med vinklingen og fin justering. Du får et diagram over rummets stående bølger og det regnes ud og du kan derefter se optimal placering med de største tolerancer ved de mest indflydelsesrige frekvenser.. Der er intet hokus pokus mere i det end at regne volumen ud på en subwoofer.


100% enig. Disse beregnere ligger jo også rundt omkring på nettet, og de plejer og stemme meget godt overens med mine målinger. Min kommentar var myntet på Henrik B.


Når du måler, hvilke hjælpemidler bruger du så?


Ikke så meget, jeg har min laptop, min cross-spektrum kalibrerede Umik(cross-spektrum), og en tre-fod. Har godt tænkt på og opgradere til en boom stand eller hvad de hedder på et tidspunkt. Ved ikke om der var andet du tænkte på?

Redigeret af armani-thomas - 05-September-2016 kl. 14:19
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

[QUOTE=armani-thomas] Øhh der vil jo nok være et eller andet kompromi ved enhver placering, så 100% korrekt placering kunne jeg godt stille spørgsmålstegn ved, om overhovedet eksisterer ;-)


Der vil altid være noget med vinklingen og fin justering. Du får et diagram over rummets stående bølger og det regnes ud og du kan derefter se optimal placering med de største tolerancer ved de mest indflydelsesrige frekvenser.. Der er intet hokus pokus mere i det end at regne volumen ud på en subwoofer.


100% enig. Disse beregnere ligger jo også rundt omkring på nettet, og de plejer og stemme meget godt overens med mine målinger. Min kommentar var myntet på Henrik B.


Når du måler, hvilke hjælpemidler bruger du så?


Ikke så meget, jeg har min laptop, min cross-spektrum kalibrerede Umik(cross-spektrum), og en tre-fod. Har godt tænkt på og opgradere til en boom stand eller hvad de hedder på et tidspunkt. Ved ikke om der var andet du tænkte på?


Det var det jeg tænkte på. Hvad bruger du af program på computer?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:



Det var det jeg tænkte på. Hvad bruger du af program på computer?


Jeg bruger REW, forholdsvist nemt og arbejde med, og kan vist det meste. Har tidligere brugt XTZ room analyzer som er lidt mere et "begynder program". Seneste funktion de har tilføjet til REW er acoustic timealign, lidt alla det en surround receiver laver når den indstiller delay. Her kan man så bare gøre det manuelt så man er sikker på det bliver 100% i skabet. Har også brugt det til timealign mellem bas/mellemtone/diskant i mine fronter, og optimeret faseforløbet mellem enhederne ved og ændre på slope's. Det har givet en ret stor forbedring på stereo perspektivet, så nu bliver der hørt musik på livet løs

Ved du forresten om delefilterne i dine er IIR eller måske faseliniær FIR baseret?
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2016 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:



Det var det jeg tænkte på. Hvad bruger du af program på computer?


Jeg bruger REW, forholdsvist nemt og arbejde med, og kan vist det meste. Har tidligere brugt XTZ room analyzer som er lidt mere et "begynder program". Seneste funktion de har tilføjet til REW er acoustic timealign, lidt alla det en surround receiver laver når den indstiller delay. Her kan man så bare gøre det manuelt så man er sikker på det bliver 100% i skabet. Har også brugt det til timealign mellem bas/mellemtone/diskant i mine fronter, og optimeret faseforløbet mellem enhederne ved og ændre på slope's. Det har givet en ret stor forbedring på stereo perspektivet, så nu bliver der hørt musik på livet løs [IMG]smileys/smiley4.gif" align="

Ved du forresten om delefilterne i dine er IIR eller måske faseliniær FIR baseret?


Det er digitale delefiltre. Med DSP delefrekvens .

Three -way active loudspeaker, DSP crossover at 200Hz and 2.6kHz, Four channels of delta-sigma D/A conversion, Four 75W power amplifiers per channel, All signal processing is performed in the 100MHz digital signal processors.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2016 kl. 07:58
De fortæller vist ikke så meget om de er IIR eller FIR. Gætter på det er IIR, da en 100mhz processor af den årgang ikke lyder af meget til FIR filtre.
Jeg faldte iøvrigt over dette på deres hjemmeside:
Meridian config tool

Ser ud til man selv kan konfigurere delefilteret via RS232, hvis man skulle få lyst til det

Redigeret af armani-thomas - 06-September-2016 kl. 08:01
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2016 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

De fortæller vist ikke så meget om de er IIR eller FIR. Gætter på det er IIR, da en 100mhz processor af den årgang ikke lyder af meget til FIR filtre.
Jeg faldte iøvrigt over dette på deres hjemmeside:
Meridian config tool

Ser ud til man selv kan konfigurere delefilteret via RS232, hvis man skulle få lyst til det


Det er til at installere program, til at konfigurere systemet. Alle deres produkter anvender RS232. Det er også til firmware update o.s.v.

Det er smart så ligger du indstillinger ind i Procesor, DVD/CD afspiller, HDMI Video/Audio processor. hvor det hele kommunikerer med Comms kabel. I deres nye højttaler og andre produkter, er RJ 45 kablet både til audio og kommunikation.

Deres højttalere sættes op i par. Hvor der fra Procesor til højttaler, er et coax kabel og kommunikations kabel, fra denne højttaler går kablerne videre til den anden højttaler. Der er desuden altid kun en Master højttaler. Det er som regel center højttaleren.

D.v.s at hele systemet tændes samlet.

Alt dette konfigureres i programmet, hvor der kan laves forbindelser.

Redigeret af JackD84 - 06-September-2016 kl. 09:47
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2016 kl. 10:03
Nå ja okay, men det som gav mig savl i mundvigen var hvis, der var mulighed for selv og designe/ændre delefilteret.
Jeg kan lige prøve og installere det på min PC og tjekke ud hvad det kan.

Redigeret af armani-thomas - 06-September-2016 kl. 10:05
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2016 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Nå ja okay, men det som gav mig savl i mundvigen var hvis, der var mulighed for selv og designe/ændre delefilteret.
Jeg kan lige prøve og installere det på min PC og tjekke ud hvad det kan.

Du skal tænke på det er MHR. Der sidder 5 stk. Motorola chips i processor også, der forarbejder signalet, inden det ryger ind i højttaler. Hvor der sidder 3 stk. En for hver delefrekvens. Prøv at kigge på billederne jeg har lagt op af højttalerne, der sidder meget elektronik i DSP boardet.

Ja, der er lidt justeringer du kan lave, med delefrekvens til subwoofere. Der er både en indstilling til musik og film, og kalibrering. Det er ret smart, når man lige er sat ind i det. Det giver i hvert fald mange muligheder med presets og så videre.

Der er også mulighed for, at ændre, indgange på de forskellige presets og skrive tekst der bliver vist i processor på indgangen du har konfigureret.


Redigeret af JackD84 - 07-September-2016 kl. 09:01
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2016 kl. 15:35
Jeg er kommet lidt  videre med hjemme bioen.

Det går stille og roligt fremad.










Redigeret af JackD84 - 01-November-2016 kl. 20:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu