recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af tv/internetløsning i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af tv/internetløsning i nyt hus

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
skrepee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skrepee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af tv/internetløsning i nyt hus
    Sendt: 04-April-2014 kl. 16:40
Hej Alle
 
Jeg er ved at bygge nyt i Hobro. Planen var Fiber og Waoo, men Verdo i Randers har ikke gravet det ned, og ved ikke hvornår de gør det.
 
Jeg vil gerne kunne se alt fodbold. Jeg køber et nyt tv, så kvaliteten må godt være fin.
 
Jeg tænker selv TDC tv ud fra flg fordele:
  • 0 kr. i oprettelse lige nu! Hvis Verdo så beslutter at grave fiber ned om 2 år har jeg ikke spildt penge på oprettelsesgebyrer, som f.eks. i yousee lyder på 3600! Udover det skal jeg også have installeret tv-stik i alle rum med tv hvilket også koster (og er spild af plads og penge hvis/når jeg kan få Waoo).
  • Fornuftig internethastighed (jeg kan få mindst 20/5)

Jeg tænker Yousee ud fra flg:

  • Det er fiber!
  • Jeg behøver ingen tv-bokse ved multirum - der skal bare være stik.

Hvad ville i gøre og hvorfor? Burde jeg vælge noget helt tredje? Er kvaliteten og/fremtidspotentialet fint nok i Yousee til at vælge det (har hørt nogle brokke sig over sportskanalernes båndbredde), og så være ligeglad med Waoo. Prisforskellen er ca. 200 i Waoo favør... Eller har jeg fuldstændig misforstået det hele?

Starcraft er stadig det bedste computerspil til dato! :)
Til top
Kand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Marts-2014
Sted: Arhus
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:45
Jeg ville vælge Yousee.

Yousee er ikke fiber men kvaliteten af billeder er væsentlig bedere end TDC Home Trio.

Når du er ved at bygge nyt hus så sørg for at trække coax og 2xLAN kabel til alle rum! Så er du også klar til Waoo når der kommer fiber.

På Yousse kan du også få internet der er højere hastighed end TDC via ADSL.




Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 17:44
Enig med Kand. Jeg ville også vælge Yousee til både TV og Internet nu.
Hos Yousee kan du bl.a. få 60/12 for 299,-
Overvej om det kan betale sig at få lagt et tomrør i jorden fra huset ud til skellet, så I nemt senere kan trække fiber uden at skulle grave hele indkørslen/ forhaven op.


Redigeret af Zulu - 13-April-2014 kl. 17:45
Til top
skrepee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skrepee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 10:58

Tak for svar! :)

Hvorfor 2x lan ?
 
Jeg tænker at det bliver yousee. Jeg har snakket med EL-manden, og han synes der skal kombineret tv/radio/internet (http://www.kennig.dk/produkt/radio-tv-data-stikdase-hvid/) stik op de forskellige steder. Er det dækkende og fremtidssikret?
Starcraft er stadig det bedste computerspil til dato! :)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 11:43
Det er dækkende.


Men som der foreslås, så træk noget LAN med ud ( du behøver jo ikke tilslutte ) og Tomrør i jord.

Når du nu alligevel er ved at bygge, kan du med fordel fremtidssikre hvis YouSee på et tidspunkt bliver for "gammeldags" eller de selv får fiber eller du vil vælge f.eks. WAOO
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 11:45
NB. Husk at sige til din EL mand at Antenne anlægget skal være "Stjerne opbygget"
Til top
Kand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Marts-2014
Sted: Arhus
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 12:02
2xLAN så har du til både IPTV og Internet
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 12:49
Datastikket i den dåse du har valgt kan ikke bruges til internt netværk i huset, det kan kun bruges til at få internet fra f.eks. Yousee.

Som flere skriver, du bør ikke snyde dig selv for et godt kablet netværk når du alligevel har muligheden - træk to LAN-kabler til hvert værelse og til stuen hvor dit fjernsyn skal stå. Der skal så gå to kabler fra hver dåse og hen til dit "teknik-rum". I teknik-rummet skal du have din router fra Yousee (eller hvem du ellers vælger) til at stå. Så kan du herfra koble LAN-dåserne fra værelserne på routeren (internettet).

Det kan afsluttes i dåser som denne hvis det er Kennig du benytter:

Hvert rum skal altså have to dåser - den ovenstående med plads til to LAN-tilslutninger og denne her, med plads til TV og Radio tilslutning:


Redigeret af AarhusBruger - 14-April-2014 kl. 13:01
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 12:58
Jeg undrer mig i øvrigt gang på gang over at el-installatører kan finde på at anbefale en installation uden LAN-netværk i nye huse.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 13:01
Et Amerikansk udtryk siger:

"if it is worth doing it is worth overdoing"

Så hellere en vægdåse for meget end ..........

Der sker ikke noget ved at lave nogle ekstra underlægning i muren når du alligevel bygger. Der jo ingen der siger du skal tilslutte noget.

Så tænk fremtid.

Der er jo ingen der siger at TV'et skal stå det samme sted altid og vi ved jo stort set ikke hvad teknikken byder i fremover.


Til top
skrepee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skrepee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 13:40
Tak for input!!!!
 
Det han (EL manden) sagde var, at jeg lige så godt kunne nøjes med det stik jeg linkede til (radio/tv/data), da jeg altid kunne trække nye kabler (internet f.eks.) i de tomrør som han lagde ind, og så skifte dåsen ud, hvis jeg engang fik fiber.
 
Det kan jeg godt se rationalet i, da jeg hvis jeg får fiber engang, ikke skal bruge mine radio/tv stik til noget. Så hænger de jo bare der og ser dumme ud. Så var det jo billigt lige at skifte dåsen ud med den du linker til med 2x lan stik, og så lave kablingen i de rør han allerede har lagt i huset.
 
Giver det mening, og endnu vigtigere, er der "huller" i mit rationale?
Starcraft er stadig det bedste computerspil til dato! :)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2014 kl. 13:51
Din EL-mand har som sådan ret.

Men hvad hvis du nu vil have TV signal fra YouSee og Internet fra f.eks. WAOO

Som nævnt før, du kan sagtens lave underlag i væg og tomrør ved siden af Yousee installationen.

Du behøver i første omgang ikke føre LAN kabler, og der skal bare et blinddæksel på.

Har du et tekniker- rum/skab som du samler signal indgang til huset ?




Redigeret af Pony65 - 14-April-2014 kl. 13:52
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu