recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?
    Sendt: 08-April-2014 kl. 15:43
Jeg er lidt i tvivl om, hvad mine rettigheder som forbruger er.

Sagen kort fortalt.

Køber i november 2012 et nyt tv.

Februar 2014 oplever jeg striber og skygger på tv'et, som bliver fejlmeldt. Der kommer en teknikker ud og skifter panel, men nyt panel fejler forsat og der er er også pixelfejl i det nye panel.

Februar forsat, servicepatner og kundecenter for tv-mærket vælger at skrotte tv'et og tilbyde mig nyt tv, godt nok anden model - da nuværende er udgået. Takker ja tak og får i marts måned ombyttet til nyt tv. Efterlyser i denne forbindelse kvittering/garanti bevis for nyt tv. April måned får jeg oplyst at garantien er uændret og følger det oprindelige køb.

Jeg er usikker på om dette er korrekt jf. mine forbrugerettigheder eller om jeg skal have ny garantiperiode på 2 år?

Håber på kyndig råd og vejledning

På forhånd tak

Hansen
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 15:47
Jeg fik ombyttet min iPhone efter et år pga defekt højttaler. Fik en kvittering med hvor det fremgår at der er fornyet 2 års reklamation
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 15:48
Nyt produkt, ny reklamationsret. 
Til top
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 15:59
Det er også min opfattelse, så nu vil jeg forfatte et lille brev og sende det til dem.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 16:00
Ja, du har krav på ny reklamationsret når hele produktet byttes. Havde du fået skiftet en del i tv'et havde du fået ny reklamationsret på den del, og fortsat med den gamle på resten af udstyret.

Forlang en kvittering med dato for modtagelse af det nye produkt.

Jeg er lidt nysgerrig i at høre hvem det er der prøver at omgå din ret?!
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 16:01
har du sport efter garantien ? for det kan vil godt være sådan så for der er jo forskel på garantien og
raklemasionrat så kan være i har talt forbi hinanden  
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

har du sport efter <span style=": rgb250, 250, 250;">garantien ? for det kan vil godt være sådan så for der er jo forskel på </span><span style=": rgb250, 250, 250;">garantien og
raklemasionrat så kan være i har talt forbi hinanden  </span>


Ja, garanti er noget ekstra. Reklamationsret kan de ikke komme ud over.

http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 16:08
Det er forhandleren som skal give reklamationsretten, ikke producenten, så hiv fat i forhandleren. Jeg tør så ikke sige om det kan skade dine rettigheder at du selv har løst problemet med producenten i stedet for at lade det køre gennem forhandleren.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 16:54
Nu har jeg mailet lidt frem og tilbage med dem, og vi har vist talt lidt forbi hinanden. De prøver ikke at omgå reklamationsretten, så det er jo godt nok - her er deres svar:

Det er helt korrekt at selve garantien følger det oprindelige køb, hvilket vil sige fra dit tidligere TV.
Dog bliver din reklamationsret fornyet med to år på dit ombyttede fjernsyn.

Det er i bund og grund samme procedure for disse to ting, forskellen er dog at ved garantien er det os, som skal bevise det ikke er en fejl på TV'et, hvor ved reklamationsretten er det kunden (dig) som skal bevise der er en fejl på tv'et.

DB89 det er købt indirekte ved producenten
Til top
tbj2803 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbj2803 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 17:09
Eksempel,

Du køber et samsung i elgiganten til 10k. Efter 1 år kan de ikke rep det og elgiganten vælger at give dig et nyt. Det oprindelige samsung tv forhandles ikke mere, hvorfor du får et sony som koster 8k. Her har du krav på, at dit nye sony har 2 års reklamationsret OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

At det er købt indirekte ved en producent burde vel ikke betyde noget - tror jeg.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Her har du krav på, at dit nye sony har 2 års reklamationsret

Ja
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Ham_Der_Hansen Ham_Der_Hansen skrev:

Nu har jeg mailet lidt frem og tilbage med dem, og vi har vist talt lidt forbi hinanden. De prøver ikke at omgå reklamationsretten, så det er jo godt nok - her er deres svar:

Det er helt korrekt at selve garantien følger det oprindelige køb, hvilket vil sige fra dit tidligere TV.
Dog bliver din reklamationsret fornyet med to år på dit ombyttede fjernsyn.

Det er i bund og grund samme procedure for disse to ting, forskellen er dog at ved garantien er det os, som skal bevise det ikke er en fejl på TV'et, hvor ved reklamationsretten er det kunden (dig) som skal bevise der er en fejl på tv'et.

DB89 det er købt indirekte ved producenten

Det er så heller ikke korrekt. Du har krav på 2 års reklamationsret, hvor det første halve år er forhandler der har bevisbyrden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu