recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Allerede forældede 2014 receivere (HDCP 2.2)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Allerede forældede 2014 receivere (HDCP 2.2)

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Allerede forældede 2014 receivere (HDCP 2.2)
    Sendt: 17-April-2014 kl. 14:24
Foranlediget af en anden tråd kiggede jeg lidt på hvilke 2014 modeller der understøtter HDCP 2.2.

Problemet er kort sagt, at en receiver (AVR) godt kan sige, at den understøtter HDMI 2, at den kan lade 4K signaler slippe igennem (4K pass-through) og at den kan opskalere f.eks. 1080p indhold til 4K fjernsyn (4K upscaling). Men når den ikke understøtter HDCP 2.2 vil den formentligt IKKE kunne håndtere 4K indhold, da 4K kilder kommer til at kræve HDCP 2.2 understøttelse i receiveren!

Hvis du ikke forventer at bruge 4K kilder i hele din receivers levetid er det ikke et problem for dig og hvis du ikke forventer at få et 4K fjernsyn i din receivers levetid er det næppe et problem for dig.

Så vidt jeg har kunnet finde frem til er situationen følgende på disse receivere:

 Onkyo TX-NR535 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Onkyo TX-NR636 HDCP2.2 understøttet
 Onkyo TX-NR737 HDCP2.2 understøttet
 Onkyo TX-NR838 HDCP2.2 understøttet
 Pioneer VSX-329 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Pioneer VSX-424 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Pioneer VSX-529 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Pioneer VSX-824 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Pioneer VSX-924 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Sony STR-DH550 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Sony STR-DH750 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Sony STR-DN105 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Sony STR-DN850 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Yamaha RX-V377 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Yamaha RX-V477 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Yamaha RX-V577 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Yamaha RX-V677 HDCP2.2 IKKE understøttet
 Yamaha RX-V777 HDCP2.2 IKKE understøttet

Som det fremgår, er det kun 3 Onkyo receivere der lanceres med HDCP2.2 understøttelse. Alle de andre produkter understøtter ikke HDCP2.2 og vil således ikke kunne afspille 4K indhold fra kilder der kræver overholdelse af den standard.

(Eventuelle fejl eller tilføjelser til ovenstående liste modtages gerne)


Ovenstående betyder ikke nødvendigvis, at du ikke skal købe en 2014 model der ikke understøtter HDCP 2.2. Jeg har f.eks. planer om at købe en, da jeg købte fjernsyn sidste år. Da jeg forventer at skifte fjernsynet om 5 år og jeg køber en ret billig AVR vil jeg godt kunne leve med, at jeg om 5 år også skal skifte AVR.

Men drop enhver idé om at købe en dyrere AVR ud fra en idé om at du så er "fremtidssikret". Skal du ud og købe en AVR i dag, så kig efter de features du har brug for nu. Forventer du snart at købe et 4K fjernsyn og 4K kilder, så er de 3 Onkyo-produkter det mest sikre bud.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 15:13
Der er ikke - og har aldrig været - noget som hedder fremtidssikret elektronik...

Producenterne lever af at vi hele tiden skal opgradere, så det bliver der ikke lavet om på.


Redigeret af Pallec - 17-April-2014 kl. 17:19
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 17:42
Helt enig.

Pointen med mit indlæg var egentligt også bare at understrege, at bare fordi der står "HDMI 2.0" på en receiver, så skal man ikke forvente at den er fremtidssikret. En del af producenterne bruger "HDMI 2.0" som markedsføring af deres større modeller fremfor de små (f.eks. Yamaha, hvor kun 677 og 777 har det, men de er alligevel ligeså "forældede" hvad angår HDCP 2.2).

Synes bare det er ærgeligt, hvis folk giver 6-10.000 for en receiver i dag, som de skal udskifte om et par år, hvis de vil se 4K sager. 
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 18:04
Tak for Din tråd.

 Håber den vil blive fulgt op af andre også. Jeg mener også at en surround forstærker ikke er noget der skiftes efter 2 år men skal holde minimum 5-10 år med mindre den går i stykker. Håber dog at Onkyo har fået styr på deres HDMI board der har været en del problemer med disse og vist ikke kun med Onkyo dette skal dog også lige nævnes.

Jeg forventer også  at købe ny surround forstærker i efteråret og denne skal også være understøttet af HDCP2.2 




Redigeret af Parabolen - 18-April-2014 kl. 00:10
/Erik
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Helt enig.

Pointen med mit indlæg var egentligt også bare at understrege, at bare fordi der står "HDMI 2.0" på en receiver, så skal man ikke forvente at den er fremtidssikret. En del af producenterne bruger "HDMI 2.0" som markedsføring af deres større modeller fremfor de små (f.eks. Yamaha, hvor kun 677 og 777 har det, men de er alligevel ligeså "forældede" hvad angår HDCP 2.2).

Synes bare det er ærgeligt, hvis folk giver 6-10.000 for en receiver i dag, som de skal udskifte om et par år, hvis de vil se 4K sager. 

 
I det hele taget er det ret vanskeligt at få øje på hvad man skal bruge HDMI 2.0 til hvis det ikke følges ad med HDCP 2.2. Alt hvad jeg har kunnet finde peger på at 4k indhold vil blive kodet med HDCP 2.2, hvilket vil gøre recievere der ikke understøtter dét lige så forældede som 1.4 recievere, der heller ikke kan dekode HDCP 2.2 kodede signaler.
Til top
cmawr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-April-2014
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cmawr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 10:11
Interessant tråd...!

Noget om Denon's AVR?

MVH
Claes
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Der er ikke - og har aldrig været - noget som hedder fremtidssikret elektronik...

Helt enig.

Pointen med mit indlæg var egentligt også bare at understrege, at bare fordi der står "HDMI 2.0" på en receiver, så skal man ikke forvente at den er fremtidssikret.

 
I det hele taget er det ret vanskeligt at få øje på hvad man skal bruge HDMI 2.0 til hvis det ikke følges ad med HDCP 2.2. ...


Man kan ikke med nogen sikkerhed fremtidssikre,  men man kan undgå udstyr, som med stor sikkerhed er  'fortids-sikret'.

Det er udstyr,  hvor det allerede er bestemt eller helt overvejende sikkert, at alle vil følge en anden og/ eller nyere standard.

Dan man skiftede fra sort-hvid til farve, lykkedes det at udforme standarden således, at alle de gamle SH fjernsyn fortsat kunne anvendes. Ligeldes med FM stereo, der først kom i 1968,  men som også nu kan modtages af en FM-kun-mono radio.  
Her fik man ikke de nye fordel (farve eller stereo),  men udstyret kostede ikke ekstra.

Det er imidlertid langt fra altid teknisk eller økonomisk muligt, at understøtte den gamle og det nye samtidigt.  Her ville det jo være helt tåbeligt, at opgive fordelene ved det nye - HDCP 2.2 - blot fordi relativt få utålmodige  high-end købere skulle tilgodeses.

Så advarslen er, for mig at se,  meget god og nyttig.

Når der nævnes nye fjernsyn og levetiden, så bør man holde skarpt øje med HEVC.   Streaming tjenesterne og  internetleverandørene har så store problemer med, at  en-til-en forbindelser ' til alle' ikke kan rummes i det centrale internet (og i meget dårlige kundelinier).  Allerede nu kommer det mest sete indhold fra fremskudte streaming-servere, men et nedsat krav til båndbredde er meget ønskeligt. 

En faktor 2 nedsættelse i brugen af båndbredde vil  får HEVC til at blive brugt både til 4k/UHD, hvor det er et de fakto krav, og til alm HD, ja om muligt endda til SD streaming.

Men med Netflix og andres succes, vil det betyde, at MPEG4 chippene snarest udskiftes med HEVC (og MPEG2/4) chips  i alle nye fjernsyn. Når først chippen er på markedet pga udbredt brug af  streaming, så vil den naturligvis også kunne behandle modtagelse via kabel, satellit eller antennesignaler.

Der er med streaming kommet et nyt og stort pres på en udskiftning til HEVC komprimering, der er langt større end hvad vi så med  skiftet fra MPEG2 til MPEG4.
 
Lars   Smile

 
 


Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 20:07
Enten misforstår du mig eller også misforstår jeg dig... ;-) Jeg synes i hvert fald ikke det ser ud til at du svarer på det der var min intention med mit indlæg. Pointen var netop at fremhæve og understrege det der allerede er antydet i tråden: At det er til meget lidt nytte at have HDMI 2.0 uden HDCP 2.2 hvis det bliver som forudset. - At 4k indhold bliver kodet med HDCP 2.2.
IMO kan man lige så godt vælge en HDMI 1.4 ( og acceptere at den næppe vil virke med 4k) som man kan vælge en HDMI 2.0 uden HDCP 2.2. Jeg er dermed helt enig i at advarslen er nyttig og på sin plads. Det er bestemt heller ikke første gang jeg ytrer min mening om HDMI.
 
EDIT: Det skal dog siges at der i HDMI 2.0 er visse nye funktioner som ikke findes i 1.4 og som kan være relavante hvis man vil have nye features, men uden HDCP 2.2 er der ikke noget der tyder på at HDMI 2.0 i sig selv er nok til at virke med kommercielt 4k indhold.
 
Jeg forstår ikke hvilke fordele du mener der er ved HDCP 2.2. I hvert fald ikke set fra et forbruger synspunkt. For mig at se er der -kun- ulemper. Ikke bare ved 2.2, men ved HDCP og alt andet content protection i det hele taget. Realitet er at mange (de fleste) af de recievere der er solgt de senere år, er blevet lovet at være kompatible med 4k. Det er de teknisk set også (med visse begrænsninger), men hvis 4k bliver kodet med HDCP 2.2 vil ingen 1.4 reciever kunne dekode signalet, selvom de teknisk set har båndbredde nok til at overføre signalet. Det vil med andre ord sikkert kun være hejmmelavet 4k de vil være kompatible med. Alt takket være Hollywoods stadigt mere restriktive krav til DRM. Nu ved jeg jo udmærket at man ikke kan fremtidssikre alt, men jeg ville edderbroderemig være gal i skralden hvis jeg sad med en 1 år gammel reciever, som på købstidspunktet blev lovet at være kompatibel, og som nu ikke er det alligevel, fordi nogle hystader i mellemtiden har fundet på en ny måde at kryptere signalerne. Alt samme udelukkende til ulempe for dem der rent faktisk betaler for indholdet. - Piratkopier, hvor kopibeskyttelsen normalt er fjernet, fanges ikke af HDCP. Jeg er sikker på at bagmændene til piratebay hilser den udvikling velkommen...


Redigeret af dpny - 18-April-2014 kl. 20:20
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 01:13
Det som *jeg* godt kunne tænke mig at vide er hvor OP har fået alle sine informationer fra. Jeg har f.eks. set så godt som ingen konkrete specifikationer på de nye Sony receivere, som jo angiveligt iflg. OP ikke understøtter HDCP 2.2. Men blot fordi man på nuværende tidspunkt ikke kender specs betyder vel ikke, at denne funktionalitet ikke er der.

En helt anden ting er, at det ikke ville overraske mig hvis HDCP kan software-opgraderes ligesom f.eks. Sony lige har software-opgraderet flere af deres 2013 receivere til HDMI 2.0.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 07:49
Jeg går ud fra at OP har undersøgt om man på et senere tidspunkt vil kunne opdatere recieverne rent software mæssigt.
Hvis ikke er det vel lidt forkert med denne skræmmekampagne. Nu når Sony kan opdatere til hdmi 2.0 burde det andet her jo også kunne ske.
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Det som *jeg* godt kunne tænke mig at vide er hvor OP har fået alle sine informationer fra. Jeg har f.eks. set så godt som ingen konkrete specifikationer på de nye Sony receivere, som jo angiveligt iflg. OP ikke understøtter HDCP 2.2. Men blot fordi man på nuværende tidspunkt ikke kender specs betyder vel ikke, at denne funktionalitet ikke er der.

En helt anden ting er, at det ikke ville overraske mig hvis HDCP kan software-opgraderes ligesom f.eks. Sony lige har software-opgraderet flere af deres 2013 receivere til HDMI 2.0.

Der er intet behov for sådan en anklagende tone. Den får det kun til at lyde som om, at du har personlige aktier - finansielt eller emotionelt - i Sony. Jeg HAR jo rent faktisk skrevet i indlægget, at hvis der er fejl eller tilføjelser, så opdaterer jeg gerne. 

Jeg har ikke aktier i nogen af selskaberne og jeg har faktisk også skrevet, at fraværet af HDCP2.2 ikke nødvendigvis betyder, at man ikke skal købe en 2014 model.

Oplysningerne stammer bl.a. herfra: http://digitalt.tv/avreceiver/

Specifikationerne er bredt tilgængelige. Andre har kigget nærmere på dem, f.eks: http://www.twice.com/articletype/news/sony-stresses-hi-res-audio-product-launches/110725 hvor der står:

Two of the four new AVRs also feature HDMI 2.0. The products, however, lack optional HDCP 2.2 copy protection.

Men hvis du smider en henvisning til en kilde, hvor der står de pågældende receivere har HDCP2.2 eller at de kan firmware-opgraderes til det på et senere tidspunkt, så opdaterer jeg gerne listen.

Som det ser ud nu, er der imidlertid ingen indikation på, at det skulle være tilfældet.


Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:

Jeg går ud fra at OP har undersøgt om man på et senere tidspunkt vil kunne opdatere recieverne rent software mæssigt.
Hvis ikke er det vel lidt forkert med denne skræmmekampagne. Nu når Sony kan opdatere til hdmi 2.0 burde det andet her jo også kunne ske.

Der er ikke tale om en skræmmekampagne.

Jeg har på redelig vis fortalt hvad konsekvensen af manglende HDCP2.2 kan blive. Samtidigt har jeg gjort det klart, at det ikke nødvendigvis skal afholde en fra at købe en receiver i dag.

Men hvis du henviser til en kilde, hvor det fremgår at HDCP2.2 support kommer i en fremtidig firmware update, så opdaterer jeg selvfølgeligt listen. Jeg tvivler dog på, at man via en firmware update kan implementere HDCP2.2 i de billigere receivere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu