recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology WOL 'udefra'
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology WOL 'udefra'

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kam15 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kam15 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology WOL 'udefra'
    Sendt: 17-April-2014 kl. 22:25
Hej

Er der nogen der kan hjælpe med svar på, hvordan man 'vækker' en synology NAS, når man ønsker at tilgå den udefra

Når jeg forsøger at tilgå min NAS via app'en DS Photo+ kan jeg simpelthen ikke få den vækket... Men hvis jeg får et familiemedlem til at tilgå den hjemmefra.. Og altså 'vække' den indefra, så kan jeg fint tilgå den udefra via app'en...

Mangler jeg at sætte et 'hak' et eller andet sted ?

Pfh tak for hjælpen

Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 23:18
Din NAS skal understøtte WOL i hardwaren (tjek om der er en option i BIOS) og i OSet/NIC driveren. Tjek at WOL virker via LAN før du begiver dig ud i at få det til at virke over internettet.

Her er 4 muligheder for "WOL via WAN":
1. Hvis din router understøtter at sende WoL så kan du bruge routeres web interfacetil at sende den "magiske pakke".

2. Hvis din router kan køre VPN server så kan du oprette den PPTP VPN forbindelse til dit LAN og sende den "magiske pakke".

3. Hvis din router understøtter telnet og du kan konfigurere ARP - http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-setting-a-static-arp-entry-for-wake-on-wan.aspx

4. SSH tunnel.

Her er en tutorial til dd-wrt: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL#WOL_through_Telnet.2FSSH
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 11:41
Det som TBK forsøger at fortælle, er at du skal kunne tilgå LAN netværket, da man ikke kan route en WOL Magic Packet fra dit WAN. Derfor skal du først have adgang på indersiden før du kan vække NAS eller fange en enhed på indersiden som kan vække den.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
lks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 22:34
Det kan godt lade sige gøre at lave WOL fra WAN til LAN, jeg havde det til at fungere med min DS212 og en D-Link DIR-655 router.

Men har ikke forsøgt mig med det efter jeg har fået ASUS router.

Denne opsætning fungerede i mit setup.
Min Diskstation er på 192.168.0.150


Jeg brugte en App på min telefon til at sende WOL pakker.


Redigeret af lks - 18-April-2014 kl. 22:35
Til top
kam15 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kam15 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 22:39
jeg takker ydmygt for jeres input..... men jeg ved simpelthen ikke, om jeg kan finde ud af det...

og så er vi i øvrigt tilbage ved én af mine "kæphæste..." - Det kan simpelthen ikke passe, at man skal være it-ingeniør for at kunne finde ud af det her....

Der må være flere hundrede tusinde brugere derude, som mig - der har ønske om at kunne tilgå deres Synology NAS udefra, og at kunne vække den når den sover....

Og så kan det simpelthen ikke passe, at man skal vide, hvordan man "kører VPN..", "PPTP til VPN'er..." , "konfigurerer ARP", "SHH Tunnel", og jeg  ved ikke hvad...

Jeg takker som sagt mange gange for inputtet - men jeg er simpelthen ikke klog nok til at forstå en brøkdel af det - og igen: det vil jeg væde på der er tusinder og atter tusinder "derude" der ligesom mig ikke forstår....

Som Sagt: jeg KAN vække den lokalt. Jeg HAR aktiveret WOL i DSM - Synology Assistant....

Jeg har så forsøgt at vække den via DS Finder "eksternt fra" - og det er lidt som om, at der pludselig kommer "hul" igennem via denne metode.... ikke noget man kan regne med som sådan... men lige pludselig lykkedes det for DS finder, at vække den (efter jeg havde prøvet vel 10 gange...)... Hvorfor ved jeg ikke..

Min router er en Asus RT-N56U - og jeg har også fundet en "indstilling" på denne, der siger noget om, at man skal angive den MAC-adresse, som man ønsker vækket via WAN (hvis jeg forstår det ret). Så dér har jeg indtastet min Synologys MAC-adresse... jeg ved nu ikke om det har gjort nogen forskel....

men som sagt: vi er der, hvor det faktisk er lykkedes mig at vække den via DS finder - efter et adskilligt antal forsøg... og så kunne jeg efterfølgende tilgå NAS'en via DS Photo+

Så jeg må vel konstatere, at det virker i en eller anden form... men ikke noget, man som sådan kan regne med :-)...

Jeg har flere steder læst om hvor "tilgængelig"  og "brugervenlig" Synology er i forhold til de øvrige udbydere på dette marked (private NAS)... Jeg må blot konstatere, at hvis Synology relativt set er god... så må de andre udbydere dælme godt nok være ringe......

Det svarer fuldstændig til, at man skulle være uddannet mekaniker for at køre i sin bil.... Det har autobranchen da trods alt fundet d af, at det nok ikke er så god en ide... måske en dag denne erkendelse når til NAS-udbydere også...

Men som sagt: tak for hjælpen :-)
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af lks lks skrev:

Det kan godt lade sige gøre at lave WOL fra WAN til LAN, jeg havde det til at fungere med min DS212 og en D-Link DIR-655 router.

...

Jeg brugte en App på min telefon til at sende WOL pakker.


Man kan ikke sende en WOL Magic Paket over WAN (Wide Area Network = Internet) da en Magic Packet er en Layer 2 ethernet frame, der som standard ikke bliver forwarded af routere.

Du kan dog "simulere" et lokalt broadcast ved at sende en UDP pakke (Layer 4), det normalt sker via port 7 (Echo Protocol) eller 9 (Discard Protocol).

Du åbner dog op for angreb (port scan, WOL og så brute force attack). Der var derfor jeg foreslog til OP, at han skulle havde en tunnel sat op. En anden mulighed er at "kamuflere" brugen af WOL lidt ved at bruge en anden public port end port 7/9, men det er stadig ikke rigtigt sikkert.
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

jeg takker ydmygt for jeres input..... men jeg ved simpelthen ikke, om jeg kan finde ud af det...

og så er vi i øvrigt tilbage ved én af mine "kæphæste..." - Det kan simpelthen ikke passe, at man skal være it-ingeniør for at kunne finde ud af det her....

Der må være flere hundrede tusinde brugere derude, som mig - der har ønske om at kunne tilgå deres Synology NAS udefra, og at kunne vække den når den sover....

Og så kan det simpelthen ikke passe, at man skal vide, hvordan man "kører VPN..", "PPTP til VPN'er..." , "konfigurerer ARP", "SHH Tunnel", og jeg  ved ikke hvad...

WOL var aldrig designet til at bruges over internette, derfor er det mere kringlet at få det til at virke på en sikker måde.

Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

Som Sagt: jeg KAN vække den lokalt. Jeg HAR aktiveret WOL i DSM - Synology Assistant....

Super.

Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

Min router er en Asus RT-N56U - og jeg har også fundet en "indstilling" på denne, der siger noget om, at man skal angive den MAC-adresse, som man ønsker vækket via WAN (hvis jeg forstår det ret). Så dér har jeg indtastet min Synologys MAC-adresse... jeg ved nu ikke om det har gjort nogen forskel....

Yes, det er det samme som mig 1. forslag. Det du fortæller din router er at fra LAN siden skal den sende en Magic Packet (Ethernet frame - Layer 2) til din NAS' netværkskort.

Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

Jeg har flere steder læst om hvor "tilgængelig"  og "brugervenlig" Synology er i forhold til de øvrige udbydere på dette marked (private NAS)... Jeg må blot konstatere, at hvis Synology relativt set er god... så må de andre udbydere dælme godt nok være ringe......

Jeg har ikke meget til over for "SOHO" NAS, de fleste er alt for dyre og har for ringe hardware.
Jeg selv benytter en HP Proliant Microserver Gen8 som NAS. For at tænde den, eksternt benytter jeg dens "hjemmeside" (iLO i andre hardware producenters termologi hedder det IPMI eller LOM).



Et sikkert alternativ til WOL ville være at benytte SMS til at sende commands + password til en "USB mobil stick", der så kunne tænde/slukke computeren eller gøre noget andet når computeren så var tændt (eks. starte et specifikt program). Det var måske en ide til en Kickstarter/Indiegogo kampagne.

Det kan være det allerede er muligt via 3G/4G (WWAN) modem med et PCI-E kort (eks. Mikrotik RB14eU) eller et Mini PCI-E SIM USB Test kort. Der er i hvert fald et patent som gør det muligt https://www.google.dk/#q=wake+computer+via+wwan


Redigeret af TBK - 19-April-2014 kl. 00:59
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 05:24
Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

Det svarer fuldstændig til, at man skulle være uddannet mekaniker for at køre i sin bil.... Det har autobranchen da trods alt fundet d af, at det nok ikke er så god en ide... måske en dag denne erkendelse når til NAS-udbydere også...

Vrøvle analogi... - find noget som passer...

Det kræver da et kørekort for at måtte føre en bil, hvilket kræver mange timer på skolebænken for at kunne opnå. Det har intet med en mekaniker at gøre.

Jeg kan ikke se at det er anderledes med andre teknologier i vores samfund, som kan bruges til at forstyrre/ødelægge infrastruktur.

Jeg så helst alle der ønsker at røre en computer med netadgang skal have min 1 års kursus og en certificering i rygsækken. Så kunne det være at spredning af virus og åbne netværk var nedbragt til et minimum.

Med andre ord, hvis man ønsker at benytte en teknologi, så er det vel ikke for meget for langt at man sætter sig ind i teknologien.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

jeg takker ydmygt for jeres input..... men jeg ved simpelthen ikke, om jeg kan finde ud af det...

og så er vi i øvrigt tilbage ved én af mine "kæphæste..." - Det kan simpelthen ikke passe, at man skal være it-ingeniør for at kunne finde ud af det her....

Der må være flere hundrede tusinde brugere derude, som mig - der har ønske om at kunne tilgå deres Synology NAS udefra, og at kunne vække den når den sover....

Og så kan det simpelthen ikke passe, at man skal vide, hvordan man "kører VPN..", "PPTP til VPN'er..." , "konfigurerer ARP", "SHH Tunnel", og jeg  ved ikke hvad...

Jeg takker som sagt mange gange for inputtet - men jeg er simpelthen ikke klog nok til at forstå en brøkdel af det - og igen: det vil jeg væde på der er tusinder og atter tusinder "derude" der ligesom mig ikke forstår....



Jeg er 100% enig i ovenstående!
Jeg er godt kyndig udi IT - bygger selv computere, roder med opsætninger m.v. - men når det kommer til DLNA, netværk, routere m.v., så er jeg sgu stået af!
Alle producenter laver apps, hardware m.v., som "let kan tilgå din musik, film, whatever, udefra!". Ja, go' dag mand økseskaft. De glemmer bare lige at fortælle, at man skal være diplomingeniør i opsætning af routere og netværk, for at det fungerer!!!!!!!       

Så lav da for helv*** et stykke software, som kan gøre arbejdet enkelt for én! Jeg købte og prøvede PFConfig til min Synology NAS/ASUS router, men virkede det? Ikke en skid!

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 19-April-2014 kl. 11:53
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 13:32
Det er her at uPNP protokollen kommer ind i billedet.

Den sørger for at åbne det som er nødvendigt for at tingene virker i en uPnP router.

Så hvis man benytter de værktøjer som producenten stiller til rådighed og uPnP udstyr, som man næsten ikke kan undgå at købe, så virker tingene i de fleste tilfælde.

Desværre er der mange folk som bare sætter to routere i måsen på hinanden og så virker uPnP ikke som planlagt.

Som næsten alt andet her i samfundet, så kræves det at man sætter sig ind i tingene.

Hvis man ikke selv kan sætte en ny dør i, så læser man om det, eller hyrer en tømmer.

Det er på præcis samme måde med IT, entenlæser man om tingene, eller også hyrer man én som har læst om tingene.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

Der må være flere hundrede tusinde brugere derude, som mig - der har ønske om at kunne tilgå deres Synology NAS udefra, og at kunne vække den når den sover....
Mon ikke nogle af de hundrede tusinde brugere vælger kun at lave hibernation på diskene i stedet for hele nas'en og så lever med at det koster en tyver(?) ekstra om året i strøm?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu