recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Modif. af TV-møbel - holder planen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Modif. af TV-møbel - holder planen?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Modif. af TV-møbel - holder planen?
    Sendt: 19-April-2014 kl. 11:18
I mangel af bedre har jeg indkøbt stumperne til at strikke et TV-bord sammen fra IKEAs BESTÅ-serie.
Det kræver nogle modifikationer for at opfylde kravene og jeg er lidt i tvivl om nogle af tingene!



Møblet skal indeholde surround-receiver (Onkyo TX-NR626), blu-ray afspiller (Yamaha BD-A1010), centerhøjttaler (Audiovector 50cm bred - 10kg?) samt diverse netværksbokse, medieafspillere osv.

Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder.

Der monteres en glasplade på toppen, så sammenføjningerne skjules.

Der sættes låger på alle sektioner og den midterste skæres til og betrækkes med højttalerstof, så lyden fra centeren kan trænge gennem.

Der bores huller i sidevægge og hylder, så der kan trækkes ledninger på tværs af rummene inde i møblet.

Der bores huller i bagpladerne til ledninger.

Der laves huller i bagpladerne så der kan monteres blæsere til afkøling af surround-receiver og blu-ray afspiller.

Fjernsynet står på møblet og vægmontering er ikke en mulighed.

Nogle af de spørgsmål der melder sig:

1. Er det problematisk mht. støj at trække ledninger på kryds og tværs i og uden for møblet - dvs. strøm-, netværks-, signal og højttalerkabler i en skøn forvirring - hvad skal jeg overveje her?

2. Jeg overvejer at droppe de forreste midterste ben på møblet (dvs. de midterste 2 af 6) for at få et bedre udseende, men er i tvivl om møblet vil kunne holde vægten

3. Jeg vil bore nogle større huller i siderne til ledninger med et kopbor (hedder det dét?), men der er luft i pladerne og jeg er i tvivl om hvor flossede de bliver - hvordan minimerer jeg det og findes der noget jeg kan sætte i hullerne efterfølgende så ledningerne ikke flosses unødvendigt?

Er der andet jeg bør overveje i forhold til ovenstående?
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 11:46
Jeg har haft næsten nøjagtig samme løsning som denne du beskriver. 

1. Er det problematisk mht. støj at trække ledninger på kryds og tværs i og uden for møblet - dvs. strøm-, netværks-, signal og højttalerkabler i en skøn forvirring - hvad skal jeg overveje her? Hvis du har muligheden så læg kablerne adskilt, stærkstrøm-svagstrøm - men jeg tror ikke det bliver et problem for dig.

2. Jeg overvejer at droppe de forreste midterste ben på møblet (dvs. de midterste 2 af 6) for at få et bedre udseende, men er i tvivl om møblet vil kunne holde vægten. Jeg havde mit hængende på vægen med de medfølgende væg beslag med en effekt c275(venstre skab), av t757 (midter-skab) og forskellige lysestager og sådan (højre skab), og det var igen problemer med at hænge. 

3. Jeg vil bore nogle større huller i siderne til ledninger med et kopbor (hedder det dét?), men der er luft i pladerne og jeg er i tvivl om hvor flossede de bliver - hvordan minimerer jeg det og findes der noget jeg kan sætte i hullerne efterfølgende så ledningerne ikke flosses unødvendigt? Hvis du bore med dit kop bor så inden hele dit bor er igennem, bore du for den anden side når dit center bor er igennem skabene. Skabet er lavet af spån plader du kan ikke undgå at det vil flosse lidt men det har ikke noget af sige mht dine kabler. Brug en støvsuger imens du bore for at tage det værste.

Held og lykke med projektet.

Jesper.
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 11:53
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 12:00
Citér Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder.


Normalvis borer man blot de huller op, som i forvejen sidder til hylder, lågebeslag og lign. IKEA har så (gratis) nogle dobbelte skruer liggende - typisk i forbindelse med deres returafdeling - man kan bruge til formålet! De er ikke større/tykkere, end de huller som i forvejen er lavet i møblet.

M.v.h.
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Citér Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder.


Normalvis borer man blot de huller op, som i forvejen sidder til hylder, lågebeslag og lign. IKEA har så (gratis) nogle dobbelte skruer liggende - typisk i forbindelse med deres returafdeling - man kan bruge til formålet! De er ikke større/tykkere, end de huller som i forvejen er lavet i møblet.

M.v.h.

Der følger faktisk nogle skruer med til de bestå skabe som er til at skrue dem sammen.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 13:35
Skulle også lige til at skrive, at samleskruer er med skabene, men Det nåede Jesper først :-)
Men der altså ikke luft i pladerne på deres Bestå-serie. Det er deres billigere Lack-serie der indeholder det pap-honeycomb-net indeni.
Men du bør stadig bore på den måde du fik anbefalet længere oppe af Jesper.
Angående støj, så brug CAT 6A netværkskabler, så burde de være godt nok skærmede til at klare det. Nu ved jeg ikke hvilke signalkabler det er, men er de rent digital, så er der ingen is på koen. Er der analoge imellem, så er det måske bedst, at føre dem udenom. Men jeg fører selv et enkelt analogkabel ind i mit anlæg, som er godt viklet ind i strøm og net, men kan intet høre af unoder. 

Jesper, havde du den bare til at hænge i de plastophæng der fulgte med? Er selv ret overrasket over styrken i de små tingester. Har selv et skab til at hænge med whiskyflasker og glas. Jeg brugte dog nogle kraftige rawplugs og franske skruer. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 13:38
Hvis man sætter malertape på møblet inden man benytter sit kopbor, så er det minimalt hvor meget det flosser.
Samme fremgangsmåde er også god ved brug af stiksav og så er fordelen at man kan tegne på tapen, så man ved hvor man skal save.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:


1. Er det problematisk mht. støj at trække ledninger på kryds og tværs i og uden for møblet - dvs. strøm-, netværks-, signal og højttalerkabler i en skøn forvirring - hvad skal jeg overveje her?

2. Jeg overvejer at droppe de forreste midterste ben på møblet (dvs. de midterste 2 af 6) for at få et bedre udseende, men er i tvivl om møblet vil kunne holde vægten

3. Jeg vil bore nogle større huller i siderne til ledninger med et kopbor (hedder det dét?), men der er luft i pladerne og jeg er i tvivl om hvor flossede de bliver - hvordan minimerer jeg det og findes der noget jeg kan sætte i hullerne efterfølgende så ledningerne ikke flosses unødvendigt?


1. Du trækker bare kabler, har du problemer, har du defekte kabler.

2 Sæt "midterbenene" under samlingerne, så de "lodrette vægge" står ovenpå benene. Det er alligevel dem bærer vægten af de ting der står på hylderne.

3 Kopbor og så ellers bore indefra i møblet, så er det intet problem.

Jeg har selv et stort lukket møbel, hvor jeg har boret huller her der og alle vegne med et stort kopbor. Det harikkegivet problemer.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 19-April-2014 kl. 14:39
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mr. Laursen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 18:14
Hvorfor køber du egentligt tre styk enkeltmoduler og ikke tv-bordet med tre moduler? Er det dybt nok, 40cm, til at din forstærker kan stå der?

Jeg er meget nysgerrig da jeg selv skal til at hjemmebikse et møbel..

Måske dumme spørgsmål, men undrer mig bare ;0).
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Citér Sektionerne skrues sammen med 6-8 skruer gennem sidevæggene (enten alm. skruer eller nogle der hæfter fra begge sider - de sidste burde holde bedre, men kræver også at der bores større huller i sidder.
Normalvis borer man blot de huller op, som i forvejen sidder til hylder, lågebeslag og lign. IKEA har så (gratis) nogle dobbelte skruer liggende - typisk i forbindelse med deres returafdeling - man kan bruge til formålet! De er ikke større/tykkere, end de huller som i forvejen er lavet i møblet.
Jeg har både fået en portion af de "dobbelt-skruer" samt de alm. skruer der normalt medfølger til at skrue bestå-reolerne sammen "sidelæns". De alm. skruer vil i sagens natur ikke have en modpart på den anden side, men passer fint i hullerne (de samme huller der også bruges til hylder, hængsler osv). Dobbeltskruerne er dog tykkere og vil kræve at jeg borer hullerne med en større diameter for at de kan komme gennem - det virker dog også som en mere stabil løsning, men jeg skal selvf. være sikker på det jeg laver, da jeg efterfølgende ikke vil kunne bruge de samme hulder til hylden, hvis jeg får lyst til at flytte den!
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Men der altså ikke luft i pladerne på deres Bestå-serie. Det er deres billigere Lack-serie der indeholder det pap-honeycomb-net indeni.
Det er muligt de har ændret på konstruktionen - hvis jeg vender hylden, kan jeg høre en masse "fnuller" der rasler rundt indvendig - også på både låger, hylder, sider, top og bund - og det er også nemt at høre forskel når man banker på eks. siderne - dér hvor hullerne til hylder, hængsler osv sidder er der solidt, men mellem dem er der luft.

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Angående støj, så brug CAT 6A netværkskabler, så burde de være godt nok skærmede til at klare det. Nu ved jeg ikke hvilke signalkabler det er, men er de rent digital, så er der ingen is på koen. Er der analoge imellem, så er det måske bedst, at føre dem udenom. Men jeg fører selv et enkelt analogkabel ind i mit anlæg, som er godt viklet ind i strøm og net, men kan intet høre af unoder. 
Jeg havde ikke overvejet at netværket skulle få problemer - dén tror jeg kommer til at hænge lidt, da det vil være mange kabler der skal laves om - deriblandt nogle som vil være ganske bøvlede at trække om. Var mere bekymret for eks. højttalerkabel vs. ledninger til strøm. Hovedparten af kablerne bliver digitale (skifter også fra ældre Sony surround-receiver til nyere Onkyo ditto, men havde ikke lige overvejet simplificeringen af dét kabelroderi) og der bliver vist kun et enkelt analogt til Squeezeboksen.

Redigeret af tipsen - 19-April-2014 kl. 22:42
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis man sætter malertape på møblet inden man benytter sit kopbor, så er det minimalt hvor meget det flosser.
Samme fremgangsmåde er også god ved brug af stiksav og så er fordelen at man kan tegne på tapen, så man ved hvor man skal save.
Super. Kunne jeg egentlig godt huske jeg havde hørt før, men havde da glemt det igen - nu husker jeg det :-) Er dog stadig bekymret for hvad der vil ske når jeg borer gennem afsnittene med luft...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu