recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Input sensitivity effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Input sensitivity effektforstærker?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Jeg ville sætte den på 26 db (1 Volt)

Det passer meget godt med den udgangsspænding der er på den Ipad (0,95 V)

jamen så har vi jo været hele vejen rundt :)
Tongue

jeg skulle vidst aldrig have stillet spørgsmålet :)
hvad hvis jeg kobler en mixer til istedet. Skal der så stilles om igen?

Jamen så må du jo prøve hele vejen rundt selv Wink

ja "problemet" er jeg ikke reelt ved hvad funktion indstillingen gør..:(
Har aldrig set det før nemlig.
er det "bare" lydniveauet ? 
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 15:47
Jeg synes det er meget fint forklaret før

Når omskifteren står på 0,77 V - Skal der 0,77 Volt ind i forstærkeren for at den yder det den er skrevet til (watt)

Hvis omskifteren står til 1,4 V skal der 1,4 Volt ind før den yder det den skal, men kommer der så kun 0,7 Volt ind, så yder forstærkeren ikke nær det den kan.

Omvendt, stiller du omskifteren på 0,77 Volt men giver den 2 volt ind, så kommer der 1,2 volt for meget ind og der vil give forvrængning, som så meget tit koster nye enheder 

En mixer kan tit levere helt op til 8 - 12 Volt ud og der ville jeg sætte omskifteren til den højeste (1,4)
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 19:44
I korrekt terminologi er det en gain-kontrol du har fat i. På mange forstærkere er det lavet som en drejeknap (eller to for stereo), så man kan stille forstærkerens følsomhed mere præcist.

Grunden til at man har denne gain-kontrol er at man helst skal matche forstærkerens gain (følsomhed) så tæt som muligt på det største signal man vil sende til forstærkeren. Herved opnår man bedst signal/støj-forhold og den optimale udnyttelse af sit udstyr. Det hedder en gain-struktur og er noget der specielt er vigtigt når man har mange forskellige stykker udstyr sat sammen, da der oftest er meget forskellige maksimale output-niveauer.

Jeg ville derfor sætte din forstærker til 26dB (1 volt), da du siger at din iPad har et maksimalt outputniveau på 0,95 volt. Herved skulle fuld volumen på iPaden give nogenlunde fuld volumen fra forstærkeren.


Redigeret af HenrikStevn - 23-April-2014 kl. 19:45
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 20:46
Ok dvs jeg skal kende min enheds output og sætte den så præcist som muligt for at undgå forvrængning?
Jeg prøvede de forskellige indstillinger og bemærkede da godt at ved 0,77 var lydniveauet højere end ved 1,4.
Men hvis en mixer har output på 8-12 V -så er 0,77-1,4V indstillingerne vel ligegyldige. Det ligger jo langt ude for intervallet?

Hvorfor er disse gains ikke noget man ser på alle forstærkere? Eller hvorfor bliver det ikke gjort automatisk?
Det er måske kun på effektforstærkere dette findes? For ellers skulle der vel være en indstilling for hver indgang?
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 20:56
Jeg har også en dj controller jeg skal benytte nogle gange. Her er data for den:
Output niveau (XLR): 12.8dBV (differential)
Output niveau (RCA): 6.8 (single-sluttede)

Jeg benytter XLR tilslutning.

Hvordan passer 0,77 - 26db - 1,4 V ind der?
Undskyld for min uvidenhed :( synes altså bare det virker lidt "mystisk"
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 21:00
dBV, dBu, volt osv. er forskellige måder at udtrykke et signalniveau på. Desværre kan folk ikke blive enige om at bruge samme måleenhed, eller for den sags skyld samme signalniveau.

Den sikreste måde er at vælge den den højeste indstilling (altså den mindst følsomme), og så prøve sig frem med lydniveauet. Hvis det bliver højt nok sådan, så er det fint :-)
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 21:20
Men hvorfor blandes benævnelserne på min forstærker?
Her er jo 0,77V 1,4V og 26db.
Er det korrekt at 26db = 1V som der er en der skriver?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 21:21
Det ved jeg ikke om lyder helt rigtigt. Prøv at regne efter her:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm


Redigeret af HenrikStevn - 23-April-2014 kl. 21:21
Til top
TOD Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TOD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 00:30
Hmmm... 26 dB lyder i mine ører, som om din forstærkers gain (forstærkning) er 26 dB. Det svarer til en spændingsforærkning på 20 gange. Fuld effekt - 350 W(rms) i 8 Ohm - svarer til en RMS spænding på 53 V(rms), så derfor skulle denne indstlling svare 2.65V på input ved fuld effekt. 2.65V svarer iøvrigt til 8.5 dBV.

Ved du om lydtrykket falder yderligere, når du skifter fra "1.4V" til "26 dB"?
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 08:37
her er er review af forstærkeren. der er billeder af bagsiden også.
I reviewet nævnes også disse indstillinger kort, men de uddybes ikke.
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e800_e.html

Til top
TOD Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TOD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 17:50
Fik du kontrolleret om lydniveauet steg eller faldt, når du skifter fra "1.4V" til "26 dB" stillingen? Hvis lydniveauet falder er 26 dB nemlig ikke det samme som 1V (men nok nærmere 2.65V).

Man kan downloade diagrammet her:
http://elektrotanya.com/thomann_t.amp_e-800_sch.pdf/download.html

Desværre er det kun en del af diagrammet, og sensitivity omskifteren mangler, men så vidt jeg kan se er der rundt regnet 37 dB forstærkning (= ca. 70 gange). 0.77V(rms) bliver så til 54V(rms) på udgangen, svarende til ca. 365W i 8 Ohm (som i praksis nok ender på 350W).

Hvad der er mere interessant er, at indgangsforstærkeren er en rc4558d operationsforstærker med +/-12V forsyningspænding. Det er næppe den, der sætter begrænsningen. Lige efter indgangsforstærkerne sidder de 2 volumenkontrol-potentiometre, så hvis signalet er lidt for kraftigt kan man blot regulere lidt ned på volumenkontrollen på fronten.

Grunden til at man har forskellige sensitivity indstillinger er nok for at sikre, at forstærkeren ikke forvrænger, når der er skruet helt op for volumen - så en lidt for "smart" DJ ikke kan brænde (diskant) højttalerne af, selvom der skrues op til max. Men du kan jo teste om indgangsforstærkeren forvrænger ved at skrue ned for volumenkontrollen og høre om lyden er forvrænget eller ej. Ved lav lydstyrke brænder højttalerne ikke af selvom indgangsforstærkeren forvrænger. Og ellers er der jo lysdioder på fronten, som lyser, hvis forstærkeren klipper. Du kan evt holde øje med om de begynder at blinke.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Men hvorfor blandes benævnelserne på min forstærker?
Her er jo 0,77V 1,4V og 26db.
Er det korrekt at 26db = 1V som der er en der skriver?


Jeg ville først sige: "Læs manualen", men den jeg finder til lige netop din forstærker er sgutte meget værd.


Derfor googlede jeg med ordene "0.77 V / 26 dB / 1.4 dB" og fandt manualen til S-75, S-100 og S-150, her står der på side 18:

" 0.77 V | 1.4 V
Use this switch to adjust the input level at which the power amplifier should deliver
its rated output power, "0.77 V" for units with -10 dBV outputs, or "1.4 V" for connecting
devices with +4 dBu outputs. Often multiple amplifiers are used simultaneously.
If you switch to the "26 dB" position, the signal will be amplified by all amps
equally. Thus, you can combine different power amps of the S-series, and always
get the same output level."

Altså som vi har fortalt dig, 0,7 eller 1,4 volt afhængigt af det udstyr du kobler til.

26 dB er en måde altid at få samme forstærkning fra forstærkeren, uanset, hvilken "t amp" du kører med. Det vil sige at du kan bruge på en 75 og en 150, sætte begge på 26dB og de vil forstærker signalet lige meget.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu