recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens/studerende?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens/studerende?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2014 kl. 21:00
Det er også beskrevet her:http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/06/17/111147.htm Det er heller ikke særligt mange, som kun har radio.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2014 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Du vil kun betale Licens når der haveset TV.


Hold da op, hvilken tidsalder lever du i?

De sidste 7 år har vi haft medielicensen......

http://www.dr.dk/om_dr/licens

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2014 kl. 22:14
en smartphone/tablet så skal der også betales 


Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2014 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Du vil kun betale Licens når der haveset TV. Har man kun Radio betaler man ikke noget.



  • Nej. man skal betale medielicens licens hvis man har et fjernsyn eller hvis man har adgang til internettet med en data-hastighed over 256 kbit/s.  Det har enhver 3/4 G mobiltelefon.  Man betaler ikke LICENS,  fordi man ser DR elelr TV2 regioner, men fordi Danmark skal have nationalt radio og fjernsyn og det skal betales af hele befolkningen.
  • SU og andre overførselsomkostninger er fastsat udfra nødvendige udgifter herunder LICENS. Det er fra politisk side besluttet, at  studerende gerne må have et behov for at tjene ekstra i fx ferier, så SU skal bevidst ikke kunne dække alle udgifter på andet end den mest skrabede måde.  Når  det er sagt, så er det da også en flothed som studerende at flytte i lejlighed, når et værelse evt. et kollegieværelse normalt er langt billiger. Så er man rig og må da i særlig grad selv betale.

Lars   Smile 


Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 01:47
I lyset af at alle alligevel skal betale medielicens, så er en studerende imho et godt eksempel på hvorfor Public service TV burde finansieres igennem det almindelige skattesystem i stedet for en licensordning (som det oven i købet bare koster ekstra at administrere)

Redigeret af TBC1 - 19-Maj-2014 kl. 01:49
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 08:59
Da jeg var studerende gik vi i byen hver weekend og spiste ganske udmærket mad.

Tag og få et kollegieværelse i stedet for at ville bo midt på Kultorvet og gå på café hver dag. Alternativt tag et studielån, der er så lav rente på sådan et i dag at det næsten er gratis... altså, renterne :)

Utroligt som der pives i dag, jeg kender INGEN studerende der ikke har råd til licens.
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 09:04

Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 505
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gooferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Hey alle
Måske et lidt "dumt" sp.mål, men SKAL en studerende, i egen lejlighed, betale (fuld) licens til DR?
Min datter flytter i lejlighed ,og med en SU, så er der sguette meget at leve for, og samtidig betale licens..... Hva gør I mht. dette, jer der er studerende....?
Hvis hun vælger at se tv på sin pc, skal hun så også betale licens ?

Ja det skal hun, har selv været studerende og boet i lejlighed og ja det er uretfærdigt, men der er ikke så meget at gøre.
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 505
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gooferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Da jeg var studerende gik vi i byen hver weekend og spiste ganske udmærket mad.

Tag og få et kollegieværelse i stedet for at ville bo midt på Kultorvet og gå på café hver dag. Alternativt tag et studielån, der er så lav rente på sådan et i dag at det næsten er gratis... altså, renterne :)

Utroligt som der pives i dag, jeg kender INGEN studerende der ikke har råd til licens.

Jeg kunne godt overveje at studere lidt om aftenen, blot for at kunne optage et stort SU lån, så kan man jo bruge det til udbetalingen på huset ;)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Da jeg var studerende gik vi i byen hver weekend og spiste ganske udmærket mad.

Tag og få et kollegieværelse i stedet for at ville bo midt på Kultorvet og gå på café hver dag. Alternativt tag et studielån, der er så lav rente på sådan et i dag at det næsten er gratis... altså, renterne :)

Utroligt som der pives i dag, jeg kender INGEN studerende der ikke har råd til licens.

Jeg kunne godt overveje at studere lidt om aftenen, blot for at kunne optage et stort SU lån, så kan man jo bruge det til udbetalingen på huset ;)
Smart idé, hvis man da ellers kunne få SU, når man havde fuld- eller deltid ved siden af ;)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Hey alle
Måske et lidt "dumt" sp.mål, men SKAL en studerende, i egen lejlighed, betale (fuld) licens til DR?
Min datter flytter i lejlighed ,og med en SU, så er der sguette meget at leve for, og samtidig betale licens..... Hva gør I mht. dette, jer der er studerende....?
Hvis hun vælger at se tv på sin pc, skal hun så også betale licens ?

Licensen skal betales, hvis man vil have hurtigt internet eller tv.

Jeg kender meget få studerende som ikke har et job ved siden af studiet eller har studielån. Så det er svært at have egen lejlighed og klare sig selv kun på SU.
Hvis hun ønsker egen lejlighed og ikke havde tænkt sig at arbejde, så skulle hun måske have tænkt sig om 2 gange.

Mange vælger at flytte sammen 2-3 i et bofælleskab med et værelse hver for at nedbringe udgifterne. Måske var det en mulighed?

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 20:06
Woooooow, er sgu kommet lidt bagud mht til at takke for input/kommentere, overvældende deltagelse 😄
-HEY, JEG piver sguette, havde blot et par sp.mål!
Men klart, vi kan som forældre jo bare vælge at betale licensen( og gør det måske også) for vores datter, men hun er 20 år, og det burde være muligt at stå på egne ben.
Klart, hun kunne jo bare vælge et kollegieværelse, men det er tilsyneladende ikke nogen tag selv butik at få bolig i de større byer, kan da ikke bare sige at nu vil jeg ha den ene eller anden bolig, og nogen gange er man også nødt til at tage en bolig når nu chancen byder sig, selvfølgelig indenfor budgettet.
Forstår bare ikke at staten ikke pålægger ALLE at betale licens igennem skattebilletten så, for der er vel ikke nogen danskere som ikke har en mobil/ pc /radio eller tv.
Takker for alle inputs 👌
Mvh
Jan
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu