recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af subwoofer og Audyssey (Med målinger)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af subwoofer og Audyssey (Med målinger)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af subwoofer og Audyssey (Med målinger)
    Sendt: 05-Juni-2014 kl. 09:25
Jeg synes lige at jeg vil dele nogle af mine oplevelser med at få justeret mine subwoofere ind.

Udstyr:

Integra 80.1 receiver med audyssey multiXT
2 x XTZ 12" subwoofers
XTZ Room analyzer pro
senere:

SVS AS EQ1

Her er en plantegning af mit rum




Den oprindelige tanker var at lave et det THX anbefalede opsæt med en sub midt på front væg og en midt på bagvæg og det blev udgangspunktet.


Fasen på den foreste sub på 0 og den bagerste på 180. Subs var selvfølgelig level matchede inden måling)

Her er en måling fra sæde position 2 (venstre midt for)



Her en måling i samme position efter rumkorrektion med audyssey multi xt



Dette var ikke tilfredsstillende specielt med det voldsomme dip omkring 63hz så der blev flyttet rundt på subs og de landede begge 2 ved frontvæggen 1/4 inde fra sidevæg, efter anbefaling fra nogle kyndige guttere herinde fra :-)



Det lød straks bedre, her er et billede uden korrektion (fik desværre ikke taget et efter korrektion)



Kurven blev dog ikke helt tilfredsstillende, så jeg prøvede mig lidt frem med den indbyggede parametriske EQ i integra'en men det blev hurtigt droppet med den begrænsede mængde filtre der var til rådighed. Det fik mig til at tænke om det samlede antal filtre i den parametriske eq sansynligvis var den sammen mængde som audyssey multiXT havde til rådighed og derfor ikke kunne rydde ordenligt op i kurven.

Det endte med at jeg anskaffede mig en SVS AS EQ1 til at håndtere subwooferne og det var en forbedring der kunne høres.



Man må konkludere at målingen som audyssey spytter ud er lidt mere optimistisk end virkeligheden.

Her er en eftermåling



Jeg ved at der stadig er forbedringer at hente ved at rykke stolerækken lidt tilbage, muligvis en MiniDSP til endnu mere rafineret korrigering af bassen og ellers nogle bedre/dyrere subwoofers.

Men der er sket en sort forbedring og det ses også tydeligt hvis man sammenligner første og sidste måling.

Her er i øvrigt 2 fuld spektrede målinger.

Det første er med SVS korrigering men uden audyssey multiXT



Her et billede efter multiXT er lagt oven på (eller rettere i forlængelse af) SVS boksens korrigering



Det er tydeligt at den går ind og hæver de høje frekvenser og gør hele frekvensområdet mere liniær. Om det er en fordel skal jeg ha lyttet mig til - er bange for at det måske kan blive for skarpt i længden. 

Jeg blev dog meget overrasket over at se at multiXT får den til at ruller af i de høje frekvenser ved omkring 12khz. Nogen der har input til dette?

Spørgsmål, kommentarer og forslag til forbedringer er velkomne Smile


Redigeret af Berdel - 05-Juni-2014 kl. 11:10
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 20:22
Målte du også hvor du ikke fase vendte den bageste sub, inden du flyttede begge frem?

Redigeret af Notfast - 21-Juni-2014 kl. 20:22
.....
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 20:42
Ja, den med bag-subben i modfase undrede jeg mig også over. Hvad er formålet med det og er det noget THX anbefaler?

Redigeret af dpny - 21-Juni-2014 kl. 20:42
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 09:37
Jeg prøvede også med begge subs sat til 0, men så kom kurven til at se meget underlig ud. Mon de udfaser hinanden?

Jeg kender ikke selv den tekniske baggrund, men det var det jeg er blevet anbefalet og hvad jeg kunne læse mig til på nettet
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 15:12
Hvordan gik det med Dirac, skulle du betale fuld pris for og opgradere til surround udgaven? Eller er det for og kunne lave individuel kalibrering på sub's du er gået væk fra det?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 15:41
Ja, jeg kan nøjes med at betale differencen fra stereo til fuld surround, men jeg er gået lidt væk fra det igen. 

Jeg ville gerne bruge min mac mini og kan ikke affinde mig med ikke at kunne afspille HD formaterne. Og skal jeg ha en blu ray igennem dirac, så skal det være via extern BD drev og her er mac heller ikke særlig kompatibel. Og så synes jeg bare at det hele kører mere smooth med dune afspilleren og det føles mere helstøbt end fra en computer.

Men jeg skal helt sikkert ha kigget på det igen på et tidspunkt når jeg føler at det hele er på plads


Redigeret af Berdel - 11-Juli-2014 kl. 15:41
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 09:11
Her kommer en kurve efter baffelwall og begge subs med low pass filter slået til.

Dette er målt i en position og der er mere smoothing på. Jeg har selvfølgelig mistet lidt i bunden da den nu ruller af ved 40hz men til gengæld er der kommet en mere jævn respons


Til top
SPooL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SPooL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2015 kl. 21:10
Hej du lige et hurtigt spørgsmål , hvor dyb er din kunstige væg ? 
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2015 kl. 07:15
Ca 70 cm
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2015 kl. 07:35
Spændende med lidt praktisk erfaring.

Jeg tilslutter mig de andre: at vende fasen på sen ene sub, er ikke noget jeg ville anbefale. I din situation, ville jeg overveje at have begge subs bag lærred i stedet, da du alligevel kun har en enkelt række.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2015 kl. 07:37
Og kan så nu se at det er en gammel tråd og at du allerede har gjort det. Haha godmorgen :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2015 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Og kan så nu se at det er en gammel tråd og at du allerede har gjort det. Haha godmorgen :)

Hehe, det har jeg nemlig, men det bliver dit råd ikke dårligere af Thumbs Up
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu