recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbygningshøjtalere til nybyg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbygningshøjtalere til nybyg

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indbygningshøjtalere til nybyg
    Sendt: 06-Juni-2014 kl. 21:58
Hej!

Vi skal til at bygge et hus, og jeg sidder nu og er ved at planlægge diverse elektronik- og el-detaljer - og her har jeg brug for jeres input.

Planen er at have al receiver, mediacenter m.m. stående i teknikrummet, og så trække kabler i tomrør til TV og højtalere i stuen.

I den forbindelse vil jeg gerne have indbygningshøjtalere - det kan så bare ikke umiddelbart lade sig gøre i en ydervæg, da letbetonen kun er 100 mm tyk... Derfor overvejer jeg tre løsninger:
- En ekstra række letbeton på indersiden af væggen (markeret med blåt på tegningen herunder)
- En ekstra gipsvæg på indersiden af væggen
- Flade væghængte højtalere

Jeg har haft konen med ude og høre lidt forskellige indbygningshøjtalere. B&W hos Hifiklubben og Monitor Audio CI hos AV-Connection. Ingen af dem var dog specielt overbevisende, og specielt MA'eren skuffede mig meget. Om de bare ikke er bedre eller det var opsætningen, der var noget galt med, ved jeg ikke...
Jeg ville også gerne have haft hørt MA Sound Frame, men dem havde de desværre ikke hjem hos AV-Connection. Er der nogen, der har hørt dem? De får fine anmeldelser rundt omkring på nettet.




Nuværende udstyr:
Panasonic TX-P42G20
Marantz SR-5600
Atoll AM100 (til fronterne)
Monitor Audio Gold GS60 x 2
Monitor Audio Gold GSLCR
Monitor Audio Gold GS10 x2

Receiveren skal opgraderes. Det bliver nok til en Marantz NR-1604 og så beholder jeg Atoll-effekten.
TV'et skal også opgraderes på et tidspunkt, men nok ikke lige nu.

Så jeg har brug for hjælp til at finde ud af hvilken højtaler-løsning, jeg skal gå efter.

Alternativ 1: "Genbrug"
Beholde i hvert fald fronter og center - men så bliver løsningen langt fra så elegant, som jeg havde håbet på, og jeg skal nok ud og finde nogle bye baghøjtalere da de GS10'ere er nogle ordentlige kasser at have hængende på væggen...
Konen vil helst beholde GS60'eren, da hun er vild med lyden i dem, og synes de er pæne.

Alternativ 2: Monitor Audio Sound Frame (on- eller in-wall)
Monitor Audio SF2 x 2
Monitor Audio SF2 (som center)
Monitor Audio SF3

Alternativ 3: Monitor Audio CI-series (indbygningshøjtalere)
Monitor Audio WT-380-IDC x 2 (eller CP-WT380IDC)
Monitor Audio WT-380-IDC (eller CP-WT240LCR)
Monitor Audio loftshøjtaler x 2

Alternativ 4: B&W-højtalere
B&W CWM7.5 (eller CWM7.4) x2
B&W CWM7.5 (eller CWM7.4) (som center)
B&W loftshøjtaler x 2
Begrænsningen her er at B&W'erne lyder bedst med en "reservoir-box", der sidder under højtaleren gemt bag gips-væggen. De kan benyttes uden boksen, men i Hifiklubben, kunne de ikke garantere for, hvordan det vil lyde, hvis de bliver monteret i en beton-væg uden boks.

Så de er nok ikke optimale til en letbeton-væg...


Hvad så? Nogle gode bud eller kommentarer?

Forslag til andre højtalere er også meget velkomne.



Redigeret af Zulu - 21-Juni-2014 kl. 21:12
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2014 kl. 22:45
Jeg vil anbefale dig at kigge på earthquakesounds produkter - god performance for relativt få penge. Har selv to af deres runde indbygningshtt.. ingen bemærkninger. Det spiller bare.
Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2014 kl. 23:54
uden at ha hørt dem ville jeg foreslå at gi klipsch thx indbygningshøjttalere et lyt :)
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2014 kl. 23:54
Jeg kunne ikke lade være med at bemærke placeringen af varmepumpen. Selvom det er på ydersiden af ydervæggen til soveværelset, så vil du nok fortryde det, hvis du bare er halvt så følsom overfor lyde som jeg er.
Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2014 kl. 23:56
http://www.av-connection.dk/?ML=1904
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2014 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:


Alternativ 1: "Genbrug"
Beholde i hvert fald fronter og center - men så bliver løsningen langt fra så elegant, som jeg havde håbet på, og jeg skal nok ud og finde nogle bye baghøjtalere da de GS10'ere er nogle ordentlige kasser at have hængende på væggen...
Konen vil helst beholde GS60'eren, da hun er vild med lyden i dem, og synes de er pæne.

- cut -

Hvad så? Nogle gode bud eller kommentarer?


GS60 er en flot højttler - når konen siger sådan noget, så lytter man efter. Jeg ville klart vælge "Genbrug", måske med bipolare bag/sidehøjttlere, frem for loftsmonterede.

Og så er 1604 i mine øjne ikke en opgradering fra en 5600, kun på features, ikke på muskelkraft og lyd.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
joeblach Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Maj-2006
Sted: Denmark, Greve
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joeblach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2014 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Jeg kunne ikke lade være med at bemærke placeringen af varmepumpen. Selvom det er på ydersiden af ydervæggen til soveværelset, så vil du nok fortryde det, hvis du bare er halvt så følsom overfor lyde som jeg er.


Jeg tror det er et Nilan VP varme genvendingsanlæg, og det kan sagtens stå i et andet rum..
Samsung 46 D7005,Samsung, Samsung 40 LE 40M, Samsung LE32m61, Logitech Harmony ONE remote, Onkyo TX-SR608B, KEF Q series, WD TV LIVE, SONOS
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2014 kl. 09:17
Jeg tænker at en ekstra mur er klodset.
 
Enig med Klaus.
 
Brug genbrugsløsningen.
 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2014 kl. 10:57
Hvis højttalere skal bygges ind i noget kunne dette være en løsning.
 
 
Ved bare ikke hvor meget hifi det er.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2014 kl. 15:35
Jeg ville i stedet vælge at placere surround højttalerne i siden.
Mine oplevelser med loftplacerede surroundhøjttalere er rigtig dårlig og lagt fra optimal.




Redigeret af Cyberguyen - 07-Juni-2014 kl. 15:35
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2014 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Jeg vil anbefale dig at kigge på earthquakesounds produkter - god performance for relativt få penge. Har selv to af deres runde indbygningshtt.. ingen bemærkninger. Det spiller bare.


Oprindeligt skrevet af whazz whazz skrev:

uden at ha hørt dem ville jeg foreslå at gi klipsch thx indbygningshøjttalere et lyt :)


Tak for forslagene.
Ved I, om man kan høre EarthQuakeSounds og Klipsch et sted på Sjælland?
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2014 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


GS60 er en flot højttler - når konen siger sådan noget, så lytter man efter. Jeg ville klart vælge "Genbrug", måske med bipolare bag/sidehøjttlere, frem for loftsmonterede.


Den har jeg hørt fra andre også... Wink
Jeg hælder nu også mere og mere til den løsning. Specielt efter CyberGuyens forslag om at placere baghøjtalerne helt ude i siderne. Der kunne man jo godt have GS10'eren stående på hvor sin hylde - så kan de også genbruges.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Og så er 1604 i mine øjne ikke en opgradering fra en 5600, kun på features, ikke på muskelkraft og lyd.


Det har du helt ret i. Men jeg havde regnet med at skulle have nogle mindre indbygningshøjtalere, og så ville 1604 + Atoll'en nok være fint nok. Hvis jeg beholder GS60'erne, så skal 1604'eren måske genovervejes.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu