recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4K UHD TV - tråden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4K UHD TV - tråden

 Besvar Besvar Side  <1 89101112 13>
Forfatter
Besked
pj2000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pj2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 10:59
Ja men det er netop det du her skriver, der er hele udgangspunktet for mit spørgsmål.
  • Kører PC'en 3840x2160 så vil alle mine billeder og videoer med under 4K opløsning kun fylde en del af skærmen ud, for de indeholder ikke så mange pixels.
  • Kører PC'en 1920x1080 så vil input fra PC iflg. Klaus og dig blive skaleret op til de 3840x2160 - men ja måske med dårligere resultat. Det var derfor jeg spurgte Klaus om hvordan kvaliteten er i praksis med statiske billeder.
Og hvad med HD og standard TV optagelser foretaget i Windows Media center, hvis PC'en kører 3840x2160 - Vil WMC opskalere optagelserne (det tror jeg ikke), eller vil det så også kun fylde skærmen delvist ud?

Der er ikke meget sjov ved en 4K skærm på 65", hvis man kun ser billeder og optagelser fra PC'en svarende til det halve Confused Så hellere en HD skærm!

Har I erfaringer med dette fra Jeres 4K skærm eller har andre? - Jeg er næppe den eneste med disse overvejelser, men jeg har ikke fundet nogen tråde her eller andre fora der behandler det.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 11:11
Du overtænker det. En 4k TVskærm er ikke anderledes end en HD TVskærm. Den har bare flere pixels. Du kan sætten din PC til 1920x1080 hvis den ikke kan trække 4k, så opskalerer TVet resten af vejen. Ellers sæt den til 3840x2160 og alt vil være som det skal. Når du ser en SD eller 720p optagelse vil den blive opskaleret til 4k af PCen når du kører fuld skærm eller til den vindues størrelse som du har valt for det pågædelden program. Der er ikke anderledes end at vise SD eller 720p på en HDskærm.
 
Jeg har ikke en 4k skærm, men principperne er de samme som med en HD skærm.


Redigeret af Trumle - 08-Oktober-2015 kl. 11:13
Til top
pj2000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pj2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 12:11
Jamen herligt hvis jeg bare gør mig unødige problemer Smile

Jeg tillader mig dog at tvivle på om du ret, når det drejer sig om billeder i lavere opløsning end 4K.
Jeg kender ikke billedfremvisningsprogrammer der opskalerer.

Hvis jeg fx ser gamle digital billeder fra dengang der kun fandtes 1 og 2 MP kameraer, så fylder billedfremvisningsprogrammet ikke skærmen ud. Hverken på min TV skærm eller monitor, begge 1920x1080. Så på en 4K skærm kan jeg ikke tro andet end at samme billede bliver meget lille, hvis PC'en sender et 3840x2160 billede.

Jeg anvender Irfanview til fremvisning, men det er det samme med andre billedprogrammer.  
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 12:26
Der er rigtigt at billed programmer som Irfanview ikke opskalerer så jo højere opløsning din skærm har jo mindre en del af skærmen vil billedet fylde. Sådan har det altid været og sådan er det også med en HD TVskærm og billeder der har lavere opløsning end HD. Igen, princippet er det samme. Du har bare flere pixels. Hvis du mener at det er et problem og ikke gider lave en skaleret kopi af alle dine billeder må du finde en billedfremviser der skalerer billeder automatisk lige som når du ser video. Kan ikke se at det er et problem der skal afholde dig fra at købe en UHD skærm.
Bortset fra det skrev du jo også før at du brugte WMC til billedfremvisning. Hvis jeg ikke husker helt galt opskalerer WMC da også billeder til fuld skærm?

Edit: Kan da se at Irfanview kan indstilles til at starte i fuld skærm og vise billeder skaleret til fuld skærm også.


Redigeret af Trumle - 08-Oktober-2015 kl. 13:50
Til top
pj2000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pj2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2015 kl. 14:00
Jeg har nu leget lidt med mulighederne og ja jeg gør mig måske nok unødige bekymringer.

Jeg kan godt få fx Irfanview til at opskalere og WMC gør det default. Om det så bliver pixileret at se på når der skaleres op til 4K, må en test i en forretning med en bærbar vise.

Jeg takker for input og ja du har ret i at det nok ikke skal afholde mig fra en 4K skærm.
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 21:28
Har lige købt 3 stk. Samsung UE-40JU6075 til ungerne, skal nok vende tilbage med en melding
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Strange Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2015 kl. 21:42
Måske et dumt spørgsmål, men:
Jeg er tæt på at købe et UHD tv men kom i tanke om følgende. Alt kører gennem min receiver, som er en Onkyo 608. Foran er der et klistermærke på, hvor det står 1080p.
Hvis jeg køber et UHD tv og eksempelvis ser en serie på Netflix i 4K, vil jeg så overhovedet få det vist i 5K, eller vil receiveren nedskalere til 1080p (full HD)?
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2015 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Måske et dumt spørgsmål, men:
Jeg er tæt på at købe et UHD tv men kom i tanke om følgende. Alt kører gennem min receiver, som er en Onkyo 608. Foran er der et klistermærke på, hvor det står 1080p.
Hvis jeg køber et UHD tv og eksempelvis ser en serie på Netflix i 4K, vil jeg så overhovedet få det vist i 5K, eller vil receiveren nedskalere til 1080p (full HD)?

Det bliver nok aldrig vist i 5kWink men mon ikke din receiver har mulighed for at sætte det til pass-through så den ikke rører ved 4k signalet?
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2015 kl. 05:45
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:


Hvis jeg køber et UHD tv og eksempelvis ser en serie på Netflix i 4K, vil jeg så overhovedet få det vist i 5K, eller vil receiveren nedskalere til 1080p (full HD)?


Hvilken "computer" bruger du til Netflix?
Er det fjernsynets egen, kommer billedet ikke gennem receiveren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2015 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Måske et dumt spørgsmål, men:
Jeg er tæt på at købe et UHD tv men kom i tanke om følgende. Alt kører gennem min receiver, som er en Onkyo 608. Foran er der et klistermærke på, hvor det står 1080p.
Hvis jeg køber et UHD tv og eksempelvis ser en serie på Netflix i 4K, vil jeg så overhovedet få det vist i 5K, eller vil receiveren nedskalere til 1080p (full HD)?

Det kommer an på hvad du ser Netflix med. Hvis det er TVéts indbyggede Netflix app, så har receiveren ingen betydning.
Er det derimod en ekstern afspiller, så har receiveren en betydning. 

Min gamle Onkyo 609, den mener jeg kunne klare 4K. Den skulle ihvertfald eftersigende kunne opskalere til 4K. Men da jeg ikke have noget eksternt at afprøve det med, og forøvrigt heller ikke et TV til det, så aner jeg ikke hvordan den håndterede det. Jeg mener at kunne huske at 608éren var nærmest identisk, udover den ikke var lige så kraftigt. Men hæng mig ikke op på det, for min 609´er havde et klistermærke på, hvor der stod 4K, mener jeg.

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2015 kl. 12:37
Man kan ikke får kommerciel 4k (netflix, amazon mv.) igennem en ældre receiver via HDMI. Årsagen er at de mangler HDCP 2.2, så de kan ikke lave Pass through og de kan heller ikke afspille lyden hvis signalet kommer via HDMI. Utroligt nok er der solgt masser af "4k kompatible" receivere som ikke har HDCP 2.2.

Det korte af det lange er at -hele- kæden, Afspiller > AV receiver > Skærm skal undestøtte HDCP 2.2 før der kommer 4k på skærmen.

Hvis receiveren ikke understøtter HDCP 2.2 vil kilden detektere dette og sende HD i stedet. Det kan så opskaleres til 4k, men det er naturligvis ikke lige så godt.


Redigeret af Trumle - 28-December-2015 kl. 12:51
Til top
Yrsa A. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-December-2016
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Yrsa A. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2016 kl. 11:18
Hej Jeg har et Samsung UE55KS8005 og jeg havde sat det til at påminde mig om en udsendelse jeg gerne ville se. Jeg fik gæster så jeg havde slukket på TVet men der kom en beske på TVet om at udsendelsen ville starte. Så jeg tror gerne at den opdatere automatisk i standby.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får fjernet alle de irriterende pop ops reklamer fra YouYube på TVet har prøvet med adblock men det ser ikke ud til at virke på Samsung.
YAH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu