recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombytning af lader, men nej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombytning af lader, men nej?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Vi har kun de små frække der hjemme måske konen har smidt de andre ud fordi de er store og grimme ;O)
Og hvilket model nummer står der så på de små frække, og er de alle ens og originale?
Der findes jo flere udgaver.  Wink

Mvh. JørgenT
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af KBAndersen KBAndersen skrev:

Det er f.. dårlig elektronik, styring af ladning til Iphone, Ipad, hvis ikke de kan tåle en anden usb lader. For mig lyder det fuldstændigt åndssvagt at der skal bruges præcis den rette usb lader. Elektronikken i Iphone burde kunne styre ladestrømmen og ikke laderen der styre strømmen.
Har ikke selv Iphone, men ungerne har plus Ipads og der har vi brugt tilfældige ladere. Er godt klar over Ipad gerne vil have en større ladestrøm , eller rettere de kan udnytte en kraftigere ladning. Vi har ikke problemer... Endnu.


Der er ingen der taler om at der skal bruges den rette lader. Du læser vist forkert.

Men en iPad kan trække mere end 5W under opladning, og derfor går opladningen hurtigere ved at bruge de medfølgende 10/12W opladere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


I høj grad da, når enhederne er ude af garatiperioden, er der ingen der tvinger dem til at ombytte den.

At du overhovedet kan få den tanke, at sikkerhedsmæssig brister og risiko for alvorlig konsekvenser ved almindelig brug, kun er dækket i garantiperioden og ikke hele produktets levetid, det er dybt rystende.

Jeg har svært ved at forestille mig, at en producent skulle have held med det.

Det er ikke for producenternes blå øjnes skyld, at de tit må trække produkter tilbage, der kan vise sig at afstedkomme sikkerhedsmæssige risiko. Det er i allerhøjestegrad også af hensyn til evt. retsligt efterspil, HVIS der skulle ske en ulykke. For producenten kan gøres ansvarlig for det, medmindre de kan påvise, at produktet er brugt forkert, eller de ikke kendte til risikoen, og dermed frasige sig skyld i ulykken. 
I den pågældende sag er det meget svært for Apple, at skulle gøre det nu, netop fordi de selv har meldt ud, at produktet ved normal/almindelig brug indebærer en risiko.

Mig bekendt er der INGEN garantiperiode/lov/whatever, der frasiger en producent dette ansvar. 

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



De kunne bede folk om at smide dem ud! 

Smide dem ud?? 

Der er jo ikke tale om et produkt der holder op med at virke. Snarer tværtimod er der tale om et produkt, som virker "lidt for godt". Faktisk så "godt", så det kan starte en brand.
Så der er tale om et produkt der kan ændre funktion på en uhyre og temmelig farlig måde, ved almindelig brug! (En funktion der forøvrigt ikke er beskrevet i produktets vejledning, af gode grunde).
Og endnu værre.
Nu må man formode, at denne sikkerhedsbrist og risiko dermed har været tilstede fra start. Hvilket rent faktisk kan få den betydning, at forbrugerne kan få medhold i at hæve købet, på HELE produktet. Specielt når Apple er så vanvittige, at stille som krav, at man skal oplyse et serienummer på et produkt, som ikke har direkte relation til det fejlagtige produkt. Og endnu mere, hvis de også er solgt i løssalg. Det vil nok ikke ske i denne sag. Men en dom om at ombytte laderen kvit og frit for forbrugeren, uden indblanding af yderligere enheder/serienumre/whatever, den vil stensikkert falde!

Rent principielt er der ihvertfald INTET til hindre for at køre en sag på det. Og den vil efter min vurdering vindes til enhver tid, fordi der er tale om en temmelig alvorlig sikkerhedsbrist, der kan få fatale konsekvenser, ved almindelig brug.

Jeg venter spændt på om der kommer en reaktion fra forbrugerombudsmanden i den her sag. For den måde den behandles på af Apple, den er under al kritik! Og indtil de ændre holdning, så vil jeg da klart opfordre folk til at tænke sig en ekstra gang om, inden de vælger et Apple produkt. Alene risikoen i sig selv er alvorlig nok, selvom den måske er lille. Men skal der også være problemer med ombytning, så mener jeg Apple selv har kridtet stregen op!
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 13:25
Nå men jeg var forbi Humac Rødovre, hvor de tog imod 3 stik, og jeg skulle bare oplyse 1 serienummer. Det var ikke nødvendigt med telefonen, bare nummeret. Jeg ville så få dem i løbet af 4-6 dage. Om det holder ved jeg ikke, men intet problem med at komme af med dem.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 14:48

 Vi har netop fået bekræftet, at der er afsendt et større antal USB-strømadaptere fra Apple, som vi forventer at modtage i morgen formiddag, fredag d. 19. juni, på vores centrallager.

Vi har sat alle de nødvendige ressourcer af til at håndtere opgaven. Derfor regner vi med, at de første kunder vil blive kontaktet pr. SMS i løbet af fredag eftermiddag, når deres USB-strømadapter er klar til afhentning i butikken.

Vi håndterer de indleverede USB-strømadaptere i den rækkefølge, de er blevet indleveret, så de ældste indleveringer bliver håndteret først.

Tusind tak for jeres forståelse.



Redigeret af Flemming Larsen - 19-Juni-2014 kl. 14:49
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


I høj grad da, når enhederne er ude af garatiperioden, er der ingen der tvinger dem til at ombytte den.

At du overhovedet kan få den tanke, at sikkerhedsmæssig brister og risiko for alvorlig konsekvenser ved almindelig brug, kun er dækket i garantiperioden og ikke hele produktets levetid, det er dybt rystende.

Jeg har svært ved at forestille mig, at en producent skulle have held med det.

Det er ikke for producenternes blå øjnes skyld, at de tit må trække produkter tilbage, der kan vise sig at afstedkomme sikkerhedsmæssige risiko. Det er i allerhøjestegrad også af hensyn til evt. retsligt efterspil, HVIS der skulle ske en ulykke. 
Jeg har her i foråret fået ombygget min ca. 9 år gamle Bosch opvaskemaskine uden beregning, efter at have tilmeldt mig reparation efter landsdækkende annonce kampagne med advarsel om brandrisiko. 
Der var allerede brændt huse ned eller køkkener brandskadet pga. overophedning af relæ til varmelegeme.
Det var flere årgange og modeller der havde problemet. Min var en af de "nyere" årgange, så der var nok en del der allerede var skrottet. 
Og vi blev ikke bedt om "bare at smide dem ud"  LOL

Mvh. JørgenT

Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 17:24
ja du vil altid skulle udbedre direkte produktionsfejl, om så produktet er enormt gammelt, derfor der også sker tilbagekaldelser af biler.

du har et retsligt ansvar, ved direkte design fejl.

en sådan en lader kan lave en brand, hvis det er pga. en design fejl, så vil apple stå til ansvar, eneste grund de bytter.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


du har et retsligt ansvar, ved direkte design fejl.



Det vil jeg godt læse mere om, kan du pege på, hvilken lovtekst der beskriver det?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 01:35
Lige lidt hurtig info: Jeg har en iPhone 4S og en iPad 2, begge er ens på rigtig mange måder.
Laderen til iPhone er en 5v 1.0a og laderen til iPad er en 10v 2.0a altså det dobbelte, og ja, den lader os ca dobbelt så hurtigt min iphone op.. og nej, den har til dato ikke taget skade af det.

- kan ikke udelukke andre har oplevet anderledes, men det nu min situation Smile
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 04:19
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Laderen til iPhone er en 5v 1.0a og laderen til iPad er en 10v 2.0a


5V, 2A formoder jeg.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu