recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor - Sony/Panasonic/JVC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor - Sony/Panasonic/JVC

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Ugh Togoth Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ugh Togoth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor - Sony/Panasonic/JVC
    Sendt: 21-Juni-2014 kl. 17:50
Hej
Jeg kan se, at der er god krig mellem fans af forskellige projektormærker, men derfor prøver jeg alligevel at høre holdningen til nedenstående.
Jeg er selv ved at etablere en hjemmebio i kælderen. Og jeg skal have en projektor til et 130 tommer lærred.
Det skal bruges både til film ved totalmørklægning, men også af knægten til Playstation og til at se tv, sport og lignende med lidt lys tændt.

Jeg så Panasonics Pt-AT6000 for nogle år tilbage og havde egentlig tænkt, at jeg ville købe denne projektor.
Den kan nu fås til omkring 14.000 kr.:
http://www.heise.de/preisvergleich/panasonic-pt-at6000e-a841411.html

Jeg var inde i HiFi klubben og se den nye Sony HW55, og den var godt nok også lækker, men koster også 23.000.
Så er der JVC, som mange snakker om, men som rent lysstyrkemæssigt, nok ikke magter de 130 tommer, når der ikke er totalt mørklagt.

Så mit spørgsmål går egentlig på, hvad I ville gøre, købe Panasonic'en til en fornuftig pris og så evt. købe en ny projektor om nogle år, eller købe den nye Sony?
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBtv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 20:38
Hej !

Jeg har selv købt Panasonic AT6000 til min kælder. Anvendelsen er stort identisk med din, film stort set mørklagt (min bedre halvdel vil typisk gerne have en lille læse lampe tændt). Derudover bliver der spiller Wii & Xbox i omgivelser med indirekte lys bag prjektoren. Det fungerer fint.

Mit lærred er lidt specielt, i 16:9 er det 200 * 112 = 90", mens det i 2.35:1 er 235 * 100 cm = 100"

Jeg vil sige at til mit behov, så er der rigeligt lys - jeg anvender altid lampe i low mode. Men hvis du skruer op til 130", så begynder jeg at tvivle på at der er lys nok - specielt i spille situationen.

Det er så iøvrigt en fed feature når projektoren selv zoomer ud fra 16:9 til 2.35:1 når den opdager 2.35:1 formatet Smile

Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 21:17
Sony HW40 kunne også være muligheder og den fåes for 18k.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 23:26
Jeg ville smide Panasonic ud af overvejelserne og tage Sony, baseret på lærredsstørelse.
Til top
Ugh Togoth Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ugh Togoth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 00:24
JBtv:
Tak for indsparket. Som du selv siger, så ved jeg ikke, hvor meget betydning de ekstra 30 tommer vil have. Men hvis jeg kan få nogenlunde samme effekt, som du har opnået, så tror jeg, at jeg bliver godt tilfreds.

Kec2:
Ja det er måske ikke værd de ekstra 5.000 at skyde i 55'eren. Det er der i hvert fald nogle anmeldelser, der siger. Så er vi tættere på rent prismæssigt.

Naiera:
Ja det er det, jeg kan frygte lidt ved Panasonic'en, om det bliver for flad en fornemmelse. Jeg ved ikke, om der er andre i denne prisklasse, der ville kunne blæse et 130 tommer lærred op, specielt hvis rummet ikke er helt mørklagt. For mig er det et stort turn off, hvis billedet er fladt og svagt.

Jeg hælder umiddelbart mest til Sony'en, selvom jeg ikke tidligere har været så vild med deres tv og motion handling. Det skal også siges, at jeg så en demonstration af noget HD snowboarding på HW55, og selvom det så godt ud, super skarpt, masser af lys, så var jeg ikke blæst væk af måden, den viste de hurtige bevægelser på. Men jeg har heller ikke set noget, der ser bedre ud. Jeg har dog kun kigget på projektorer i denne prisklasse.

Redigeret af Ugh Togoth - 22-Juni-2014 kl. 00:26
Til top
Thompson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-April-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thompson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 09:00
Hejsa, nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis du bor i nærheden af Randers, skal jeg gerne give en demo af min panasonic pt-at5000, og vise at den sagtens kan oplyse mit 145 tommer lærred i low mode, uden at det efter min mening bliver en flad fornemelse. Dette er selvfølgelig min præference, din kan være anderledes. Men du kan smide en PM, hvis dette skulle have interesse. Eller god jagt
Til top
Ugh Togoth Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ugh Togoth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 10:06
Thompson:
Mange tak for tilbuddet. Jeg bor dog på Djævleøen, så det er en lidt lang tur at tage. Men det lyder da godt, at du ikke har udfordringer med lysstyrken på et endnu større lærred. En af styrkerne ved Panasonic, da den kom ud, var jo netop også kraftig lysstyrke.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 10:44
Jeg har nu heller ingen problemer med at se noget i dagslys, så f.eks. Tyskland vs. Ghana på min Pana 5000 uden mørklægning. ( ECO mode, biograf 2 )

Jeg har et 280 cm. bredt 21:9 lærred ( svarer ca. til et 130" 16:9 )

Men skal jeg se en film vil jeg helst gøre det ved mørklægning ( ECO mode, Rec.709 )
Til top
Ugh Togoth Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ugh Togoth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 11:14
Det lyder godt.
Så hvis lysniveauet ikke er et issue, hvordan er den øvrige performance så, mellem de to projektorer?
Er Sony generelt bedre, nu er det trods alt nyere projektorer samt en højere pris (men Panasonic prisniveau var også langt højere, da den først kom frem).
Hvis man skal ofre et par tusinde på kalibrering af Panasonic'en kontra Sony for at opnå samme niveau, som Sony har out of the box, så er det jo også noget, der skal tillægges prisniveauet.
Sortniveauet på Sony er måske også en anelse bedre?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 11:21
Jeg kan ikke svare på om Sony er bedre, da jeg ikke har set den live.

Men jeg ved at hvis du skal se forskelle i sort niveau, så skal der mørklægges totalt og du skal investere i et sindsygt godt lærred ( læs også dyrt ) evt. gray.

Syntes nu at kalibring out-of-the-box på Pana'en er meget fin
Til top
Ugh Togoth Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ugh Togoth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 11:33
Ok.
Jeg har umiddelbart ikke tænkt mig at købe et meget dyrt lærred, skal det lige siges. Måske bare et fastramme Multibrackets 130 tommer til en 4.500. Der er sikkert nogen, der vil sige, at det er endnu vigtigere at bruge mange penge på lærredet, måske endnu vigtigere, end hvilken projektor, jeg køber. Men jeg er lidt skeptisk ift. dette, når vi snakker fastramme, ligesom med at købe meget kraftige og afskærmede højtalerkabler og lignende. Jeg vil gerne have en rigtig god kvalitetsoplevelse på hjemmebioen, men jeg vil ikke betale mere for, at få en forbedring, som jeg næsten skal benytte måleudstyr for at se eksisterer. Jeg kan sagtens tage fejl, da jeg ikke har så meget erfaring med hjemmebio (har dog arbejdet som operatør i flere biografer i mine unge dage i en 7 års tid).
Jeg købte dog et fastramme 130 tommer multibrackets lærred til mødelokalet på mit arbejde for nogle år tilbage, og jeg synes, at det virker nogenlunde. Nu ser jeg dog ikke film på dette...
Til top
Thompson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-April-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thompson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 11:39
Performance mellem de 2 må være en personlig præference, da de begge er rigtig gode, ligesom jvc. Om sort niveauet er bedre på sonyèn skal jeg være usagt, da jeg ikke har set dem direkte mod hinanden, men jeg tror vi er i flueknepperi. Ligegyldigt hvad du vælger er jeg sikker på du bliver tilfreds. NB: Jeg har ikke kaliberet min og kører cinema1, da det for mig giver de mest korrekte farver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu