recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dirac i BowieCool´s hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dirac i BowieCool´s hjemmebio

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 13:43
Nu er det faktisk første gang, at jeg hører EQ hos mig (ud over sub EQ). Jeg er jo blevet oplært med at audyssey osv var noget man skulle holde sig langt væk fra Smile

Men jeg må da sige, at Dirac bestemt gør noget ved lyden, som får den til at lyde mere behageligt. 

Så jeg regner med, at jeg vil prøve en minidsp (parametrisk EQ) i den nærmeste fremtid. 


Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Okay. "Ved" Dirac godt at det er fronter+sub der måles samtidigt?

Nej det gør Dirac ikke. Da Bass management først sker i receiveren, og dette kan man ikke fortælle Dirac. Jeg skrev faktisk en mail til dem angående delay´et til sub´en, når basemanagement er aktiv. Og de indrømmede der mere eller mindre er et form for teoretisk problem i det. Her er hvad jeg skrev:

"Jeg har en HTPC tilsluttet min receiver (Pioneer SC-LX-75). Receiveren er sat til PURE DIRECT, og højttalerne er sat til SMALL 80HZ Crossover.

Dirac justerer automatisk "delay" mellem alle kanaler og LFE. Men når Dirac sender et lyd signal til eksempelvis venstre front højttaler, så vil min receiver sende lyd <80HZ til subwooferen. Dirac ved jo ikke at lyden <80hz bliver omdirigeret til subwooferen. Får man så ikke et forkert "delay" mellem højttaleren og subwooferen?"

Og deres svar:

"Hi Thomas,

I have used google translate to send you a reply in danish, get back to me if it seems incorrect.

Your question is a valid (and good) one. The answer is maybe. Sometimes it can work, sometimes the bass management will mess up the compensation, so the safe option is to turn off bass management.

To achieve this you may have to consult the manual for your receiver, I would try to:

1. Set all speakers to large. While that is not how you will use them, they will be compensated as large, then the highpass will be applied afterwards.

2. Turn off bass indirection/bass management. How this is done depends on your receiver. Maybe it is enough to say the speakers are large.

3. After measurement the speakers can be set to small again.

 

An effect of this however is that the bass part that is suppose to go to the small speakers, but instead go to the subwoofer will be uncompensated. To get around this you will have to handle the bass management in the computer.

You can also try to do the measurements with the speakers set to small, and the bass management turned on. If it sounds good all is fine. I dont think they delay values will be that off, but the recorded impulse responses may be hard to compensate as they dont represent a single speaker. This depends on the room, speakers, placement etc. I recommend that you try this option first though.

Please get back to me again if you have any additional questions."

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

For det ser ud til, at den tror det er front right alene hvilket jo vil resultere i nogle ret mærkelig filtre på front right.

Hvordan mærkelige filtre?

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvordan er I så kommet frem til den sub-target I har valgt? Den er jo over 10db nede ved 80hz (hvor den burde være 6db nede).

Det er fint du gør mig opmærksom på dette, for det er noget af det jeg ikke ved nok om endnu. Den sub-target er bare den Dirac selv foreslog.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 08:55
Jeg er meget enig i, at man bør måle i Dirac med alle højttalere sat til large (nævnte jeg vidst også forleden i en anden tråd).

Ift "mærkelige filtre", så mener jeg, at hvis Dirac tror den måler front alene men rent faktisk måler sub, så vil den jo prøve at rette ting på fronten som egentligt er subwooferen. 

Dirac tror f.eks. her, at fronterne har et dip under 80hz. Det vil den prøve at rette, men der vil jo ske hat, da det er subwooferen der spiller i det område.


Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvordan er I så kommet frem til den sub-target I har valgt? Den er jo over 10db nede ved 80hz (hvor den burde være 6db nede).

Det er fint du gør mig opmærksom på dette, for det er noget af det jeg ikke ved nok om endnu. Den sub-target er bare den Dirac selv foreslog.

Hvis crossover er sat til 80hz, skal sub+front/center/surround følgende nedenstående (sub følger kurven under 80hz og de øvrige kurven over):



Gør de ikke det, vil selve overgangen når de spiller samtidigt ikke være korrekt. En evt. target kurve kan få ovenstående til at se anderledes ud, men den skal som udgangspunkt stadig følge det.

Et real-life eftermålt eksempel fra skod-eq med sliders som ikke når Dirac til sokkeholderne Big smile:

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:50
for satan det er en nice respons....målt
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 11:42
Ja, det var da vildt. Er det hjemme hos dig Jonas?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Ja, det var da vildt. Er det hjemme hos dig Jonas?
Yeah, det er målt over fire mikrofoner.

Efter kalibrering smider jeg denne target på:


Det gør det hele lidt mere underholdende i bassen :-)
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 11:55
Tror jeg gerne! :-) Vanvittig kurve, hvor meget smoothing? Hvad for noget EQ har du på, har du EQ på?! hehe
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Tror jeg gerne! :-) Vanvittig kurve, hvor meget smoothing? Hvad for noget EQ har du på, har du EQ på?! hehe
For ikke at skabe for meget off-topic i denne tråd, har jeg kørt samtalen videre i min egen biotråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119336&PID=1345732&title=frederiksberg-bio#1345732
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Ift "mærkelige filtre", så mener jeg, at hvis Dirac tror den måler front alene men rent faktisk måler sub, så vil den jo prøve at rette ting på fronten som egentligt er subwooferen. 

Dirac tror f.eks. her, at fronterne har et dip under 80hz. Det vil den prøve at rette, men der vil jo ske hat, da det er subwooferen der spiller i det område.

Når Dirac hæver området 50-120hz på på fronterne, og de er sat til small/80hz, så vil både fronter og sub blive boostet. Selvom receiveren "deler" signalet ved 80hz, vil det jo stadig være "boostet" fra 50-80HZ.


Redigeret af armani-thomas - 07-Juli-2014 kl. 16:02
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 16:01
EDIT: Fail

Redigeret af armani-thomas - 07-Juli-2014 kl. 16:02
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Ift "mærkelige filtre", så mener jeg, at hvis Dirac tror den måler front alene men rent faktisk måler sub, så vil den jo prøve at rette ting på fronten som egentligt er subwooferen. 

Dirac tror f.eks. her, at fronterne har et dip under 80hz. Det vil den prøve at rette, men der vil jo ske hat, da det er subwooferen der spiller i det område.

Når Dirac hæver området 50-120hz på på fronterne, og de er sat til small/80hz, så vil både fronter og sub blive boostet. Selvom receiveren "deler" signalet ved 80hz, vil det jo stadig være "boostet" fra 50-120HZ.
Det er sandt, men hvad sker der så når den også måler sub alene og booster den mellem 50-120hz? Så er både front og sub boostet i det område, og så går det helt amok :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er sandt, men hvad sker der så når den også måler sub alene og booster den mellem 50-120hz? Så er både front og sub boostet i det område, og så går det helt amok :)

Til sub/LFE alene laver den et andet filter/target. Det var det som så sådan ud:



Det skulle så kun have været 6db nede ved 80hz, men så ved vi det til næste gang ;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu