recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos i hjemmet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos i hjemmet

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby Atmos i hjemmet
    Sendt: 11-Juli-2014 kl. 09:19
Jeg er gået igang med at bygge en 5x7m biograf, og vil fra starten af forberede den til Dolby Atmos, det vi sige trække kabler i væggene/loftet til 4 ekstra overhead kanaler. Men det er ikke lykkedes mig, at finde en guide til højtaler positioner ved et 7.1.4 setup, er der nogen der ved, hvor man kan finde sådan en guide.

(redigeret 7.4.1 ændret til 7.1.4)


Redigeret af dr gonzo - 11-Juli-2014 kl. 13:49
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 09:27
Har dolby ikke det på deres hjemmeside? Det kommer vel også an på højtaler konstruktionen, hvor de skal monteres
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 09:48
På deres hjemmeside har jeg kun kunne finde en guide til store biograf sale. Det jeg specielt er interesseret i at vide, er om man skal placere 2 af de 4 loftkanaler foran lyttepositionen og 2 bag ved. Eller 2 lige over og 2 tættere på lærredet, eller alle 4 foran lyttepositionen. Da jeg laver højtaler terminaler, til udtag, direkte i vægge og loft, vil det være fedt at vide hvor stikkene skal placeres, så jeg undgår synligt kabeltræk.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 10:48
Hvis det stod til mig ville det være en 11.4.6 kombi, som jeg mener vil være den perfekte kombi til hjemmebrug, men kræver sit udstyr, plads og pengepung:

Fronter Left Center Right, som i et traditionelt setup - gerne nogle større modeller højtalere end de øvrige.

4 Side Surround og 4 Rear Surround, jeg forventer noget større rum skal benyttes for optimal udnyttes af Atmos samt når Atmos nu er object orienteret, vil der være minimale tekniske udfordringer i hvertfald teoretisk. Man kunne starte med et sæt sides og rear, som i et alm. setup.

6 Top - en række foran vinklet mod lytte position, en lige over og en bagved igen vinklet mod lytteposition. Det siger jeg pga. erfaring med Atmos Biografer den bedste performance er bare sidde under den eneste række af top højtalere, som er vinklet direkte ned mod lytteren. Man kunne starte med en række lige over lyttepositionen eller to rækker, en foran og en bagved lytte positionen.

4 subwoofere, en til hvert hjørne. Jeg har en idé om at det er meget vigtigt at kunne få så lav en Seat-to-Seat Variation som muligt, hvilket man vil få ved at benytte 4 subwoofer. Dette fungerer self også ved et traditionel setup. Man kunne starte med 2 subs.

Hvornår det så bliver muligt at processere mere end de 11 kanaler, som er begrænsningen på alle undtagen Trinnov's Altitude 32, er så en anden snak, men ovenstående ville være mit bud på en perfekt hjemme Atmos bio, som man kunne bygge op over flere faser.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 11:04
Spændende afsnit fra HTG vedr dolby atmos

Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 13:41
Kenzo85 >>> Det lyder som en våd drøm, men også som overkill. Som jeg skriver er er der tale om et 35m2 rum (5x7m) og det kommer ikke på tale at installere 21 lydenheder. Men 4 top højtalere er det jeg regner med at sætte op, og jeg synes bestemt også at det lyder som det mest rigtig med to foran og to bag "the sweet spot".

Berdel >>> Tak for link. Jeg tjekker videoen i aften. 
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Kenzo85 >>> Det lyder som en våd drøm, men også som overkill. Som jeg skriver er er der tale om et 35m2 rum (5x7m) og det kommer ikke på tale at installere 21 lydenheder. Men 4 top højtalere er det jeg regner med at sætte op, og jeg synes bestemt også at det lyder som det mest rigtig med to foran og to bag "the sweet spot".

Berdel >>> Tak for link. Jeg tjekker videoen i aften. 

Fornuftigt, jeg vil også benytte mig af 2 subs, hvis det kan lade sig gøre. 

Men du har da godt nok en fornuftig størrelse rum at gøre godt med, hvor højt har du til loftet ?
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 15:40
Da rummet pt. er ved at blive tegnet og jeg endnu ikke kender de præcise mål for lydisolering og akustisk dæmpning af gulv og loft, ved jeg ikke præcist hvor højt der bliver, men vi sigter på en højde på minimum 240cm.

Jeg vil også gerne ha' to subs. Men da jeg skal betale 22.000 pr. sub eks. moms, starter jeg lige med en.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 16:08
Jeg har netop hørt fra en lydteknikker, at det kan være en dum ide at bruge tripolet højtalere til surround kanalerne i et Atmos setup, da jeg så ikke ønsker at lyden bliver diffus. Giver det mening? Eller vil I stadig vælge tripolet til side- og bagkanalerne?
Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 16:10
Må man spørge om hva det er for sindsygt udstyr du skal have i??
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 16:28
MK Sound 150 setup og subben er MK Sound X12.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 17:04
M&K Sound S150mkII til 5x7m2? Det er en fed højttaler (Jeg har selv haft den), men til et rum på den størrelse ville jeg kigge efter noget andet. Procella, JBL Pro/Synthesis eller lign.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu