recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - subwoofer for stor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

subwoofer for stor?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: subwoofer for stor?
    Sendt: 17-August-2014 kl. 12:06
Hej

Jeg har 7 stk Paradigm Milleniaone og en Velodyne 1200r subwoofer. Det spiller egentlig godt ved højt lydstyrke med det er som om at der mangler bund ved lavere lydstyrke. Det er kaliberet med Audyssey XT32. Jeg snakkede med en om at det måske ville være en ide med en mindre subwoffer som ikke ville være så voldsom i forhold til de små Paradigm. Er der noget om snakken. Skal jeg evt har to subwoofer, Velodyne til det rigtig dybe og en mindre til at hjælpe Paradigm højttalerne. Min forstærker er en Marantz sr7008.

/Ole :)
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 12:45
Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste fordel ved at skifte din sub ud til en mindre model. En stor sub kan godt spille lavt. Hvis du har problemer med ujævn frekvensgang kan det nok være en fordel med to subs, men det løser ikke nødvendigvis det aktuelle problem ( at bassen lyder tam ved lavt lydtryk).
 
Kan du ikke lave to "profiler" på forstærkeren. En til lavt lydtryk hvor der er skruet lidt ekstra op for subben og en anden til højt lydtryk hvor sub er indstillet lidt mere neutralt. Sådan ville jeg nok forsøge at løse den problemstilling.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 12:48
Mon du kører med høj nok delefrekvens? Små højttalere kræver basunderstøttelse på min 120-150 Hz

Redigeret af Kampus - 17-August-2014 kl. 12:49
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 12:57
Jeg har sat delefrekvensen ved 120hz. Det er som at subwoofere "tager over" når jeg skruere mere op for den ved lav lydstyrke. Velodynen giver super super dybe lyd effekter, men tænkte på om fx en 8" "hurtig" subwoofer ville være bedre ved 120 til ca. 80 Hz.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 13:06
Man skal ikke undervurdere hvad et stort membranareal betyder. Med en 8 tommer halverer du arealet ift 12 tommer. Tror ikke en mindre blir hurtigere end din Velodyne. Men måske er to 8 tommer Velodyne bedre end een 12 tommer, da du så får en "basenhed" ved hver front.

Det kan meget vel være en fordel, da jeg f.eks. også savner bas ved musik med een sub. Jeg har meget mere ud af at lade mine fronters 2x8 tommer i hver højttaler klare hele bas opgaven.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 18:09
Kampus er det ikke én aktiv og én slaveenhed der er i hver af dine højttalere?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Kampus er det ikke én aktiv og én slaveenhed der er i hver af dine højttalere?

Jo men slaven leverer skam også bas.
Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Hej

Jeg har 7 stk Paradigm Milleniaone og en Velodyne 1200r subwoofer. Det spiller egentlig godt ved højt lydstyrke med det er som om at der mangler bund ved lavere lydstyrke. Det er kaliberet med Audyssey XT32. Jeg snakkede med en om at det måske ville være en ide med en mindre subwoffer som ikke ville være så voldsom i forhold til de små Paradigm. Er der noget om snakken. Skal jeg evt har to subwoofer, Velodyne til det rigtig dybe og en mindre til at hjælpe Paradigm højttalerne. Min forstærker er en Marantz sr7008.

/Ole :)


Jeg har en Velodyne spl 1200 ultra, den kan slet ikke spille i et hjørne, så fjerner auto kalibreringen dybbassen, og det føles netop som om der kun er bas ved høje lydtryk, fordi man bliver snydt til at tro der er dybbas pga. lydtrykket. så flyttede jeg den 1 meter væk fra hjørnet og lavede en ny kalibrering, det virkede rigtig godt, jeg kører med delefrekvens på 80hz til nogle DLS R66
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2014 kl. 07:31
det er naturligt at der er mindre bas ved lav volumene. Der er derfor at man i gamle dage havde loudness. Og i dag har dolby volume etc.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2014 kl. 08:09
Min står netop i et hjørne. Godt tip, jeg prøver at flytte subwoofer pg køre en ny kalibering af subwoofer og receiver.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2014 kl. 21:57
Har lige fået flyttet subben fra hjørnet og på den anden side. Xt32 målingen ville have at subben skulle skrues op, og det lyder meget meget bedre end at da det var rummet som spillede med før. Tak for hjælpen.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 01:06
Dejligt. Tillykke med den nye lyd.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu