recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret ved privat handel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret ved privat handel?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:28
@PerW

For det første er det sjældent - når der er tale om en handel mellem to private over nettet - at man tager stilling til reklamationsspørgsmålet. Jeg har fx aldrig diskuteret indskrænkninger i reklamationsretten ved handler med andre recordere-brugere. Der er heller intet, der tyder på det i nærværende sag, og som sådan går jeg derfor også ud fra, at der stadig er reklamationsret på. Men trådstarteren kan måske bekræfte, at der blev aftalt ingen reklamationsret/købt som beset eller lign.?

Og i øvrigt vil en evt. indskrænkning i reklamationsretten næppe have betydning for købers adgang til at gøre gældende, at han er blevet fejlinformeret - som der jo er tale om her. (jeg skal understrege, at jeg ikke konstaterer, at køber er blevet fejlinformeret, men blot konstaterer, at køber mener, at han er blevet fejlinformeret).
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:25
Men nok juridisk ævl og kævl. Jeg føler ikke jeg har handlet i ond tro, så jeg foretager mig ikke mere.

Hvis køber sender staven retur, nægter jeg at tage i mod, og så går pakken vel retur?

Så må jeg afvente om der kommer yderligere anklager? Eller hvad skal jeg gøre? Orker ikke selv at gøre mere ud af det.
          
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:17
Among: Jeg tror du hæfter dig for meget i de ridser jeg har snakket og rådført mig omkring. Jeg kender ikke noget til den ridse som køber snakker om, den er kommet efterfølgende. Korrekt at der var en ridse i staven, men det er altså ikke den han mailer et billede af?

Men jeg nægter bare at modtage pakken, så bliver den vel bare sendt retur, ikke?


Jeg har ikke oplyst om nogen reklamationsret, dvs. jeg heller ikke har lovet at der er nogen.
          
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:


Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Købeloven gælder for alle køb. Det er kun fra § 72 og ned, at reglerne kun gælder for forbrugerkøb.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961


Du har ret i at købeloven gælder. Kan jeg godt se, når jeg læser den.

Men det hjælper ikke køber ret meget:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Brugte-varer-paa-nettet/Saelger-selv-varer?tc=761E04E4D61B417DA3D03F9371AB37F0

Hvis du har solgt varen uden reklamationsret, hæfter du ikke for mangler ved varen, medmindre du har tilbageholdt væsentlige oplysninger om den eller bevidst har givet køberen misvisende oplysninger.

Og hvis man har givet rigtgi oplysninger, som det lyder til i dette eksempel, så kan køber ikke gøre så meget (hvis sælger har oplyst at det er solgt uden reklamationsret).
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:59
@ladiesman217

Men man kunne trods alt se den så meget, at du valgte at rådføre dig omkring den, og desuagtet valgte ikke at oplyse køberen om den.

Nedenstående skal læses med forbehold, da problemstillingen, med de nye ridser, hurtigt bliver lidt kompleks. Såvidt jeg kan forstå, så er varen nu behæftet med flere ridser, hvoraf du har påført nogle, mens køberen har påført de resterende.

Med hensyn til de nye, ukendte, ridser, så er det som udgangspunkt køberen, der bærer bevisbyrden i relation til disse. Om køberen kan løfte bevisbyrden i relation hertil, tør jeg ikke gøre mig klog på. (Dette er i øvrigt en modifikation til forbrugerkøbs-situationen, hvor der som bekendt er en 6 måneders formodningsregel for fejl og mangler - men den kan du være ligeglad med, da der jo ikke er tale om forbrugerkøb).

Køberen vinder ikke noget ved uden videre at sende varen retur. Umiddelbart kan du bare nægte modtagelsen (og det er vel egentlig det, man vil anbefale). Og hvis varen pludselig går tabt i posten, så er det køberen, der sidder tilbage med lorten. Køberen skal have et retsgrundlag - fx enten en aftale med dig eller en dom fra domstolene - før han meningsfuldt kan sende varen retur.

- Men problemstillingen besværliggøres naturligvis af, at du anerkender, at varen havde nogle ridser, og at du ikke oplyste om dem. Og som sådant lyder det til, at du overfor køberen også har anerkendt, at den blev solgt med ridser, som du ikke havde oplyst om i annoncen. Om det vil have betydning for bevisbyrden i relation til de nye ridser, tør jeg ikke udtale mig om, men man kunne "frygte" det.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:



Det er nu dig der blander tingene sammen.

Købeloven gælder kun ved handel mellem en erhvervsdrivende og en privat person.

Dette betyder at købeloven IKKE gælder:
- ved handel mellem 2 privat personer
- Eller mellem 2 erhvervsdrivende. Så når et firma handler med et andet firma er der hverken returret eller reklamationsret som beskrevet i købeloven.

Som jeg forstår det, er dette et køb mellem 2 privat personer, så her gælder købeloven ikke.

Jeg synes nu også at det er lidt underlidt at der er gået flere dage, før at køber opdager "fejlen".

Jeg ville ikke gøre noget. Køber kan reelt kun føre et privat søgsmål. Dette indebær at han selv skal betale for at føre en retsag og det kan ikke betale sig for 800 kr.

Og ja. Man er meget dårligt stillede ved handel mellem private. Især hvis varen sendes.

Tit kan det være en god ide at dokuenterer det solgte med en masse billeder lige inden de sendes.


Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Købeloven gælder for alle køb. Det er kun fra § 72 og ned, at reglerne kun gælder for forbrugerkøb.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:




Han har ikke ret til at fortryde! Men han har efter omstændighederne ret til at hæve købet, hvis varen er mangelfuld. Det er meget vigtigt at adskille de to ting - også fordi jeg kan se, at mange åbenbart blander tingene sammen og dermed misinformerer dig.

Fortrydelsesretten fremgår af forbrugeraftalelovens § 18:

<span ="paragrafnr"="" id="Par18_Stk1">§ 18.</span> Forbrugeren kan
træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med
reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået
uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.


Hævningsadgangen fremgår af købelovens § 42:

<span ="paragrafnr"="" id="Par42_Stk1">§ 42.</span> Angår købet en
bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet
eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt.


Din køber kan ikke gøre fortrydelsesretten gældende efter den øverste paragraf, men han kan (muligvis) gøre den nederste gældende.





Det er nu dig der blander tingene sammen.

Købeloven gælder kun ved handel mellem en erhvervsdrivende og en privat person.

Dette betyder at købeloven IKKE gælder:
- ved handel mellem 2 privat personer
- Eller mellem 2 erhvervsdrivende. Så når et firma handler med et andet firma er der hverken returret eller reklamationsret som beskrevet i købeloven.

Som jeg forstår det, er dette et køb mellem 2 privat personer, så her gælder købeloven ikke.

Jeg synes nu også at det er lidt underlidt at der er gået flere dage, før at køber opdager "fejlen".

Jeg ville ikke gøre noget. Køber kan reelt kun føre et privat søgsmål. Dette indebær at han selv skal betale for at føre en retsag og det kan ikke betale sig for 800 kr.

Og ja. Man er meget dårligt stillede ved handel mellem private. Især hvis varen sendes.

Tit kan det være en god ide at dokuenterer det solgte med en masse billeder lige inden de sendes.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:10
Ja det giver jeg dig fuldstændig ret i, men man kan/kunne altså næsten ikke se den.

Jeg mener bare at når jeg nævner den har været brugt en enkelt gang, og har ridser der svarer til lommeridser i en mobiltelefon, så burde det være nok?

Nu bliver situationen så spændende, for nu har køber lige mailet nogle billeder til mig, med en ridse jeg ikke kender noget til? Han påstår det ikke er ham, men så er det sket under transport, eller ja? Det er nok påstand mod påstand?

Ydermere så siger køber at staven sendes retur og køber forventer jeg overfører pengene tilbage. Hvordan skal jeg lige forholde mig til det, hvis køber rent faktisk gør det? Bare sådan ud af ingenting?


Redigeret af ladiesman217 - 26-August-2014 kl. 17:12
          
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:05
@ladiesman217

Du har jo tydeligvis været opmærksom på ridsen og har endda rådført dig omkring ridsen. I sådan en situation burde du med al sandsynlighed også have nævnt den i annoncen - det vil min umiddelbare vurdering i hvert fald være.

Det ligger indenfor rammerne af det, man kalder oplysningspligten, at man orienterer køberen omkring forhold, man antager, har betydning for købers vurdering af genstanden. Og når du selv har været så opmærksom på den, så vil det være naturligt at antage, at køber også vil være opmærksom på den.

Ved en hurtig Google-søgning fandt jeg frem til følgende, der er formuleret af et advokathus omkring oplysningspligten (ganske vist fortrinsvis i relation til forbrugerkøb, men alligevel en brugbar formulering af oplysningspligten også i relation til civilkøb):

Oplysningspligten indebærer, at sælger hverken må give urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie oplysninger.

kilde: http://www.drachmann.com/sites/default/files/mediearkiv/PDF/januar2014/saelgers_oplysningspligt_i_forbrugerkoeb.pdf
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:44
Among: Jeg forstår godt hvad du mener, og jeg be'r dig heller ikke om at tro på mig, men jeg spørger bare til råds, og så må I jo hjælpe (hvis I har lyst) ud fra min historie. Der er ikke nogen jeg be'r om at lege dommer, for så senere at komme efter jer.

Jeg spurgte min træner om ridsen gjorde noget i praksis, om den havde en effekt for stavens egenskab, og han sagde absolut nej. Derfor valgte jeg ikke at nævne den. Jeg skrev at den var mindre brugt, hvilket er lig med små ridser, da den har været på isen en enkelt gang (det samme med lommeridser på en mobiltelefon), men pga. min træners udtalelse valgte jeg ikke at nævne den anden ridse. Jeg troede det var nok at nævne at den ikke var helt ny, og havde slået et par slag på isen.

Jeg har altså aldrig skrevet at den var som ny, og jeg har heller aldrig skrevet at den ikke havde ridser. Men køber påstår jeg har gjort begge dele, hvilket jo ikke er tilfældet.

Jeg vil kalde det for en kosmetisk bagatel ridse, men satte prisen der efter. Jeg havde krævet 1.000 kr. hvis den ikke havde været der. Desuden har jeg tilbudt at slå yderligere 100 kr. af.

Men jeg er sgu lidt ked af det, for det var ikke sådan her det skulle ende, men nu er spørgsmålet så om jeg tør at tage den tilbage, og være flink?
          
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg har tilbudt at slå 100 kr. af prisen, hvis han føler sig "snydt", mere synes jeg ikke at jeg skal gøre.

Jeg har også kontaktet Gul og Gratis og hørt dem efter hvad de mener.

Hvad mere kan jeg gøre?


Du skal umiddelbart ikke gøre mere, hvis du føler, at du har handlet rimeligt og loyalt. Så er det jo køberen, der har problemet, og ham der må gå videre med sagen - hvis han ellers gider. Det er i øvrigt sjældent, at de gør det, og hvis jeg var dig, så ville jeg bare være stædig og insistere på, at jeg havde leveret varen, som jeg skulle.

- Men hvorfor beskrev du ikke ridserne i annoncen? Var det fordi, at du anså dem som uvæsentlige, eller var det fordi, at du var klar over, at det ville frasortere potentielle købere? Du havde måske slet ikke lagt mærke til dem? Kunne man se ridserne på billederne?

Det er i praksis umuligt for os at forholde os til problemstillingen, da vi kun - med alt respekt - får din udlægning. Og det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke tror, at du taler sandt, men mere fordi at man i almindelighed naturligvis skal høre begge parter, når der er tale om en problemstilling, der involverer to parter (det giver jo egentlig lidt sig selv).

EDIT:

Jeg synes, der er lidt uoverensstemmelser i dine indlæg, henholdsvis:

Jeg oplyste om alle ting og de små ridser der nu var.

og

Der er en mindre ridse på staven. Køber mener jeg har løjet om denne, men som sagt har jeg slet ikke omtalt denne. Er det at lyve? Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at der ikke var ridser, og han har oven i købet set billeder fra annoncen.



Redigeret af Among - 26-August-2014 kl. 16:34
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:09
Gul og Gratis kan da hente frem hvad der er skrevet i annoncen og længere er den da ikke.

Han har sikkert haft nogle venner på besøg, som ikke var imponeret over hans nye hockeystav og de har nok sagt at de aldrig ville have haft betalt 800 kr. for den.

Hvem garanterer ikke at du får en vare tilbage, som er totalt ridset, bare fordi du vil være flink.

Du kan vel ikke klandres for at køber betalere mere end det ønskede og så får kolde fødder efterfølgende.


Redigeret af Cyberguyen - 26-August-2014 kl. 16:11
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu