recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret ved privat handel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret ved privat handel?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fortrydelsesret ved privat handel?
    Sendt: 26-August-2014 kl. 13:31
Hej,

Jeg har solgt en ting over Gul og Gratis, med billeder og med en beskrivelse, der efter min mening er som den skal være. Jeg oplyste om alle ting og de små ridser der nu var. (Annoncen er desværre slettet).

Køber godkendte billeder og ville gerne købe. Han har nu et par dage efter vendt tilbage, og siger han ikke kan leve med de ridser der nu engang er, og at han føler sig fejlinformeret og kræver derfor sine penge tilbage. En skam jeg har slettet annoncen, da den havde vores korrespondance.

Men kan han kræve pengene tilbage? Jeg vil selvfølgelig ikke snyde nogen, men hvis jeg føler jeg har rent mel i posen, og har ret til at lade handlen stå fast, så gør jeg selvfølgelig det. Men kan han kræve pengene tilbage ved en privat handel over nettet?
          
Til top
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Status: Offline
Point: 235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Springer_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 13:47
Det kan han ikke, da det er en privat handel.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 13:50
Nein.
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 13:57
Du HAR rent mel i posen. Du har tydeligvis gjort opmærksom på, både via tekst og billeder, at der kan være slidtage på produktet, og køber har endda selv godkendt handlen efterfølgende. 

Men rent mel eller ej - så er der ingen fortrydelsesret ved en privat handel. 

Sagen minder lidt om mit salg af et par højtalere, hvor køberen endda var hjemme hos mig og lytte til dem. Han takkede ja til handlen med det samme, og tog højtalerne med hjem. Tre dage efter skriver han en mail, om at han ikke helt er tilfreds med lakken, da de ikke er 100% højglans. Det havde jeg i øvrigt beskrevet i annoncen, at de IKKE var - men at de var i mat-blank finish. 

Han krævede kompensation, men jeg rystede bare på hovedet...havde han ment det alvorligt, havde han nok ringet til mig i stedet for at sende en mail - men helt ærligt...LOL
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 13:58
Har Gul og Gratis en afdeling man kan spørge ? Hvis ja, så gør det!

Jeg ved, at man på QXL har 14 dages fortrydelsesret fordi det er at betragte som en nethandel via et firma, selvom det i praktisk (for det meste) er mellem to privatpersoner. Sådan var det i hvert fald da jeg brugte QXL meget (for nogle år siden - før deres købs gebyr).
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:02
Okay tak. Det mente jeg heller ikke, men ville lige høre.

Det er ikke rart at en køber føler sig fejlinformeret, men sådan er det vel bare. Jeg er som sagt ikke ude på at snyde nogen.

Han mener ikke jeg har løjet, men at jeg har undladt at fortælle hele sandheden. Men det er jeg ikke enig i.

Men vil det så sige at man som sælger bare kan stikke køber en hvid løgn, og så slippe af sted med det? Når der ikke er nogen returret? Shocked Det var nu IKKE det jeg var ude på.


Redigeret af ladiesman217 - 26-August-2014 kl. 14:12
          
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:04
Selvom annoncen er slettet på guloggratis så ligger samtalerne der stadig. Vælg menu: Mit guloggratis.dk->samtaler

Jeg har samtaler liggende tilbage fra 2009 


Redigeret af kim.t - 26-August-2014 kl. 14:10
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men vil det så sige at man som sælger bare kan stikke køber en hvid løgn, og så slippe af sted med det? Når der ikke er nogen returret? Shocked Det var nu IKKE det jeg var ude på.

Ja du kunne have sendt ham en potteplante. Hvis han mener du har snydt ham må han lave en politianmeldelse.

Derfor oprettes der tråde som denne: LINK
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:37
Vildt nok. Det er for vildt det er så nemt at snyde andre.

Men i min situation har jeg fået pengene og køber har fået den korrekte vare. At køber så mener der er blevet fejlinformeret omkring varens stand, det kan jeg ikke tage mig af? Det er selvfølgelig ærgerligt, men jeg mener ikke jeg løjet for ham.
          
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:51
Hvad snakker vi om kroner/øre mæssigt?

Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 14:59
Der er vist nogle forhold, der lige behøver en præcisering, kan jeg se...

Nej, køber har ikke den lovfæstede 14 dages fortrydelsesret, når der er tale om køb mellem to private. De 14 dages fortrydelsesret er formuleret i forbrugeraftaleloven. Retten er uafhængig af, om varen er behæftet med en mangel.

Fortrydelsesretten skal ikke forveksles med købers ret til at hæve købet, såfremt den leverede genstand er mangelfuld. Her befinder vi os nu i købeloven, og denne ret bevarer køberen, selvom der er tale om en aftale mellem to private.

Såvidt jeg kan forstå på trådstarteren, så gør køberen netop gældende, at der er tale om en mangel, og at køberen derfor vil lade handlen gå tilbage - han ønsker med andre ord at hæve købet. Om køberen har en sag, er umuligt for os udenforstående at sige noget om, da vi ikke kender til hverken varen eller informationen og derfor ikke kan vurdere, om informationen er misvisende.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:17
Vi snakker 800 kr. og varen er en ishockeystav. Jeg beskrev varen som næsten ny og i flot stand, men gjorde opmærksom på at den var brugt ganske få gange. Der er en lille ridse midt på staven, men selve staven er - overordnet set - næsten som ny.

Køber påstår at jeg har skrevet at den var ny, men det har jeg aldrig skrevet. Jeg har heller aldrig påstået at der ingen ridser var, for jeg har slet ikke omtalt dem.

Men køber føler sig alligevel fejlinformeret og vil lade handlen gå tilbage.

Jeg ved ikke om køber har en sag i det Among skriver. Som sagt vil jeg ikke snyde nogen, så hvis han har ret til at fortryde, så må vi jo tage den der fra.


          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu