recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Computer rasler ved opstart
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Computer rasler ved opstart

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Computer rasler ved opstart
    Sendt: 01-September-2014 kl. 07:40
Der er en let raslen ved opstart, der forsvinder efter et par minutter
Hvad kan det være?
Skal vel løses, inden det bliver værre
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 07:54
det lyder til en af to ting..

1. der sidder en ledning og rører ved bladene på din blæser, det tager lidt tid før den er skubbet væk, eller før blæseren har nok tempo på til at du ikke kan høre den skraber på mere... det er normal kilden til "raslen" hvis det er en desktop.

2. ubalance i en blæser, så den skal igen lige op i fuld drøn før centrifugal kraften kan sikre at den kører stabilt..

hvis det er en desktop, så ville jeg tage siden af den, starte den op, og så lytte hvor larmen kommer fra..

er det en 80-120-140mm casefan / CPU fan, så kan du for det meste for få penge erhverve dig en replacement, er det en ledning så strips den op... så har du ikke det problem længere.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 10:38
Hvis det er en computer med passiv køling, skal du være bekymret - så er det rotter eller mus der laver ballade! (pointe: mangelfuld info i indlæg)
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 11:57
Og hvis det er en VW-computer, så er det knastkæden, der er ved at være for lang...
Sorry for OT, men kunne ikke dy mig.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Og hvis det er en VW-computer, så er det knastkæden, der er ved at være for lang...



Så får man ny kæde i.

Klaus
(med tid til kædebytning om 2 uger)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

det lyder til en af to ting..

1. der sidder en ledning og rører ved bladene på din blæser, det tager lidt tid før den er skubbet væk, eller før blæseren har nok tempo på til at du ikke kan høre den skraber på mere... det er normal kilden til "raslen" hvis det er en desktop.

2. ubalance i en blæser, så den skal igen lige op i fuld drøn før centrifugal kraften kan sikre at den kører stabilt..

hvis det er en desktop, så ville jeg tage siden af den, starte den op, og så lytte hvor larmen kommer fra..

er det en 80-120-140mm casefan / CPU fan, så kan du for det meste for få penge erhverve dig en replacement, er det en ledning så strips den op... så har du ikke det problem længere.


Min stationære computer laver det samme, og det er blæseren i strømforsyningen. det forsvinder efter 1-4 min.
//Guldhammer
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 13:11
Så åbnede jeg kabinettet og slog en blæser fra
MEN!
Så ville den ikke starte fra harddisken, starte fra cd for at geninstallere Windows
Jeg er IKKE computerkyndig
Kan et kabel til harddisken være løst?
Jeg ved ikke hvad jeg ser på
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 16:29
Hvis du ikke er computer kyndig, hvordan kan du så afgøre om det er en vigtig blæser du har pillet fra?

Det kunne jo være chipsæt, GPU eller CPU blæseren og det kan ødelægge computeren.
Der er jo ofte en grund til at der sidder blæsere.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 17:27
Til at starte med ville det måske have været rart med lidt mere info - måske bare om det var en bærbar eller stationær, om det er en "hjemmebryg" eller færdigkøbt pc. - en raslen, kan såmænd også være en alm skrue der sidder løs ved en del der vibrerer fordi det roterer.

Men generelt - er man ikke computerkyndig så holder man nallerne væk fra indmaden i kassen. Og allierer sig med nogle venner/bekendte der gør.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 19:47
Det er lidt for sent med løftede pegefingre
Tilsluttede et aflangt fladt stik, så der kom liv i harddisken
Men jeg får stadig beskeden om, at den vil starte fra cd
Harddisken registreres ikke
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 19:48
Stationær, købt hos og samlet af internetforhandler
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 22:10
Selvfølgelig har man lov at prøve sig frem :)
Check om der sidder nogle løse kabler der ikke er sat til nogle steder. Check at der er kabel fra strømforsyning og ned til board (den del fik du vist sat på igen).
Hvilke opstarts lyde er der? - prøver den at starte op? kører harddisken?
Nå, men der skal være power kabel til harddisk så den får strøm.
Harddisken skal ligeledes være forbundet til boardet med et fladt stik - ligesom dvd drevet.
Prøv evt. at starte Bios ved opstart og se om hardisken kan genkendes der - hvis du ved hvordan?


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu