recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra tv til højttalere ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd fra tv til højttalere ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2013
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd fra tv til højttalere ?
    Sendt: 05-September-2014 kl. 22:33
Hej.

Jeg har netop udskiftet min 7 år gamle philips fladskærm med et Panasonic as650.
Min forstærker er en creek evo 2 oftest fødet af bluesound node.

På det gamle tv havde jeg brugt det analoge kabel med 2 stik i hver ende (kan ikke kabel/stiknavne) både i forstærker og tv.
På Panasonic står der i vejledningen at der skal bruges hdmi2. Nu er min forstærker en ældre sag og ligeledes er jeg. Er der en nem mulighed for at få tv lyden ud af højttalerne eller hvordan kan det gøres ?
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2014 kl. 23:12
Du kan også bruge den optiske udgang der sidder ved siden af HDMI1. Så skal du bruge en DAC a'la denne her: http://www.hifiklubben.dk/Products/argon-minidac-adapter-47837/ der omsætter det digitale signal til analog
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2014 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:

På det gamle tv havde jeg brugt det analoge kabel med 2 stik i hver ende (kan ikke kabel/stiknavne) både i forstærker og tv.
På Panasonic står der i vejledningen at der skal bruges hdmi2. Nu er min forstærker en ældre sag og ligeledes er jeg. Er der en nem mulighed for at få tv lyden ud af højttalerne eller hvordan kan det gøres ?
Så vidt jeg kan tyde downloadet manual er der SCART stik med audio out mulighed på dit nye TV.
Så vil tro det også kan lade sig gøre med adaptor i stil med denne:
sammen med dit gamle phono/RCA kabel (som jeg tror du har)

Mvh. JørgenT

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2014 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Du kan også bruge den optiske udgang der sidder ved siden af HDMI1. Så skal du bruge en DAC a'la denne her: http://www.hifiklubben.dk/Products/argon-minidac-adapter-47837/ der omsætter det digitale signal til analog
Billigere version fra DK:

Meget billigere (omkring 60-70,- kr med forsendelse) version fra Kina ebay:
Vælg med EU strømforsyning.

Men det tager 3-6 uger at få hjem fra Kina for tiden  Ouch

Mvh. JørgenT
Til top
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2013
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 01:28
Hmm. Er nok snart nødt til at købe et nyt tv bord. Har godtnok mange bokse allerede nu :)

Nu har jeg dvd i scart og jeg kan ikke køre det igennem noden.
Så det bliver nok endnu en dac. Hvilket kabel skal jeg så bruge ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:


Nu har jeg dvd i scart


Derfor kan du nu godt trække lyd ud den vej.........

Det kræver bare lidt loddearbejde.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:

Hmm. Er nok snart nødt til at købe et nyt tv bord. Har godtnok mange bokse allerede nu :)

Nu har jeg dvd i scart og jeg kan ikke køre det igennem noden.
Så det bliver nok endnu en dac. Hvilket kabel skal jeg så bruge ?
Boksen er ikke særlig stor og kan sagtens gemmes væk.
 
Du bruger det gamle kabel fra boksen til forstærker.
 
Fra TV til boks skal du (ifølge det jeg kan se på specifikationer) bruge et toslink kabel.
 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:

Nu har jeg dvd i scart 
Hvis du ikke vil lodde, kan der købes mellemkabel eller adaptor der klarer det samme,
men det fylder lidt mere end at lodde phono kabel på dit eksisterende SCART kabel:

Mvh. JørgenT
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 17:31
Jeg har da audio out i stil med dit gl. Philips på min Panasonic plasma. Er de virkelig gået væk fra dette på senere modeller. Prøv lige at kigge om ikke der skulle være phono bøsninger bag på, som på dit Philips. Ellers kan du da bruge hoved tlf udgangen. Et lille adapter stik som dette kan løse det.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 18:16

Hvorfor bruge en stor kolds som den, man køber bare et lydkortkabel.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:

Så det bliver nok endnu en dac. Hvilket kabel skal jeg så bruge ?
Hvis du bestemmer dig for DAC, er her en brugt til fornuftig pris:

Mvh. JørgenT
Til top
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2013
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2014 kl. 00:54
Hej alle.

Tak for de mange forslag. Utroligt dejligt og jeg har da lært noget.

Ved hovedtelefon skal man så ikke pille det ud og sætte i hele tiden ? Jeg mener, hvis den er sat i og ungerne tænder for tv, så har de ingen normal lyd?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu