recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstra jordspyd til HiFi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ekstra jordspyd til HiFi

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstra jordspyd til HiFi
    Sendt: 08-September-2014 kl. 19:16
Jeg døjer med lidt brum fra min nye sub og da jeg har prøvet 2 nye forstærkere uden det har ændret noget overvejer jeg at installere et ekstra jordspyd som kun kobles på min forstærker og subwoofer.

Men går det at installere det udenom min nuværende installation med HFI/HPFI relæ? Med andre ord, kan det kobles direkte til stel på forstærker og subwoofer?




Redigeret af Preps - 08-September-2014 kl. 20:01
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 19:36
Det er farligt alle jordforbindelser skal være koblet sammen ellers kan du få stød når du rører ved to forskellige apparater. ud over dette så skal jord ikke kobles på noget HPFI/HFI relæ.
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 20:00
Tak for svaret.

Mht. Jord og HFI/HPFI så er det en dårlig formulering fra mig, det skulle ikke forståes så HFI/HPFI skulle koblet direkte på jordspyddet, men at det nye jordspyddet kørte udenom min nuværende installation og derfor ikke kunne lede fejlstrøm tilbage til mit nuværende fejlstrømsrelæ (HFI/HPFI).

Hvordan løses problematikken så med at min nuværende jordforbindelse tilfører støj til mit HiFi, måske specielt min sub. Kan det kun løses med et seperat netstøjfilter på den eksisterende installation?
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 20:06
Ja igen så ledes fejlstrømmen ikke til HPFI relæet det måler den samlede strøm i installationen hvis den samlede strøm i de tre faser og nul er 0 så er installationen ok hvis den målte sumstrøm overstiger 30mA så slår det fra så det er ligemeget hvor mange jordspyd du har da de ikke direkte er koblet på noget relæ.

prøv at isolere dit hifi fjern jorden ud til dine apparater
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 20:34
Jeg har fjernet jorden, det var faktisk kun min sub som var jordet.
Dog er jeg blevet frarådet at køre uden jord på min sub aht. sikkerheden.

Når jeg fjerner jorden så forsvinder en del af brummen, men der er stadig lidt tilbage.
Det pudsige er, at med min gl. subwoofer (også en MKsound) så er der absolut ingen brummen uden jord. (den har ingen jord på netledningen)

Så der må være en rest af støj tilbage i installationen som ikke generer den gl. sub.
Og jeg læste en artikel som anbefalede en separat jordforbindelse til HiFi alene, men det lyder ikke til at være en gangbar løsning.



Redigeret af Preps - 08-September-2014 kl. 20:38
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 20:43
Tror ikke det er noget problem at køre uden jord på din sub, den er sikkert dobbelt isoleret tjek om der er dette symbil på den http://haandbogen.info/MEDIA/44011/web_105033-4-ch4-31.jpg

Den ekstra støj du får når subben er koblet til kan være resten af apparaterne der trækker jord igennem signalkablet til den sub der har jord.
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Bamse82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bamse82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 21:11
Hej,

For god ordens skyld, skal det siges at det er ulovligt at have installeret mere end 1 jordspyd til sine elektriske installationer. Blot til info.
BenQ W1000+ / RaspXBMC / Xbox360 / Wii / PS3 / Onkyo TX-NR609 + Denon AVR-1604 / Harbosat x5 / Harbosub x2 / Basshaker x 2
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Bamse82 Bamse82 skrev:

Hej,

For god ordens skyld, skal det siges at det er ulovligt at have installeret mere end 1 jordspyd til sine elektriske installationer. Blot til info.

Det er det nemlig ikke, så længe de er koblet sammen må du have alle dem du har lyst til.
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 22:00
Tak for hjælpen, det er rigtig fedt du vil hjælpe.

Jeg kan ikke umiddelbart se den skulle være dobbeltisoleret, Nedenstående billeder er af den forrige forstærker.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2805819/Billeder/2014-07-07%2019.05.19.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2805819/Billeder/2014-07-07%2019.05.51.jpg

Det skal lige nævnes at brummen er der uanset om jeg har noget signalkabel tilsluttet subben eller ej. Så snart der kommer spænding på, er der en svag brummen, også når den står på standby. 

Når jeg bruger et netkabel med jord bliver brummen kraftigere så snart signalkablet tilsluttes.
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 22:14
hvis den brummer er det din sub forstærker det er galt med
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Preps Preps skrev:

Det skal lige nævnes at brummen er der uanset om jeg har noget signalkabel tilsluttet subben eller ej. Så snart der kommer spænding på, er der en svag brummen, også når den står på standby. 

Når jeg bruger et netkabel med jord bliver brummen kraftigere så snart signalkablet tilsluttes.


Ingen af delene vil blive afhjulpet med et jordspyd (ekstra)......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2014 kl. 06:04
Hvad lægger I til grund for at det er ulovligt med flere jordspyd?
 
Mvh BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu