recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitet af TV kanaler - TV Afhængigt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvalitet af TV kanaler - TV Afhængigt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mivi71dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 352
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mivi71dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kvalitet af TV kanaler - TV Afhængigt?
    Sendt: 11-September-2014 kl. 12:22
Hej

Jeg er kunde ved Stofa.
Jeg har netop fået sat en Triax IFA 288 op.
http://www.triax.dk/montage/Montagevejledning/~/media/Files/Product%20PDF/montagevejledninger/339288%20IFA%20288%20Forst%C3%A6rker%20User%20Guide%20C%20DA.ashx

Fødekablet fra Stofa går direkte ind i IN.
Jeg har indkøbt ordenligt skærmet antennekabel, som der nu er trukket til 5 positioner i mit hus. 

Hos alle positioner er der opsat slut TV/Radio dåser. 
http://www.greenline.dk/elartikler-c/lauritz-knudsen-fuga-c/lk-fuga-antennestik-c/lk-fuga-antennestik-slut-p

Dertil er der lavet små antennekabler, hvor der er brugt disse stik:
http://www.av-cables.dk/antennestik/high-end-hf-taet-coax-stik-metal-hun-lte-protected.html


Jeg har så det problem, at de 2 ældste TV apparater pixelerer lidt på de høje kanaler (f.eks. TV3+).
Tager jeg et af de 3 nye TV apparater, flytter det en på samme position, så ALT er et samme, så er der intet problem. 
De 2 ældre apparater på en anden position, og de har fortsat pixelering. 

Eftersom det dermed kun er TV der er forskelligt, kan det så tænkes, at de ældre apparater bare er dårligere til at modtage/mere følsom overfor støj?

Det skal siges, at før alt blev lavet om, havde jeg 1 stik, hvor mit store og ældste TV var tilsluttet, og det havde også pixeling på TV3+.


Jeg kan sagtens leve med det. 
Om kort tid går jeg en pakke ned, og dermed forsvinder den kanal alligevel, men jeg er nysgerrig.


Jeg har prøvet at indstille på signalforstærkning/formindskning og tilt som foreskrevet til Triax, men det gør ingen forskel. 

MIvi
Til top
mivi71dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 352
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mivi71dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 12:32
Jeg antager, at dette er frekvensfordelingen ved Stoga Holluf Pile.

https://stofa.dk/tv/produkter/pakker/kabel-tv/frekvensoversigt

Og at der kommer i rækkefølge, hvorfor man kan se, at TV3+ er blandt de allersidste
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 12:34
Du kan også have et for kraftigt signal. Har hørt om nogle LG som overstyrer og pixelere ved for kraftigt signal.
Til top
mivi71dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 352
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mivi71dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 12:37
Det er jeg klar over. 

Jeg kan have neutral forstrækning på signal fra Triax (0 db) eller mindske (-6 DB tror jeg, der står) eller øge (12 Db). DB Angivelser kan sagtens være forkerte :)

Jeg har prøvet at øge, mindske og have neutral signal. Ingen ændring. Det samme med Tilt. 

Dette er hvad manuallen siger:

Forstærkeren har 2 forskellige justerings muligheder via 3-kliks omskiftere: 1) Tilt/Slope: (grundindstilling = 0dB), 6 og 12dB forstærker de høje kanal numre me-re end de lave. Brug denne hvis du har dårlig kvalitet kun på de højeste kanaler. 2) Attenuator: (Grundindstilling = 6dB), 0 og 12 dB skruer henholdsvis OP eller NED for signalstyrken. Brug denne hvis signalet generelt er dårligt på alle kanaler


Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af mivi71dk mivi71dk skrev:

Jeg antager, at dette er frekvensfordelingen ved Stoga Holluf Pile.

https://stofa.dk/tv/produkter/pakker/kabel-tv/frekvensoversigt

Og at der kommer i rækkefølge, hvorfor man kan se, at TV3+ er blandt de allersidste


Når du skriver at det pixelerer, så er det digitalt, og så kan du ikke se frekvenserne på Stofa.dk (så vidt jeg husker) - det er kun de analoge kanalplaner der ligger der.

TV3+ i clear ligger dog rigtig nok i den høje ende (faktisk i den sidste QAM) i Holluf Pile, på 778 MHz, sammen med TV3 Sport 1 og 2 HD.

Og svaret på dit spørgsmål er, at der sagtens kan være forskel på hvor "HF Tæt" dine TV apparaters coax stik er, og i de høje frekvenser vil det kunne give problemer som du oplever.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
mivi71dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 352
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mivi71dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 12:42
Tak :)

Det er i hvert fald den eneste logisk forklaring, når andre TV på nøjagtig samme kabler ikke gør det :)

Og det er også ok. Jeg har ikke de kanaler ret meget længere, og jeg skal nok have et nyt TV inden lægne alligevel :)


Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 19:25
  Her i Århus, STOFA's Net, på de analoge kanaler er 5'eren meget dårlig (kun een af de mange programmer).
Jeg mener hvorfor øger man ikke styrken på aktuelle program, og så afventer hvilke klager der måske (måske) kommer?
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2014 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

  Her i Århus, STOFA's Net, på de analoge kanaler er 5'eren meget dårlig (kun een af de mange programmer).
Jeg mener hvorfor øger man ikke styrken på aktuelle program, og så afventer hvilke klager der måske (måske) kommer?

Eeeh, er du sikker på at det er et generelt problem, og ikke "lokalt"?

Og hvor om alt er, så har det ikke en pind med trådstarters problem at gøre Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
mivi71dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 352
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mivi71dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 15:38
Jeg vil da lige komme med en opdatering. 

Chromecast. HDMI Indgang tæt på antennestik. Det er ikke en super kombination, hvis fjernsynet ikke er helt HFI tæt.

Flytte lidt væk via kabel - problem stort set væk :)


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu