recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slukke Chromecast automatisk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slukke Chromecast automatisk?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Slukke Chromecast automatisk?
    Sendt: 13-September-2014 kl. 23:47
Har lige fået en Chromecast for at gøre mit aldrende Pana X10Y lidt smartere...

En ting undrer mig: kan man ikke slukke CC (helst automatisk)?
Mit X10 har ikke USB, så jeg kan ikke tage strøm derfra og lade den slukke sammen med skærmen.
Kan selvfølgelig smide en spareskinne på, men kan det passe at den ikke kan slukkes eller slukke selv i forbindelse med inaktivitet (uden at man skal slukke på kontakten)?

Hvordan er det i øvrigt med en DR TV app, er den på vej? (troede den var der allerede, men det er den tilsyneladende ikke)
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 11:14
Jeg undrer mig også over at den ikke slukker selv, da den jo burde kunne se om HDMI er aktiv, de fleste andre apparater på HDMI kan tænde og slukke automatisk. Jeg har så USB i mit fjernsyn men det er så heller ikke lykken, for når jeg tænder fjernsynet skifter den ofte uønsket til Chromecast.

Den er købt til Netflix og da skuffer det at den ikke kan vise 24p og heller ikke 5.1 lyd, så min bliver liggende i skuffen indtil DR kommer, og det skulle være her i efteråret.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 11:42
Med de målinger der er på Chromecast, så bruger den ca 730 watt på et år i standby. Dvs lige under 2 kr.

Den understøtter fint 5.1 fra Netflix og via Plex, dem jeg har brugt den med. DR virker pt kun med skærmdublering.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Med de målinger der er på Chromecast, så bruger den ca 730 watt på et år i standby. Dvs lige under 2 kr.

Den understøtter fint 5.1 fra Netflix og via Plex, dem jeg har brugt den med. DR virker pt kun med skærmdublering.
Hvordan sættes den i standby eller er det en ny funktion? Sidst jeg havde gang i den blev den jævn lun når den ikke blev brugt, men det vil jeg da lige få testet.

Af https://help.netflix.com/da/node/10380 fremgår det at både 1080p og 5.1 er understøttet, så det må være nyt. Tid til at lege med den igenWink
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 17:51
Nå, den kommer tilbage i skuffen igen. De 1080p er stadig 60Hz og ikke den ægte vare på 24p.

Omkring strømforbrug ligger den på ca. 1.8W når den viser noget på skærmen og 2W når fjernsyn er slukket, så standby kan man vist ikke kalde det. Og det koster så ca. 35 kr/år.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Nå, den kommer tilbage i skuffen igen. De 1080p er stadig 60Hz og ikke den ægte vare på 24p.

Omkring strømforbrug ligger den på ca. 1.8W når den viser noget på skærmen og 2W når fjernsyn er slukket, så standby kan man vist ikke kalde det. Og det koster så ca. 35 kr/år.


Har du selv målt det strømforbrug?

Jeg har selv prøvet at finde det på nettet uden at komme nærmere end at den skulle bruge under 5w...
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Nå, den kommer tilbage i skuffen igen. De 1080p er stadig 60Hz og ikke den ægte vare på 24p.

Omkring strømforbrug ligger den på ca. 1.8W når den viser noget på skærmen og 2W når fjernsyn er slukket, så standby kan man vist ikke kalde det. Og det koster så ca. 35 kr/år.


Hvilke ægte varer vil du have? Så vidt jeg ved, afspiller Netflix også 60hz, dog har du fuldstændig ret hvis man bruger Plex.

Min bliver ikke lun og har ikke selv målt på den, da jeg kun har en billig strøm måler, så tvivler på den vil vise korrekt.

Men her er det jeg læste dengang om den, med standby der slår min HDMI sec fra når jeg skifter input og intet kører længere på skærmen. Dette er en Samsung skærm, den tænder først for HDMI sec næste gang jeg vælger vil se noget.

http://www.pocketables.com/2013/12/chromecast-idle-power-consumption-concerns.html

På xda er der en som har målt den til gennemsnits forbrug på 3kW om året. Han har brugt samme måler i det link jeg har givet.

AnandTech review måler den til omkring 1 watt når den bare passer sig selv. Så. Tror du har mere ret end det fra linket af, så et sted mellem 15 - 30 kr om året er nok ikke meget forkert. Så de 10 øre den koster have tændt om dagen overlever jeg nok.   

Redigeret af JordanDK - 14-September-2014 kl. 21:09
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 22:30
Jeg har selv målt strømforbruget med et SparOmeter (den fra el-selskaberne), så værdien burde passe og resultatet er også hvad jeg forventede ud fra temperaturen. Jeg kan dog ikke udelukke at min enhed er defekt.

Omkring den ægte vare er biograffilm optaget med 24p og bør så også afspilles med samme frekvens. Netflix streamer mange film i 24p, men kun få afspiller viser det korrekt, men bruger i stedet fx 60Hz som gør billedet lidt utydeligt. Min blu-ray afspiller kan Netflix i 24p og der er klar forskel i forhold til Chromecast.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Jeg har selv målt strømforbruget med et SparOmeter (den fra el-selskaberne), så værdien burde passe og resultatet er også hvad jeg forventede ud fra temperaturen. Jeg kan dog ikke udelukke at min enhed er defekt.


Min Chromecast er også konstant varm/godt og vel lunken, jeg ville egentlig have troet at forbruget godt kunne være højere end ca. 2w....
Ved ikke helt om den skal retur. Uanset at beløbet er beskedent irriterer det mig at der ikke er en form for dvale/standby funktion....
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 11:59
Min Chromecast tænder/slukker automatisk med mit TV og soundbar.

Alt er forbundet via HDMI ARC/CEC.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu