recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværkskabel mellem to huse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværkskabel mellem to huse

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af ab_kallenbach ab_kallenbach skrev:

Tak for alle inputs :-). Jeg havde ikke taget højde for lynnedslag. Det er nok et problem, da husene jo ikke har samme "strømforsyning".
Der skal ikke kritiske data gennem kablet - det er til tv og internet til beboere. Der er ca. 20 m. mellem husene.

Gør det en forskel, hvis kablet er i et plastikrør?

som sagt anskaf dig 2 switche med SFP porte og træk et billigt fiberkabel som kan købes hos eksempelvis av-cables:




Redigeret af Cyberguyen - 26-September-2014 kl. 08:06
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 09:19
Selvfølgelig har du risikoen ved at benytte cat kabler i forhold til lynnedslag, men i mine 15 år i branchen har jeg til dato at se at det skulle være et problem reelt problem. Hvis i så fald lynet skulle slå ned i din installation, så er det mindste du skal tænke på nok dine netværkskabler og udstyr forbundet i mellem. F.eks. kommer ens internet oftes via coax kabel eller telefon kabel. Hvilket kan have 500-1000 meter kabel til et teknikskab, og hvis lynet slog ned i det, ville der også være potentiale forskel på udbyders udstyr og dit udstyr, med samme udfald. Næ den store risko er at dit hus bliver udsat for lynnedslag og lynet slår ned i den elektriske installation, og som vi tit ser, skader for flere hundrede tusinde. Vi alle har vel set huse hvor kontakterne er blæst ud af væggen.

Hvis du har mulighed så sikre dig at der er jord på enhederne, og allerbedst at de kører med samme jord forbindelse. Det vil i givet fald betyde at udstyret bliver ramt af samme spænding ved evt. lynnedslag.

Redigeret af fiskerendk - 26-September-2014 kl. 09:29
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:00
Netop ved forbindelse mellem 2 bygninger er der overvejende sansynlighed for forskellige jordforbindelser. Enten ved jordspyd i TT systemer eller ved forskellige tranformatorers nulpunkt i TN systemer.

Når det nu ikke er dyrere end tilfældet at lave det rigtig kan jeg ikke forstå denne diskussion. Jeg skal i hvert fald ikke have en overspænding på flere tusinde volt i nærheden af mine vigtige data hvis JEG kan gøre noget for at undgå dette. Andre ønsker heller ikke nedetid i den forbindelse.

Efterhånden er alle de vigtigste I-net forbindelser også lagt over på fiber og udbyderne af kobberforbindelser har naturligvis tænkt lynnedslag ind i deres installation, da en fejl vil ødelægge udstyr i begge ender.

Mvh BS


Redigeret af Bschmidt - 26-September-2014 kl. 10:01
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:30
Bschmidt > Han skal lave et skur 20m fra hovedhuset, går udfra kabeltræk kommer fra boligen. Så spænding og jord skulle gerne være det samme.

Jeg ville da helt sikkert også helst lave det i fiber hvis man havde mulighed for det. Men jeg syntes umiddelbart at i skyder gråspurve med kanoner når der anbefales et fiber setup til et skur. Og jo du kommer af med langt større beløb, for switche med fiber adgange er markant dyrere end en 5 ports linksys gigabit switch. Det er jo altså ikke kun prisen på kablet der er afgørende. Der er også 2x Switch med SFP interface og 2x SFP moduler. Det er i hvert fald 2-3000kr + kabel. 2x 5ports gigabit switche kan du få for 500kr + 200kr kabel.

Problemet er at din overspænding vil komme til dit udstyr alligevel. Hvis lynet er slået ned i jorden (og det er det for at ramme dit netværksudstyr) så er det også slået ned i din jord installation og du vil potentielt have risiko for at brænde dine pcer/data af alligevel.

Når du siger vigtigste i-net forbindelser hvad mener du så?
Jeg kender én i min omgangskreds som har fiber direkte til sin bolig? resten har da kobber? Og er endnu mere udsat end et 20m kabel til skuret er? udbyderne har da ikke noget med din ende af udstyret af gøre. og derfor er potentiale forskellen stadig ligeså stor ved lynnedslag mellem udbyder og din router/hjemmenetværk? Og ville i såfald resultere i flere tusinde volt nær dine data.

Dimensionér løsningen efter opgaven er min anbefaling. Og lad være med at være paranoide og se spøgelser alle vegne. Men lav det i et trækrør, så har du altid mulighed for at opgradere til noget andet senere hen.



Redigeret af fiskerendk - 26-September-2014 kl. 10:41
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:47
@Fisker: Læs lige tråden igen. Fra starten.

Mvh BS
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 10:59
Ok det er så 2ben jeg svarer på :)

Men i forbindelse med trådstarter, vil jeg da give ret, fiber er det mest optimale. Jeg vil mene det kommer meget an på hvordan setupet er idag, er der switche med fiber moduler, skal der investeres i nyt. Og hvad skal forbindelse bærer? er det blot nogle klienter på den ene side der skal have adgang til internettet eller hvad er det? Men klart i den sammenhæng noget andet end 2bens skur.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 11:31
Hvis du ikke bruger shielded cat kabler så er risikoen ikke særligt stor.

Fiber er klart det bedste, men hvis økonomien er i spild, så brug cat5e kabler der ikke er skærmet. Hvis du bruger udendørs kabler med hård ledere, vil det ikke være nødvendigt at trække dem i rør, om ikke andet er det på langt sigt det bedste, da du så kan udskifte dem senere.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 11:33
Skærmet eller uskærmet er ligegyldigt. Samme risiko.
Mvh BS
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 11:51
Bschmidt > Dog stadig kun en meget lille risiko.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 11:54
Det er din vurdering. Mange andre vurderer anderledes ;-)
 
Mvh BS
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Jeg ville da helt sikkert også helst lave det i fiber hvis man havde mulighed for det. Men jeg syntes umiddelbart at i skyder gråspurve med kanoner når der anbefales et fiber setup til et skur. Og jo du kommer af med langt større beløb, for switche med fiber adgange er markant dyrere end en 5 ports linksys gigabit switch. Det er jo altså ikke kun prisen på kablet der er afgørende. Der er også 2x Switch med SFP interface og 2x SFP moduler. Det er i hvert fald 2-3000kr + kabel. 2x 5ports gigabit switche kan du få for 500kr + 200kr kabel.

Nu gik jeg ud fra at ihvertfald én af enderne har SFP stik til et fibermodul, da det er et firma som er omtalt.

Managed switch med SFP port: 344 kr



SFP modul: 205 kr
(selvfølgelig skal man lige kontrollere at modulet passer)


Fiberkabel: 200 kr



Samlet pris: Thumbs Up

954 kr, hvis den ene switch i forvejen har SFP modul

1298 kr hvis begge switche med SFP skal indkøbes.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Springer_dk Springer_dk skrev:

Ikke mindst - hvor langt er der mellem de to bygninger?

Få gravet/skudt et tømrør mellem bygningerne og så en fiber med 10-20 ledere.
Få patchet 4 eller 6 par op nu, og brug kun det ene til at starte med. Om 2 år skal I lave noget ekstra netværk og om yderligere 4 skal I have remote backup i den bygning, og så er de ledere brugt op.

Det er godt nok den dyreste løsning med fiber, men den mest holdbare.

Jeg melder mig i koret: Fiber, det løser mange problemer og skaber ingen (ud over financielle)

J
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu