recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværkskabel mellem to huse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværkskabel mellem to huse

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ab_kallenbach Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juli-2007
Status: Offline
Point: 167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ab_kallenbach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværkskabel mellem to huse
    Sendt: 25-September-2014 kl. 13:36
Hej.

Jeg står for at skulle etablere netværk mellem to huse på min arbejdsplads.

"Forbruget" på kablet vil for nuværende ikke overstige 100Mbit/s, men det ville jo være ok at kunne transportere 1Gbit/s i fremtiden, hvis det ikke koster alt for meget :-)

Kablet skal graves i jorden (evt. i rør) og komme ind igennem soklen på huset til et teknikskab. Her skal det monteres med vægstik, hvorfra det kobles på switch med patchkabler.

Jeg har kigget på

Kan det anbefales, eller skal det være cat6, 6a eller 7?

Forslag modtages meget gerne :-)
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 13:38
Mellem bygninger = fiber eller trådløs (evt. laserlink).
 
Ingen kobber PGA potetialeforskelle der ødelægger udstyret.
 
Mvh BS
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

 
 
Ingen kobber PGA potetialeforskelle der ødelægger udstyret.
 
Mon ikke der er en transformator der blokker for det.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 14:03
Sikkert ved normal. Ved lynnedslag græder man :-(
 
Mvh BS
Til top
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Status: Offline
Point: 235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Springer_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 14:29
Ikke mindst - hvor langt er der mellem de to bygninger?

Få gravet/skudt et tømrør mellem bygningerne og så en fiber med 10-20 ledere.
Få patchet 4 eller 6 par op nu, og brug kun det ene til at starte med. Om 2 år skal I lave noget ekstra netværk og om yderligere 4 skal I have remote backup i den bygning, og så er de ledere brugt op.

Det er godt nok den dyreste løsning med fiber, men den mest holdbare.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 15:40
Husk at nye muligheder ofte skaber nye behov - så skyd over målet mht kapacitet - også fordi merprisen sandsynligvis ikke vokser eksplosivt ved at opgradere fra en 100mbit/s løsning.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 17:31
ALDRIG ALDRIG ALDRIG benyt kobber imellem bygninger, da det kræver galvanisk adskillelse.

Fiber koster ikke alverden hvis man har en switch i begge ender med mulighed for transceivers og et tomrør.
Så kan du få 100 meter for 1000 kr og 2 x transceivers til 500 stk.
For 2000 kroner har du 100 meters løsning.

Men den rigtige løsning er at trække et ordentligt fiberkaben og få det termineret begge steder. Men det kræver at der kommer en mand ud og splejser kablet.


Kig evt. på Ubiquiti løsningerne:


De kan købes mange steder eksempelvis hos Dustin





Redigeret af Cyberguyen - 25-September-2014 kl. 17:35
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 2ben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 21:19
Hej,

Undskyld jeg bruger denne tråd. Påtænker at bygge et skur i haven og dertil vil jeg gerne have netværk. Taler vi stadig om fiber eller netkabel ?

Mvh. Torben
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 21:39
2ben, der behøver du ikke fiber, da du jo nok kører på samme "strøm"
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 00:11
ALDRIG ALDRIG ALDRIG benyt kobber imellem bygninger, da det kræver galvanisk adskillelse.

Jeg vil igen gerne påstå at udstyret giver denne galvaniske adskillesle.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 05:50
@Flarsen: Det gør det ikke! Har du kobber mellem bygninger har du også banet vejen for at præsentere udstyret for potetialeforskelle på mange tusinde volt i forbindelse med lynnedslag. Det er der INTET udstyr der kan holde til. Heller ikke den lille boks til galvanisk adskillelse man kan købe seperat og skyde ind mellem portene i switchen on installationen. Jeg kender ingen der ønsker den form for spændinger ind på deres netværk med datatab, lang nedetid og fremtidige problemer med udstyret til følge! I min optik ville det være lige så fornuftigt at stille et skilt ude ved vejen med "lynnedslag forbudt!"
 
@2ben: Hvis dine bygninger er tæt på hinanden <50m og de benytter samme strømforsyning OG jordspyd kan du "rimeligt fornuftigt" trække et kobberkabel. Det kommer igen an på hvad du har af vigtige ting på dit netværk.
 
Mvh BS


Redigeret af Bschmidt - 26-September-2014 kl. 05:56
Til top
ab_kallenbach Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juli-2007
Status: Offline
Point: 167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ab_kallenbach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 06:55
Tak for alle inputs :-). Jeg havde ikke taget højde for lynnedslag. Det er nok et problem, da husene jo ikke har samme "strømforsyning".
Der skal ikke kritiske data gennem kablet - det er til tv og internet til beboere. Der er ca. 20 m. mellem husene.

Gør det en forskel, hvis kablet er i et plastikrør?
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu