recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD i stationær computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD i stationær computer

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Packer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Maj-2007
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Packer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SSD i stationær computer
    Sendt: 28-September-2014 kl. 12:16
Hej

Kan se der findes adskillige guides på nettet men spørger nu lige her om der nogle med gode erfaringer.
Vil gerne have isat en SSD i min stationære computer. 

1. Fjerne alt overflødigt fra HDD i dag (dog mere end 800 GB) så noget af et oprydnings arbejde. Derfter lave en kopi af det hele. Erfaringer med dette søges.

2. Kan jeg egentligt isætte den nye SSD også boote på den nye og gamle. Her går jeg udfra jeg skal ud at investere i ny Windows. Kan jeg så evt. vælge om den skal starte op på SSD eller HDD.
 
3. Nogle der har gjort noget helt tredie. 

Hilsen
Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 12:28
Noget helt tredje....

Din nuværende disk deler du op i to partitioner (hvilket du skulle have haft gjort fra dag et, men det er så noget helt andet). Du flytter så alle dine brugerdata over på partition nummer to (typisk D: drevet) og formindsker dit C: drev til samme størrelse som den SSD du vil købe.
Når dette er gjort, kloner du dit nuværende C: drev over på SSD'en og sætter den herefter ind som det drev computeren skal boote fra.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Packer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Maj-2007
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Packer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 12:43
Hej Klaus

Men kan jeg godt dele min nuværende harddisk med indhold.

Jesper

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 13:33
1. - med din SSD følger som regel en applikation til at lave en 1:1 kopi af din gamle harddisk. Dette er KLART den bedste løsning når du har fået ryddet godt og grundigt op på den når du skal migrere systemet over på SSD, og foregår totalt smertefrit hvis du har et lille usb-kabinet du kan smide SSD'en i første gang inden du sætter den i maskinen.
2. til at starte med er det ikke muligt at lave dualboot på windows uden at lave noget specifikt om i maskinen. Men det kan sagtens lade sig gøre og virker fortrinligt når det er sat op (søg på windows dualboot)
3. Afhængig af hvad det er for operativsystemer du vil installere er der ingen som helst problemer med at se data på de forskellige diske. Der kan selvfølgelig være noget hvis du har sat rettighedsbegrænsninger på (såsom at du har lagt alle data under din egen bruger i win7 og frem. Så kan andre af sikkerhedsårsager ikke få lov at se data i den folder. - så skal de ligge et andet sted på disken som ikke er "låst af". (dette er ENDELIG blevet en standard siden win vista, og har været standard på alle andre operativsystemer end windows siden gud ved hvornår) - Så når du booter fra en SSD vil du altså ikke få lov at få adgang til den folder der ligger på HDD'en under den bruger du nu vil kigge under.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2014 kl. 15:15
Er Windows på den stationære installeret fra et fysisk medie eller er det en OEM installation som fulgte med computeren da du købte den?
Til top
Packer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Maj-2007
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Packer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 03:58
Hej

att. claus_jac -
tak for en god og fyldig beskrivelse af muligheder.

att. tipsen -
Ja det er nok OEM (Win7) har dog efterfølgende købt en (Win8) opgradering men det er vil stadigvæk OEM???

Jesper
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af Packer Packer skrev:

Hej Klaus

Men kan jeg godt dele min nuværende harddisk med indhold.

Jesper


Ja, det kan du - du skal bare finde et program der kan gøre det - og jeg ville klart også fortrække at gøre som Klaus beskriver det.

Få det dit C drev op i to partitioner (med det korrekte program) og sørg for at få ryddet op på C så indholdet kan være på dit nye SSD drev.

Køber du den rigtige SSD disk, følger der ofte noget kloningssoftware med - jeg mener at Kingston har et kit med både et ekstern lille kabinet som du kan smide SSD'en i første gang, OG en kloningssoftware, og det koster ikke meget mere ned bare disken. 
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
titan_jtl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér titan_jtl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Packer Packer skrev:

Hej

Kan se der findes adskillige guides på nettet men spørger nu lige her om der nogle med gode erfaringer.
Vil gerne have isat en SSD i min stationære computer. 

1. Fjerne alt overflødigt fra HDD i dag (dog mere end 800 GB) så noget af et oprydnings arbejde. Derfter lave en kopi af det hele. Erfaringer med dette søges.

2. Kan jeg egentligt isætte den nye SSD også boote på den nye og gamle. Her går jeg udfra jeg skal ud at investere i ny Windows. Kan jeg så evt. vælge om den skal starte op på SSD eller HDD.
 
3. Nogle der har gjort noget helt tredie. 

Hilsen
Jesper


1. Du bliver SÅ glad for en SSD :-)
2. SSD er ikke så dyr i dag, køb mindst 250 GB. F.eks. Samsung 840 EVO (den har også kloningssoftware med)
3. Slet / kopier ting til din NAS, så du kommer ned på en størrelse der kan være på SSD'en.
4. Sæt SSD i din computer som sekundært drev - Klon disk.
5. Boot fra SSD, nyd hastigheden ;-)


Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 10:07
Så vidt jeg husker er der nogle SSD-specifikke indstillinger der konfigureres under installation af Windows, når det installeres på en SSD. Hvis en eksisterende installation klones til fra en HDD til en SSD, vil disse indstillinger ikke være korrekte. Kan ikke længere huske, hvad de præcise indstillinger var, men det var årsagen til at jeg selv valgte en ren installation da jeg for ca. 3 år siden smed en SSD i den stationære.
Derudover er det også rart med en helt ny og frisk installation uden alt det skrammel som der stille og roligt samles sammen på en Windows gennem årene.
Hvis du har mulighed for at lave reetablerings-dvd'er fra din Windows installation, ville jeg gøre det og derefter lave en ren installation på din SSD.
Data fra den gamle HDD vil jeg kopiere ud via den gamle Win-installation og derefter formatere den som rent Data-drev (NTFS). Her er det vigtigt at der er lavet reetablerings-skiver, hvis genoprettelsespartitionen også slettes ved denne lejlighed. Derefter kan filer kopieres tilbage til harddisken i den struktur det nu ønskes.
Dette giver i mine øjne et bedre resultat end hvis du hopper på klonings-vognen.

PS: Sørg for at din SSD er flashet til nyeste firmware fra producenten inden du installerer noget på den!

Redigeret af tipsen - 29-September-2014 kl. 10:08
Til top
titan_jtl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér titan_jtl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Så vidt jeg husker er der nogle SSD-specifikke indstillinger der konfigureres under installation af Windows, når det installeres på en SSD. Hvis en eksisterende installation klones til fra en HDD til en SSD, vil disse indstillinger ikke være korrekte. Kan ikke længere huske, hvad de præcise indstillinger var, men det var årsagen til at jeg selv valgte en ren installation da jeg for ca. 3 år siden smed en SSD i den stationære.
Derudover er det også rart med en helt ny og frisk installation uden alt det skrammel som der stille og roligt samles sammen på en Windows gennem årene.
Hvis du har mulighed for at lave reetablerings-dvd'er fra din Windows installation, ville jeg gøre det og derefter lave en ren installation på din SSD.
Data fra den gamle HDD vil jeg kopiere ud via den gamle Win-installation og derefter formatere den som rent Data-drev (NTFS). Her er det vigtigt at der er lavet reetablerings-skiver, hvis genoprettelsespartitionen også slettes ved denne lejlighed. Derefter kan filer kopieres tilbage til harddisken i den struktur det nu ønskes.
Dette giver i mine øjne et bedre resultat end hvis du hopper på klonings-vognen.

PS: Sørg for at din SSD er flashet til nyeste firmware fra producenten inden du installerer noget på den!


Hvis du installerer eller kloner en moderne Windows (7,8), så skal der ikke gøres noget, de systemer genkender selv en SSD og ordner det der skal gøres.
Man kan gå den lange vej med en ny installation, men jeg har haft gode resultater med en almindelig kloning. (Det gør ikke så meget hvis din gamle installation er blevet lidt sløv, det mærker du alligevel ikke).
Rigtigt godt tip med nyeste firmware! Nogle SSD'er kan ikke få ny firmware uden at slette indholdet på disken. Så det skal gøres først.
mvh Jan
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 11:41
Så måtte jeg jo slå op det jeg ikke længere kunne huske - alignment og trim-problemer er noget af det der skal styr på:
Ved ikke om alignment-problemer på SSD'en løses automatisk nu - ellers kan man læse lidt om det her, hvor der også er en god vejledning:
http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-solid-state-drive/
Kig også på TRIM-settings (det var dem jeg svagt kunne mindes) - de nævnes nederst i vejledningen.
Vil stadig mene at en ren installation er at foretrække.
Til top
titan_jtl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér titan_jtl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 11:45
Jeg er sådan set enig i at en ren installation er det bedste, MEN det er et stort arbejde at få alt ens "shit" til at køre som før.
Jeg er simpelthen blevet for gammel/doven til at lave en ren installation uden grund :-)
Men har man tiden og lysten, så er det super.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu