recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo i surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo i surround

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Boddicker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2014
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boddicker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereo i surround
    Sendt: 29-September-2014 kl. 23:38

   Hej folkens,

   Tænker på opgradere mit SS-anlæg lidt ved at købe en integreret forstærker med HT bypass til mine fronter. Mit mål er at få bedre lyd I stereo. Primær lydkilde er en Bluesound streamer som skal kobles direkte til den integrerede forstærker via en DAC.

   Og så kommer mit spørgsmål; Hvis jeg vil have min sub til at spille med I stereo, kan jeg så trække et sæt phono-kabler fra pre-out udgangende på den int. forstærker til Ext.in på min Marantz SR7005, og derved få lyd I subben ?. Eller muligvis også bruge et Y-link, og køre ind på Sub indgangen på Marantz´en ?


Håber I kan hjælpe mig   

PS: Mit nuværende udstyr er:

Marantz SR7005, Denon 2910, Sonus Faber Venere, SVS SB-13 Plus, KEF 2005.2, Panasonic 55VT60, PS3 500gb, Bluesound/Wimp Hifi.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af Boddicker Boddicker skrev:

Og så kommer mit spørgsmål; Hvis jeg vil have min sub til at spille med I stereo, kan jeg så trække et sæt phono-kabler fra pre-out udgangende på den int. forstærker til Ext.in på min Marantz SR7005, og derved få lyd I subben ?. Eller muligvis også bruge et Y-link, og køre ind på Sub indgangen på Marantz´en ?


Kort og godt: Nej.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 00:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kort og godt: Nej.

Klaus

Dertil vil jeg lige tilføje, at med mindre du har små plastikhøjttalere, så bør du slet ikke høre musik med sub. Stereo er som navnet antyder, lavet i 2.0, ikke 2.1. En subwoofer tilføjer ikke noget godt til musik, hvis du spørger mig. Den mudrer bare bassen og stortrommen.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 01:05
Kort og muligvis godt. Jo.

Generelt uden at læse i manualerne. Du skal have lyd på pre out og på højtalerne samtidigt, evt. med en y splitter mellem pre out og ind samt til SR. Så kommer der fuldt frekvens område til din SR der godt kan pille sub lyd ud af det og sende det til subben. Dine front højtaler vil stadig få fuldt frekvens område, så du skal stille x-over i SR laver end den står til i dag.

Du må have en analog kilde du kan tilslutte din SR og kontroller at subben kan give lyd fra sig, hvis ikke skal der stilles lidt i SR. Front stilles til Large og SW til on. Undgå så at vælge pure stereo eller ligende. Det vil give lyd i både sub og front, men fremover vil front jo være tilsluttet din kommende HT forstærker så den del er ikke noget problem i.

Men alt er ikke super godt og dejligt. For at dit sub niveau skal passe skal SR står på et bestemt niveau hver gang og det er træls, du mister jo en del af fordelene ved HT. Dine fronter vil få fuldt frekvensområde (med mindre at du vælge en HT forstærker med sub udgang) og det vil ikke give det løft i det øvrige frekvens område som det eller normalt giver at aflaste front med en sub.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 06:14
Mon ikke der findes en stereo forstærker der også har sub passthrough ?
Jeg ved at Emotiva's forforstærkere har det.

Redigeret af SosFarum - 30-September-2014 kl. 13:26
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 13:26
slet

Redigeret af SosFarum - 30-September-2014 kl. 13:26
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kort og godt: Nej.

Klaus

Dertil vil jeg lige tilføje, at med mindre du har små plastikhøjttalere, så bør du slet ikke høre musik med sub. Stereo er som navnet antyder, lavet i 2.0, ikke 2.1. En subwoofer tilføjer ikke noget godt til musik, hvis du spørger mig. Den mudrer bare bassen og stortrommen.



Vil mene det afhænger af sub'en, og det kan sagtens fungere rigtig godt til musik. Smag og behag er selvfølgelig også forskellig, men ser ingen grundt til at være så kategorisk. 

Desuden er det sjældent et problem for stereoperspektive eftersom, det er svært hvis ikke umuligt at lokalisere de lave frekvenser, som en sub typisk spiller (<100 Hz). 


Til top
Boddicker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2014
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boddicker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Kort og muligvis godt. Jo.

Generelt uden at læse i manualerne. Du skal have lyd på pre out og på højtalerne samtidigt, evt. med en y splitter mellem pre out og ind samt til SR. Så kommer der fuldt frekvens område til din SR der godt kan pille sub lyd ud af det og sende det til subben. Dine front højtaler vil stadig få fuldt frekvens område, så du skal stille x-over i SR laver end den står til i dag.

Du må have en analog kilde du kan tilslutte din SR og kontroller at subben kan give lyd fra sig, hvis ikke skal der stilles lidt i SR. Front stilles til Large og SW til on. Undgå så at vælge pure stereo eller ligende. Det vil give lyd i både sub og front, men fremover vil front jo være tilsluttet din kommende HT forstærker så den del er ikke noget problem i.

Men alt er ikke super godt og dejligt. For at dit sub niveau skal passe skal SR står på et bestemt niveau hver gang og det er træls, du mister jo en del af fordelene ved HT. Dine fronter vil få fuldt frekvensområde (med mindre at du vælge en HT forstærker med sub udgang) og det vil ikke give det løft i det øvrige frekvens område som det eller normalt giver at aflaste front med en sub.


Hej Flarsen,

Har pt. en Nad M3 I mine overvejelser, den har HT-bypass og pre-out, endda med delefilter, så jeg kan aflaste mine fronter.

Men kan godt se din pointe I at SR-forstærkeren skal stå på et bestemt niveau hver gang, hvilket hurtigt kan blive et irritationsmoment.

Nå, men det skal da ikke stoppe mig I at investere I lidt bedre stereo


Nagash:

Smag og behag, nogle gange er det fedt nok med ekstra bas..

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 00:56
Biamp mode with selectable 40, 60, 80, 100 Hz crossover frequency on Pre Out 1

Skal lige have fat i en anden skærm på et tidspunkt for at finde ud af hvad det giver af muligheder. NAD390 kan også noget med en sub. Hvis du kan bruge en HT pass forstærker med sub out vil det jo give nogle anderledes muligheder. En forstærker der kan sende signalet direkte i subben vil nok være det bedste for dig.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 00:05
biamp (crossover frequency selection): If one uses smaller shelf-type speakers, in conjunction with a powered subwoofer (refer to PRE OUT 2 section under Rear Panel Connections and Controls), the M3 allows the configuration of the speaker crossover frequency to match the bass response of the speakers. Press the biamp button to toggle through the filter sequence. A press longer than one second will advance the crossover frequency selection as follows; BIAMP CROSSOVER FULL RANGE, HIGH PASS 40 Hz, HIGH PASS 60 Hz, HIGH PASS 80 Hz, HIGH PASS 100 Hz, and then return to FULL RANGE. Release the biamp button to stop the sequence. See figure 8 examples of the crossover frequency response diagram. For connection of a subwoofer see Rear Panel Connections and Controls; PRE OUT 2.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 00:17
På M3 pre out 2 forbindes til main in. X over indstilles til den ønskede frekvens.

SW tilsluttes pre out 1, og ikke SR. Niveauet stilles. Det ser ud til at lav pass filteret kan blive stående på max, men prøv at stille det til x over.

SR indstilles til. NO SW. Front large, resten evt small. Den del af LFE der ligger over x over spilles af dine fronter, modsat nu hvor det spilles af din SW.

Husk at der er andre alternativer til M3. På forhånd tillykke med dit kommende setup. Hvis du får muligheden for at få målt output med et frekvens sweep, så sig ja tak.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 00:26
Smag og behag, nogle gange er det fedt nok med ekstra bas..

Målet er vel ikke ekstra bas, men tætter på korrekt bas frekvens gang (er godt nok ofte det samme). Og at det øvrige frekvens område også bliver bedre når fronterne ikke skal forsøg på at lave 20Hz. Din SW har vel også automatisk EQ som korriger for nogle af rummets eventuelle uheldige egenskaber i et frekvens område hvor der ellers skal store tiltag til for at rette op på sagerne.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu