recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne

 Besvar Besvar Side  <1 2930313233 85>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

 
Min forstærker kører da også DD 2.0 gennem PLII, det sker helt automatisk, så da tror jeg ikke DR har ret i påstanden.

Jo jo DR har testet en konfiguration som gav problemer. Dog er man 99% sikker på at denne ikke findes hos nogle forbruger.
Men for at være på den sikre side, så ændre man ens setup.

(Overstående er lettere overdreven).

Citat:"Hos andre distributører kommersignaleringen ikke med ud til folks modtagerbokse. Og i tillæg hertil vil de fleste modtagere ikke reagere korrekt på signaleringen alligevel.

Læs mere: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=11639&zoneid=3#ixzz3Ga9L2900"

1. DR kører stereo hele tiden, og en stor del af de er prologic encodet.
Men hvordan vil DR signaler dette, når de nu på står at dette ikke virker?
Jeg kan self. bare fortælle min surround maskine af afvikle alt igennem et prologic filter, og så er den løst for mig. Så at nogle TV eller bokse er ligeglade med signalet, gør det vel ikke dårligt at sende? De ville jo kun have stereo i forvejen med mindre de selv have gjort noget (valgt prologic filter aktivt til).

2. De rettelser i boksene som der skulle til var nog hurtigt at få lavet. Der finde en komplet standard som det burde være lavet efter i forvejen.
Lad os forbruger få muligheden for at tvinge vores udstyre leverandør til at levere en kortet produkt. DR udstil listen over problem udstyr TAK.
.....
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


...problemet her er bare at så skulle DR / digi-tv så skulle skifte signalering mellem 'HE-AAC 2.0' og 'HE-AAC 5.1' afhængig af kildematerialet og det tror ikke de vil gå med til.

Det tror jeg nu ikke er et teknisk problem, det er der mange kanaler der gør på Stofa, typisk er reklamer i stereo og når film/serie så går i gang kommer der 5.1 lydspor.


Hvis man læser DR's baggrund afsnit 14) så er der måske et problem ?

DR's baggrund

Min forstærker kører da også DD 2.0 gennem PLII, det sker helt automatisk, så da tror jeg ikke DR har ret i påstanden.


Det som DR tænkte på her (tror jeg) var at køre et stereo-spor igennem et 5.1 signal - så der kun vil være lyd i begge fronter og dette kan vore recievere ikke lave om til DPL II og dermed udnytte evt DPL II surroundlyd i stereo-sporet.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


...problemet her er bare at så skulle DR / digi-tv så skulle skifte signalering mellem 'HE-AAC 2.0' og 'HE-AAC 5.1' afhængig af kildematerialet og det tror ikke de vil gå med til.

Det tror jeg nu ikke er et teknisk problem, det er der mange kanaler der gør på Stofa, typisk er reklamer i stereo og når film/serie så går i gang kommer der 5.1 lydspor.


Hvis man læser DR's baggrund afsnit 14) så er der måske et problem ?

DR's baggrund

Min forstærker kører da også DD 2.0 gennem PLII, det sker helt automatisk, så da tror jeg ikke DR har ret i påstanden.


Det som DR tænkte på her (tror jeg) var at køre et stereo-spor igennem et 5.1 signal - så der kun vil være lyd i begge fronter og dette kan vore recievere ikke lave om til DPL II og dermed udnytte evt DPL II surroundlyd i stereo-sporet.
AC-3 understøtter skam fint 2.0 og der er et flag til fortæller om det er maxtrix encodet 2.0 eller "bare" alm stereo.
AC-3 standard kanal konfiguration:

Although commonly associated with the 5.1 channel configuration, Dolby Digital allows a number of different channel selections. The options are:

  • Mono (center only)
  • 2-channel stereo (left + right), optionally carrying matrixed Dolby Surround
  • 3-channel stereo (left, center, right)
  • 2-channel stereo with mono surround (left, right, surround)
  • 3-channel stereo with mono surround (left, center, right, surround)
  • 4-channel quadraphonic (left, right, left surround, right surround)
  • 5-channel surround (left, center, right, left surround, right surround)

These configurations optionally include the extra low-frequency effects (LFE) channel. The last two with stereo surrounds optionally use Dolby Digital EX matrix encoding to add an extra Rear Surround channel.



Redigeret af Notfast - 19-Oktober-2014 kl. 13:47
.....
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


Det som DR tænkte på her (tror jeg) var at køre et stereo-spor igennem et 5.1 signal - så der kun vil være lyd i begge fronter og dette kan vore recievere ikke lave om til DPL II og dermed udnytte evt DPL II surroundlyd i stereo-sporet.
AC-3 understøtter skam fint 2.0 og der er et flag til fortæller om det er maxtrix encodet 2.0 eller "bare" alm stereo.

Men det er jo ikke den situation, filmfreak skriver om!

Forestil dig, at DR finder ud af, at de altid vil sende et 5.1-spor, men de vil ikke opmixe noget 2.0-kildemateriale, heller ikke når det er DPL II-encoded. Så i stedet sender de et 5.1-spor, hvor der kun er lyd i de to frontkanaler, og alle andre kanaler er tavse.

Det er den situation, filmfreak skriver om, og den har du ikke addresseret.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


Det som DR tænkte på her (tror jeg) var at køre et stereo-spor igennem et 5.1 signal - så der kun vil være lyd i begge fronter og dette kan vore recievere ikke lave om til DPL II og dermed udnytte evt DPL II surroundlyd i stereo-sporet.
AC-3 understøtter skam fint 2.0 og der er et flag til fortæller om det er maxtrix encodet 2.0 eller "bare" alm stereo.

Men det er jo ikke den situation, filmfreak skriver om!

Forestil dig, at DR finder ud af, at de altid vil sende et 5.1-spor, men de vil ikke opmixe noget 2.0-kildemateriale, heller ikke når det er DPL II-encoded. Så i stedet sender de et 5.1-spor, hvor der kun er lyd i de to frontkanaler, og alle andre kanaler er tavse.

Det er den situation, filmfreak skriver om, og den har du ikke addresseret.
Hvorfor i alverden skulle de ville gøre det? 
Det er jo ikke en standard (se tidligere liste)!
.....
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


Det som DR tænkte på her (tror jeg) var at køre et stereo-spor igennem et 5.1 signal - så der kun vil være lyd i begge fronter og dette kan vore recievere ikke lave om til DPL II og dermed udnytte evt DPL II surroundlyd i stereo-sporet.
AC-3 understøtter skam fint 2.0 og der er et flag til fortæller om det er maxtrix encodet 2.0 eller "bare" alm stereo.

Men det er jo ikke den situation, filmfreak skriver om!

Forestil dig, at DR finder ud af, at de altid vil sende et 5.1-spor, men de vil ikke opmixe noget 2.0-kildemateriale, heller ikke når det er DPL II-encoded. Så i stedet sender de et 5.1-spor, hvor der kun er lyd i de to frontkanaler, og alle andre kanaler er tavse.

Det er den situation, filmfreak skriver om, og den har du ikke addresseret.
Hvorfor i alverden skulle de ville gøre det? 
Det er jo ikke en standard (se tidligere liste)!

Deres eventuelle motivation til at gøre det er irrelevant.

Min pointe er, at I to bedre kan kommunikere, hvis I forstår, hvad den anden taler om.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


Det som DR tænkte på her (tror jeg) var at køre et stereo-spor igennem et 5.1 signal - så der kun vil være lyd i begge fronter og dette kan vore recievere ikke lave om til DPL II og dermed udnytte evt DPL II surroundlyd i stereo-sporet.
AC-3 understøtter skam fint 2.0 og der er et flag til fortæller om det er maxtrix encodet 2.0 eller "bare" alm stereo.

Men det er jo ikke den situation, filmfreak skriver om!

Forestil dig, at DR finder ud af, at de altid vil sende et 5.1-spor, men de vil ikke opmixe noget 2.0-kildemateriale, heller ikke når det er DPL II-encoded. Så i stedet sender de et 5.1-spor, hvor der kun er lyd i de to frontkanaler, og alle andre kanaler er tavse.

Det er den situation, filmfreak skriver om, og den har du ikke addresseret.
Hvorfor i alverden skulle de ville gøre det? 
Det er jo ikke en standard (se tidligere liste)!
Deres eventuelle motivation til at gøre det er irrelevant.

Min pointe er, at I to bedre kan kommunikere, hvis I forstår, hvad den anden taler om.
Se tidligere svar med liste, som omhandler det spørgsmål som du ej mener er besvaret.

.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:21
Som skrevet tidligere, så fuckede DR op da de gav sig til at decode prologic til diskrete kanaler. De skulle have ladet være og bare sendt det videre. Alle ville så mindst have god Stereo (lige nu ser vi bort fra de 10% hvor DR faktisk modtager 5.1 diskrete kanaler), og dem med mulighed kunne decode prologic til surround.
Hos dem hvor flaget, og hvor signalet ikke kom igennem, de ville faktisk opdage at det de betalte for hos deres leverandør, var noget de ikke modtog.
De kunne få gøre deres leverandør opmærksom problem stillingen, for folk med kanal udbyderens udstyr var det sikret hurtigt fixet i en firmware update.
Andre må selv have fat i deres hardware leverandør, og kræve at de faktisk fulgte standarden.
Nu flytter vi os ikke, og der bliver ikke stillet krav til kanal udbyder og hardware.



Redigeret af Notfast - 19-Oktober-2014 kl. 19:30
.....
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Se tidligere svar med liste, som omhandler det spørgsmål som du ej mener er besvaret.


Min hensigt var at få dig til at forstå, hvad filmfreak skrev. Der er intet i den liste, som viser, at du forstår, hvad filmfreak skrev.

Men jeg stopper her. Det er tydeligt, at jeg ikke kommer længere. Det er sgu ikke meget tak, man får for frivillig tolkning.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Se tidligere svar med liste, som omhandler det spørgsmål som du ej mener er besvaret.


Min hensigt var at få dig til at forstå, hvad filmfreak skrev. Der er intet i den liste, som viser, at du forstår, hvad filmfreak skrev.

Men jeg stopper her. Det er tydeligt, at jeg ikke kommer længere. Det er sgu ikke meget tak, man får for frivillig tolkning.
Nej det er skam klart, at du ikke får tak for at fortælle nogen hvad de har forstået og ikke har forstået.

Når problemet er at nogen ikke følger en standard, så er svaret ikke at bryde en anden standard.
Se tidligere list.
.....
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:32
Suk...
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:57
Til Notfast:

Det jeg tidligere henviste til var nedenstående, hvor DR bla gør opmærksom på hvis de vælger at sende stereosporet ud i et 5.1 signal vil det umuliggør for modtagerens surround-receiver at decode det til DPL II. Bare det at DR nævner det vil jeg tolke som at DR kunne finde på at gøre det.

===================================================================
14) Hvorfor signalerer DR ikke bare stereo i AC3-strømmen?

Det kunne vi også godt hos nogle af distributørerne. Men det ville betyde, at nogle forbrugerne hjemme i stuerne med et 5.1-anlæg ikke ville kunne opmixe film, dramaproduktioner eller andre stereoprogrammer til 5.1.

Dermed ville vi med signaleringen låse nogle forbrugernes modtagere til kun at afvikle i 2.0 - hvilket ingen ønsker. Specielt da en del film og andre programmer er Prologic II-encodet, og andre programmer igen - som fx nyhedsprogrammer i mono -ikke villle kunne opmixes. (Et monoprogram, der opmixes, vil kun have lyd i centerkanalen - hvilket jo passer godt til en nyhedsoplæser.)

Hos andre distributører kommersignaleringen ikke med ud til folks modtagerbokse. Og i tillæg hertil vil de fleste modtagere ikke reagere korrekt på signaleringen alligevel.
======================================================================
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2930313233 85>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu