recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne

 Besvar Besvar Side  <1 34567 85>
Forfatter
Besked
chris-torb Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chris-torb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2014 kl. 20:17
Jeg synes at det er helt urimeligt.
Hvorfor skal vi som forbrugere stilles dårligere, bare fordi at teknikken driller.
Vi har da, om nogen, krav på et tidssvarende kvalitetsprodukt, når der er tale om et monopol produkt.

Det er ufatteligt, at der stadig kan tolereres et så umådeligt dårligt produkt.    

Luk DR - få et alternativt beredskab til at udsende advarsler i forbindelse med katastrofer mv. og lad os spare den ufatteligt store udgift.
De gode programmer som kan videreføres, vil utvivlsomt blive liciteret til andre stationer.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2014 kl. 20:51
Fuldstændig hjernedødt, hva så dengang 75% havde besvære med skift fra MPEG? Skulle man så også ha gået tilbage der? Føj....
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 01:02
fandme ikke iorden - jeg er rasende  Angry

Vi tvinges til at betale licens til DR og alle andre incl. svenskt tv kan sagtens finde ud af at sende 5.1 - skal produktet virkelig forringes så drastisk blot fordi DR eller enkelte kunder har tekniske udfordringer. Hvorfor skal man gå efter laveste fællesnævner. Vi lever for pokker i 2014, ikke i 1950

Vi må da gøre noget..spamme deres facebook og kundesupport med klager, kontakte kulturministeren eller et eller andet. 


Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 13:15
Det undrer mig at harmen rettes mod DR, og ikke de TV-producenter som laver dårligt designede TV, og dermed forårsager problemet. Jeg forstår godt DR's beslutning. Ikke at jeg synes det er den rigtige beslutning, men jeg forstår bevæggrunden. Jeg mener at DR burde udstille hvilke TV det er de har fundet frem til håndterer signalerne forkert. Det mener jeg faktisk de har en public-service forpligtigelse til at gøre.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 13:21
jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken man skal vælge, når man bare er stereobruger. kan vælge:
HE-AAC, Dolby digital, Dolby digital+ og mpeg

Og ja, jeg er en af dem, der ofte synes musik og andre sekvenser er meget høje på DR, mens talen er lav og mudret!


Redigeret af aerik - 05-Oktober-2014 kl. 13:25
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 13:52

Når du kun kan køre Stereo, så er det MPEG du skal bruge. HE-AAC lyd bruges af Boxer, og enkelte kanaler på KabelTV. DD+ anvendes f.eks af Netflix til Surround.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 HE-AAC lyd bruges af Boxer
Også af DR på DVB-T nettet.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det undrer mig at harmen rettes mod DR, og ikke de TV-producenter som laver dårligt designede TV, og dermed forårsager problemet. Jeg forstår godt DR's beslutning. Ikke at jeg synes det er den rigtige beslutning, men jeg forstår bevæggrunden. Jeg mener at DR burde udstille hvilke TV det er de har fundet frem til håndterer signalerne forkert. Det mener jeg faktisk de har en public-service forpligtigelse til at gøre.

 
Det er vel fordi DR er de eneste indtil nu der har valgt at forsøge at kompensere for at folk har TV apparater der ikke virker efter hensigten. Dermed starter de på en meget uheldig glidebane, der kan føre dem vidt omkring, hvis det bliver en accepteret tankegang, at der er TVstations opgave at kompensere for fejl der ultimativt er uden for deres kontrol. Hvad bliver det næste de vil kompensere for kunne man spørge.. Tilsvarende med at de omtalte TV ikke kan afspille lyden korrekt, så kan de fleste TV heller ikke vise farverne korrekt. Jeg tør ikke tænke på hvad det kan føre med sig hvis DR begynder at kompensere for det. Ikke dermed sagt at TVfabrikanterne ikke også burde få en opsang. Det gør de, både på dette område og mange andre også, fordi deres vilje til at overholde standarderne for billede og lydgengivelse har været nærmest ikke eksisterende i mange år, men det har stået på så længe at man nærmest tager det som en selvfølge. At DR (eller andre) nu begynder at kompensere for dette er på den måde nyt og det har været min frygt længe at nogen ville begynde på det, i den forstand at det hele risikerer at ende i kaos hvis ikke så mange som muligt overholder standarderne. Isoleret set synes jeg det med lyd i stereo er en relativt lille ting, men det er starten på tankegang der IMO er helt skrup forkert og som skal bremses så meget som muligt.
 
Bortset fra det mener jeg ikke at der er DRs opgave at teste TV, hvis de selv er sikre på at de overholder gældende standarder. Det må være radiobranchens opgave at sikre sig at de apparater de sælger er egnede til brug med de signaler man kan modtage i DK og det virker IMO lidt sølle at kaste den bold over i skødet på DR.


Redigeret af dpny - 05-Oktober-2014 kl. 20:05
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det undrer mig at harmen rettes mod DR, og ikke de TV-producenter som laver dårligt designede TV, og dermed forårsager problemet. Jeg forstår godt DR's beslutning. Ikke at jeg synes det er den rigtige beslutning, men jeg forstår bevæggrunden. Jeg mener at DR burde udstille hvilke TV det er de har fundet frem til håndterer signalerne forkert. Det mener jeg faktisk de har en public-service forpligtigelse til at gøre.

Man kan vel enlig også beskylde butikkerne for at sælge noget skrammel og ikke rådgive kunderne godt nok.

I sidste ende kan man så anklage forbrugerne, der køber for dårligt og for billigt.

Det er en trist udvikling, man går jo heller ikke tilbage til MPEG2 fordi det er det TV flest forbruger havet.
Synes godt man kan stille krav til at seerene selv får løst deres problem, så må de gå til en fagmand.



https://www.facebook.com/pages/Utilfreds-med-at-DR-dropper-surround-lyd/696130097131326
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 16:47
Harmen rettes mod DR fordi de reagerer på noget der ikke har med dem at gøre og forsøger at "løse" det med en laveste fællesnævner løsning. Hvis problemet reelt ligger hos tv fabrikanterne, er det vel meget enkelt for DR at fortælle utilfredse kunder at disse skal rette henvendelse hos tv fabrikanten. 

DR's eneste opgave er at levere content, i den bedst mulige kvalitet - sålænge de gør de efter gældende standarder har de løst deres opgave - end of story. 

Hvilke problemstillinger der så findes ude i hjemmene med brugerens udstyr eller evne til at indstille udstyr korrekt er ikke DR's problem. Det må brugerne få løst på anden vis. 

Jeg syntes det er et kæmpe tilbageskridt. Jeg benytter kun min surround receiver til tv lyd, og optager samtidigt ofte gode film eller udsendelser med DVB-C tuner koblet til min PC. Nu var vi endelig kommet på en fornuftig HD kvalitet på billedsiden, og samtidig også en fornuftig surround lyd der gjorde det værd at optage til at gemme - og så skal det hele ødelægges og bombes tilbage til VHS dagenes tid.  

Samtidig er det tydeligvis ikke et problem der er så alvorligt at andre Content udbydere syntes de skal køre i stereo. Stort set alle andre sender i surround. Svenskt rigstv kan sagtens. 


Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Vi tvinges til at betale licens til DR og alle andre incl. svenskt tv kan sagtens finde ud af at sende 5.1 - skal produktet virkelig forringes så drastisk blot fordi DR eller enkelte kunder har tekniske udfordringer.


Du skriver at DR har tekniske udfordringer.
Det er jeg meget uening i, og jeg har meget svært ved at få øje på dem.
Kan du give nogle eksempler?
Mit eget 5.1 setup har kørt upåklageligt i årevis.
Har ikke oplevet andre problemer med DR end småting som må forventes i en så kompleks verden.

Jeg er overbevist om at den egentlige udfordring er, at set-top bokse og TV idag er så umulige at betjene for ikke teknisk kyndige.
Det er ikke blot en udfordring eller et problem, det er en skandale.
Brugerfladen er for familen Danmark som at læse ren assembler. Ofte oversat af Google-translate i noget der minder om en skæv efterbrændert.
Eks: "Magt Gem Mode", er et menupunkt på min nyeste Panasonic.
Jeg gætter på at deres engelske "original" menupunkt var "Power Save Mode"
Hvordan kan sådan noget l... slippe igennem hos en producent med en dansk organisation?
På andre enheder er 2.0 / 5.1 menuen et valg mellem Dansk og Dansk. Fransk logik.
Så må forbrugeren gætte sig frem, og spille terninger eller quizze om resten. Og jeg kan blive ved.

Jeg har igennem de sidste par år forsøgt at få familie og venners TV-løsninger til at spille bare en lille smule bedre, end det der tilbydes "ud af kassen".
Det er lykkedes langt hen af vejen.
Men når man endelig har fundet den korrekte indstilling, mødes man fra nogle fabrikanter med forskellige spændende "features":
Lyden "defaulter" til 5.1 down-mix ved kanalskift, til trods for at man lige har valgt 2.0 sporet. 2.0 kunne ikke sættes til default. Flot!
Det er jo som at køre i en bil med automatgear der konsekvent går i bak-gear hver gang man holder stille.
Så tror da pokker at folk har problemer med programmer, hvor lyden i forvejen ikke er perfekt for fladskærme.
Og ja, der har været eksempler på at lyden måske ikke har været perfekt i bearbejdningen, men det har jo intet med denne 5.1 problematik at gøre.

Når teknikken så endelig er på plads, så starter den næste kamp med familie og venner.
Nu er lyden tynd, dåseagtig, og flad.
Her svarer jeg som regel at det ikke bliver bedre, da har købt et plastik-kabinet med bagudvendte højttalere, og ikke en B&0, hvor der er tænkt over lyden.
Svaret er oftest, småfornærmet, at de lige har brugt over 10.000,- så må lyden da være i top.
Ak ja, lyt før du køber.

Personligt har jeg lige købt en ny 32" Panasonic til soveværelset. Ja det var billigt. Meget.
Jeg var da fuldt klar over at lyden var dårligere end den 10+ år gamle flade 23" Sony den skulle erstatte.
På Sonyen var lyden faktisk ret god, med højttalere monteret under panelet, pegende fremad.
Surprice, kære fabrikanter, det er faktisk et af de steder man med stort held kan montere højttalere.
Skal man kæle lidt, så monteres de også i et lukket kabinet. Det er et gratis råd I gerne må tage til jer, hvis I læser med.
Nå, 10 skridt frem på billedet, og 50 skridt bagud på lyden.
Bliver det for slemt i længden, køber jeg nok en soundbar.

Min pointe er at DR, og alle de andre TV stationer er fuldt klar til 5.1, 2.0 og hvad vi ellers kan hive ud af deres signaler.
Men det er familien Danmark ikke.
De forventer at man kan købe den flade, sætte den op på væggen, og så bare læne sig tilbage.
Man får aldrig nogen til at indrømme at de købt et apparat der dels er for avanceret, og at de aldrig har hørt lyden inden køb.
Og så er det meget nemmere at brokke sig, og endda klage.

Og så længe at DR skal lægge ryg til klager som intet har med deres tekniske setup at gøre, er det vel et forståeligt valg der er truffet.
Jeg er også ked af det, fordi jeg bliver personligt ramt. Ramt at fællesskabets aller laveste fællesnævner.
Men jeg kan acceptere at DR trods alt ikke kompenserer for, og tilgodeser visse typer af apparater, som efterfølgende vil have negativ indflydelse på mine ellers velfungerende apparater.
Der er trods alt kun tale om at fjerne et af to lydspor, som for mange producenter har været en for stor mundfuld at håndtere korrekt for forbrugerne.
Det betyder, for mig, ikke andet end at jeg må nøjes med Prologic, frem for diskrete kanaler.
Jeg er ikke stillet ringere end før overgangen til Digitalt TV. Men jeg har mistet min diskrete 5.1 lyd som jeg åbenbart kun havde til låns.
Og det kan jeg til dels takke dem, der blindt klager, for. Alt sammen i fællesskabets ånd.
De får ret, DR får fred, jeg og resten af dem der sætter pris på god lyd, vi betaler prisen.
Det går nok. Jeg betaler min licens alligevel. Der skal meget mere til at slå mig ud.
Og jeg kan ikke gøre andet end at forsøge at synliggøre de egentlige problemer.
Det er ikke kun enkelte der har problemer med "dårlig lyd", det tal er langt højere.
Men de fleste accepterer det bare, desværre.

Så vil jeg opfordre folk til at rette skytset mod dem som er den direkte årsag til problemerne.
Nemlig de fabrikanter som laver håbløse default-settings, håbløs menu-software, og ekstremt dårlige indbyggede højttaler-løsninger.
Jeg gentager lige mig selv: En højttaler skal pege fremad, da det er der jeg befinder mig som lytter !

Så vil nogen sikkert sige: Hvordan vil du lave højttalerne bedre, når skærmen skal være flad og lav.
Mit svar er: Det vil jeg nu heller ikke. Fordi det kan man ikke, og det er jeg udmærket klar over.
Med mindre at man som bla. B&O afsætter pladsen, og kører med et radikalt anderledes design.
Men jeg vil efterfølgende heller ikke klage til DR over lyden, når jeg selv har valgt at købe det pågældende TV.

Lad os krydse fingre for at der snart sker et fremskridt på apparaterne, så er jeg overbevist om at 5.1 lydsporet nok skal vende tilbage en dag.
Men både forbrugere og fabrikanter skal være klar.

Jeg ser frem til kampagnerne der hvor de hører til, nemlig mod fabrikanterne.
Men forudser at folk i stedet vælger den nemme løsning.
Det er en bjørnetjeneste, som aldrig giver bedre apparater til familien Danmark.
Lad mig endelig tage fejl mht. kampagnerne. Det er det bedste der kunne ske for alle.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2014 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Vi tvinges til at betale licens til DR og alle andre incl. svenskt tv kan sagtens finde ud af at sende 5.1 - skal produktet virkelig forringes så drastisk blot fordi DR eller enkelte kunder har tekniske udfordringer.


Du skriver at DR har tekniske udfordringer.
Det er jeg meget uening i, og jeg har meget svært ved at få øje på dem.
Kan du give nogle eksempler?

Jeg tror du misforstår mit indlæg 
Det er DR der begrunder deres beslutning med tekniske udfordringer - ikke mig. Wink

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 85>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu