recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Backup i skyen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Backup i skyen

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
ceefive Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ceefive Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Backup i skyen
    Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 10:42
Hej,
Har tidligere benyttet mig af DVD'er i massevis til at backe billeder og hjemmevideo op i massevis.... det er jeg træt af.

Har installeret en Synology NAS med Raid - men her spilder jeg jo en del disk på Raid delen - og er alligevel ikke sikret hvis huset brænder.

Nu er tiden kommet til en Cloud baseret backup synes jeg. Har kigget på Amazon Glacier - men med mit behov for ca 3TB Cloud Storage kom jeg til at tænke på om ikke jeg bare kunne købe et ekstra Office365Home abonnement til migselv. Det kan jeg jo dele med 4 andre i husstanden - og vi får så tilsammen 5TB Onedrive lager. Jeg ville oprette 5 mailkonti - backup1-5 og så har jeg løst mit behov for en årlig pris af 799,-
Skulle der være nogen problemer i det ?
Selvfølgelig udover at Microsoft kan snage i mine hjemmevideoer... - men det er jeg altså ligeglad med. En indbrudstyv kan også løbe med den backup jeg har her i huset - eller min NAS.

Tak for input eller alternativer hvis der er nogen der har noget.

Ceefive
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 12:03
Jo, det kunne du godt gøre. Du kunne også skifte til telnor og få andre i husstanden til at gøre det sammen. Få kan i få office 365 og sky lager som en del af jeres tele omkostninger, og sikret totalt set spare penge.

Jeg selv bruger CrashPlan, set and forget løsning.
$190 for 4 år med ubegrænset plads.
Jeg har omkring 170dage tilbage før jeg skal købe 4 år mere.
Der kan købes til lavere pris, men så er tiden også korterevarende, og pris pr mdr. er gået op.


Redigeret af Notfast - 19-Oktober-2014 kl. 14:02
.....
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 12:19
Film er for mig ikke kritiske. Derfor kører jeg ikke med RAID på min NAS. Billeder/Videoer og andre dokumenter ligger på PC, NAS, Dropbox  samt en ekstern HDD som ligger i en skuffe på mit arbejde.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 12:22
Køb en ekstern harddisk, tag en komplet backup på den og bed dine forældre om at opbevare den i en skuffe i deres hjem. Tag diske med hjem hvert halve år og lav en komplet backup der.

Backup ind i mellem, gør du til en NAS derhjemme, der står et andet sted en lige ved siden af din computer.

Indbrud vil medføre tab af computer, brand vil medføre tab af computer og backup maksimalt det sidste halve år.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 13:54
180 dage er godt nok meget at miste.
.....
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

180 dage er godt nok meget at miste.


Det kommer jo an på, hvor meget "vigtigt" man graver op på 180 dage.

For mit vedkommende er der ikke noget jeg kom til at mangle helt vildt på den tid.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 15:05
Jeg bruger Keepit.

Via min forsikring får jeg rabat på abonnementet.

Her har jeg unliminted backup i skyen. Jeg har ca. 2.5 Tb data på min pc'er der er lagt ud.

Det tog lidt tid. Men når det først er ude, så er syncroniseringen ikke så langsomt.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 17:02
Jeg bruger CrashPlan, fik købt et 4-årigt abonnement for mange år siden til 3$ pr. måned.
Nu er det sikkert steget til 4$ for ubegrænset plads.

Så vidt jeg ved kan man også installere CrashPlan på en Synology enhed.

Så er man helt uafhængig og kan vælge at angive sin egen krypteringsnøgle, så NSA ikke kan læse data.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
ceefive Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ceefive Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 17:28
KeepIt og Crashplan - det var lige den slags løsninger jeg er efter.
Prisen for KeepIt ser ud til at være kr. 36,- pr måned (ved 2 år får jeg ekstra 2 måneder)- hvis prisen de oplyser er incl. moms.

Crashplan 4 år abonnement med omregning 5,8 DKK/usd og tillæg af 15% moms (mon ikke det kommer inden ordren er afsluttet ?) så giver det en månedlig pris på kr. 26,7

Begge priser ligger i acceptabelt niveau synes jeg. Den eksterne harddisk man ellers ligger og flytter på koster jo også.

Jeg formoder de private abonnementer er baseret på at jeg kan backe en enkelt PC op. Nu vil jeg teste dem og se hvordan jeg får min NAS inkluderet i backuppen også. Min Synology NAS har ikke klient til Crashplan såvidt jeg kan se - men hvis en PC klient kan synke netværksdrev også så går det vel også. Har nogen erfaringer med NAS backup på de nævnte services - modtages input gerne.

Så er der også tilbage at vurdere hvem der har et sikkert setup - uden NSA kigger i alt og som jeg kan regne med ikke går bankerot ved den næste finanskrise.... - det vigtigste for mig er at mine data er sikre mod hackere og jeg ikke har en Google-style organisation der snager i mine ting og begynder at målrette reklamer til mig baseret på mine filer - Crashplan ser ud til at have store koncerner i portefølgen og fortæller hvor de er. KeepIt hjemmesiden har ingen adresser, firmaid, CVR nummer - og fortæller ikke om deres priser er med moms eller ej - men deres hjemmeside er mere overskuelig :)

Ceefive
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 17:47
Jeg bruger også Crashplan. Der blev ikke lagt procenter på sidste år, da jeg fornyede.

Og kig lige på sikkerheden:

Der har jeg valgt 448-Bit Encryption + Password - Secure With Archive Key Password. Jeg tør ikke binde an med "Generate Your Own Custom Key".

Venlig hilsen
KB
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 17:50
CrashPlan er pr. enhed medmindre man vælger det lidt dyrere abonnement som er for flere enheder.

CrashPlans program er så vidt jeg husker en kerne og et GUI via java. Du kan installere kernen i din Synology og herefter styre det hele fra din computer, uanset om det er Windows eller Mac.

CrashPlan har også en Pro version til firmaer som giver brugeren mere båndbredde for pengene, men den kan ikke erhverves i europa, medmindre man opretter et amerikansk abonnement og så efterfølgende benytter det her. Det virker fint og man kan tilføje ekstra enheder uden problemer.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
ceefive Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ceefive Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 18:19
Har installeret Crashplan og tester det nu. Selvfølgelig er abonnement "pr enhed" og jeg kan ikke inkludere NAS - det var forventet. Familie eller business abonnement kan måske ændre på det.
Har bedt om at backe 430Gb data op til en test. Det vil tage 23 dage siger systemet. Også efter jeg har ændret CPU setting til 80% når jeg er på maskinen. Båndbredde er ikke begrænset og jeg har 50mb upload herfra... - det lader til at være langsomt.

Funktionen med at man kan backe-up hos en ven - er der nogen der bruger den ? Hvis jeg nu sætter min externe disk op hos forældrene der også har fiber-forbindelse - får jeg så fuld valuta for min båndbredde ?
Formoder at vennen også skal tegne abonnement for at det virker ?

Løsningen med at det er min Synology NAS der kører backuppen er den jeg søger tror jeg. Jeg hører gerne fra nogen der gør det.

Tak
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu