recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baffle wall
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baffle wall

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 23:09
Er det korrekt forstået at forskellen på en MiniDSP 10x10 HD og en NanoAVR er hvor i 'kæden' den tilsluttes?

MiniDSP 10x10 HD setup: Signalkilde -->> Reciever -->> MiniDSP -->> Effektforstærker(e)

NanoAVR setup: Signalkilde -->> NanoAVR -->> Reciever -->> Effektforstærker(e)


Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 23:09
Gulvhøjttalere er ofte afstemt til at gå dybere end standerhøjttalere, men det anbefales normalt (i rum af normale størrelser) at dele ved 80 Hz til sub. Så om højttaleren er "gulv", "stander" eller noget helt tredje er underordnet. Så længe at basrefleksporten vender ud i rummet, burde det ikke være et problem.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Er det korrekt forstået at forskellen på en MiniDSP 10x10 HD og en NanoAVR er hvor i 'kæden' den tilsluttes?

MiniDSP 10x10 HD setup: Signalkilde -->> Reciever -->> MiniDSP -->> Effektforstærker(e)

NanoAVR setup: Signalkilde -->> NanoAVR -->> Reciever -->> Effektforstærker(e)


Ja.
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 23:14
Det må jeg kigge lidt ind i så :-)

Der mangler bare lige en 11 kanals version :-)
- også en seperat SubEQ, til Atmos med mere.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Nu skriver Otto at alle højtalere kan sættes i en bafflewalll, men man bygger vel ikke gulvhøjtalere i en bafflewalll, altså jeg har tænk på selv at lave bafflewalll, men i og med jeg ikke har råd til nyt højtalersystem har jeg ladet det vente til pengene er større, og jeg troede ikke det var en god løsning at bygge mine dali concept 8 + concept center i en bafflewall.

Har bare aldrig set nogen der har gjort det. Derfor er min tvivl stadig på om du har ret Otto??


Jeg har aldrig set nogen gøre det i praksis, men det er nok mest fordi at hvis du går efter baffle wall, så vælger du højttalerne ud fra en bio-tankegang der som regel ikke indbefatter gulvhøjttalere fordi der ikke er nogen grund til det. Men jeg kan ikke se der skulle være noget teknisk i vejen for det. Men som sagt, hvis basporten er bagpå skal den lukkes til, og jeg er nok ikke den rigtige til at lave tekniske udredninger af hvad dét medfører. Det må der være en højttaler-DIY'er der kan svare på Smile

Hvis du tager et kig på Jonas H's setup, så kan du jo groft sagt kalde kombinationen af sub + LCR for en aktiv gulvhøjttaler... Wink

Bortset fra det, så ville jeg personligt sælge højttalerne og finde tre ens fronter.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:


@Otto: Nødvendigt EQ? miniDSP noget Behringer EQ ell. receiverens auto-korrektion til alle kanaler monteret i bafflewall eller hvad taler vi om? 

Jeg foretrækker at have noget kontrol, det er svært at vide hvordan en given auto-EQ vælger at håndtere den frekvenskurve baflen giver. Teoretisk bør det virke, men - teori og praksis... 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Det må jeg kigge lidt ind i så :-)

Der mangler bare lige en 11 kanals version :-)
- også en seperat SubEQ, til Atmos med mere.

Bemærk at en 10x10 har et misvisende navn, det er reelt en 8 kanals DSP. 10-tallet i navnet kommer af at der er 8 analog + 2 digital I/O. Hvis du har brug for 11 kanaler plus subwoofere, så skal du reelt have to 10x10'ere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 09:55
Jeg har lige været igennem en baffle-wall konstruktion og fulgte basically også Procella's guide. Har ikke fået lyttet så meget endnu, men de før/efter målinger på højttalerne var en meget imponerende forbedring. Præcis de ting jeg gerne ville slippe af med, er blevet elimineret efter jeg lavede den.

Ift. EQ er jeg enig med Otto: En EQ hvor man har kontrol er klart bedst. Det kræver selvfølgelig at man har udstyr til at måle og at man kan fortolke resultaterne.

Behringer har lavet nogle DSP'er med 3 indgange og 6 udgange som er en billig løsning. Perfekt til subs da man kan bruge én sub-indgang og kan EQ'e op til 6 subs på den måde (med seperat EQ på alle samt en global EQ). Man er selvfølgelig nødt til at købe nogle stykker af dem for at kunne korrigere en hel bio og så kan det godt være at MiniDSP er ligeså billig. Behringeren koster 1600. Hedder noget med DXC2496.
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 10:14
@Otto: Jeg bemærkede godt at den kun er 8 kanaler, men man kunne jo bruge den enhed til LCR+SR+SB, lade reciever/processor tage sig af overhead kanaler, eller evt. købe 2(?) minidsp 2x4

- også den behringer til at styre subs som Jonas skriver.

Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Nu skriver Otto at alle højtalere kan sættes i en bafflewalll, men man bygger vel ikke gulvhøjtalere i en bafflewalll, altså jeg har tænk på selv at lave bafflewalll, men i og med jeg ikke har råd til nyt højtalersystem har jeg ladet det vente til pengene er større, og jeg troede ikke det var en god løsning at bygge mine dali concept 8 + concept center i en bafflewall.

Har bare aldrig set nogen der har gjort det. Derfor er min tvivl stadig på om du har ret Otto??


Jeg har aldrig set nogen gøre det i praksis, men det er nok mest fordi at hvis du går efter baffle wall, så vælger du højttalerne ud fra en bio-tankegang der som regel ikke indbefatter gulvhøjttalere fordi der ikke er nogen grund til det. Men jeg kan ikke se der skulle være noget teknisk i vejen for det. Men som sagt, hvis basporten er bagpå skal den lukkes til, og jeg er nok ikke den rigtige til at lave tekniske udredninger af hvad dét medfører. Det må der være en højttaler-DIY'er der kan svare på Smile

Hvis du tager et kig på Jonas H's setup, så kan du jo groft sagt kalde kombinationen af sub + LCR for en aktiv gulvhøjttaler... Wink

Bortset fra det, så ville jeg personligt sælge højttalerne og finde tre ens fronter.

så kan det godt være man skal vente til pengene er lidt større, så er man jo også fri for at lave baffle om. men jeg skal absolut have sparet sammen til noget bedre.

sorry til trådstarter for at stjæle tråden lidt:)  


Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 11:35
Jeg tænker at trådstarter har fået det svar han søgte af p.las og vi øvriges spørgsmål tilføjer lidt værdi, om ikke andet så skaber vi nogle sidevisninger til Recordere ihvertfald :-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2014 kl. 11:53
En tilføjelse til EQ snakken hvis man har lidt højere budget end Behringer/MiniDSP:

Denne løsning er ret gennemført: http://www.lydrommet.dk/produkter/signaldistribution/bss-soundweb/bss-blu50-soundweb-lite-4-ind-4-ud-blulink-no-fan/

Der kan man tilføje flere ind- og udgange løbende som man har lyst: http://www.lydrommet.dk/produkter/signaldistribution/bss-soundweb/bss-blu-bob2-soundweb-london-output-expander-m-blu-link-19/

Det hele er en åben arkitektur så man kan gøre hvad man har lyst til hele signalvejen igennem. Det er en FED løsning. Man kan få den bedre/kraftigere hvis man kan affinde sig med en blæser.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu